رئیس هیئت‌مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان در گفت‌وگو با 8دی:

اخذ مجوز توسعه ۲۷۵ هکتار زمین در شهرک صنعتی سفیدرود /کمبود زمین بزرگ‌ترین چالش شهرک‌ها در نواحی صنعتی گیلان است

مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان از اخذ مجوز توسعه ۲۷۵ هکتار زمین در شهرک صنعتی سفیدرود خبر داد و گفت: کمبود زمین برای واگذاری به سرمایه‌گذاران بزرگ‌ترین چالش شرکت شهرک‌ها در نواحی صنعتی گیلان است.

اخذ مجوز توسعه ۲۷۵ هکتار زمین در شهرک صنعتی سفیدرود /کمبود زمین بزرگ‌ترین چالش شهرک‌ها در نواحی صنعتی گیلان است

احمدعلی شهیدی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ۸دی در رشت، با اعلام اینکه ۳۶ ناحیه شهرک صنعتی مصوب در گیلان وجود دارند که ۳۳ ناحیه شهرک صنعتی در حال بهره‌برداری هستند، اظهار داشت: شهرک‌های صنعتی با پراکندگی مناسب در کل استان قرارگرفته‌اند و تحت پوشش کامل استان گیلان می‌باشند.

وی با بیان اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی موظف است زیرساخت‌های لازم را برای شرکت‌های مستقر ایجاد کند، افزود: از ۳۳ شهرک در حال بهره‌برداری تقریباً همه دارای امکانات زیرساختی همچون آب، برق، گاز هستند و ناحیه‌هایی که به حد نصاب برای داشتن فاضلاب صنعتی یعنی صد مترمکعب در ثانیه فاضلاب رسیده باشند یا دارای تصفیه‌خانه هستند و یا به‌زودی تصفیه‌خانه آن‌ها مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی استان گیلان در ادامه گفت: شهر صنعتی رشت تحت پوشش شرکت شهرک‌های صنعتی نیست و تحت پوشش بخش خصوصی میباشد و از دوران قبل از انقلاب ایجاد شده و در حال حاضر نیز توسعه پیدا کرده است.

شهیدی به نقش حمایتی شرکت شهرک‌ها از شرکت‌های مستقر در نواحی صنعتی اشاره داشت و خاطرنشان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی مدت‌ها است که تنها به فکر ایجاد زیرساخت‌های زیربنایی برای واحدهای مستقر در آن نیست و از بدو عقد قرارداد تا زمان بهره‌برداری هرگونه حمایتی که لازم باشد از صنعت گران انجام می‌دهد.

وی با تاکید بر این نکته که شرکت شهرک‌ها در رابطه با اخذ تسهیلات همیشه کمک‌کار و تسهیل‌کننده شرکت‌ها در شهرک‌های صنعتی هست، تصریح کرد: با صندوق ضمانت صنایع کوچک تعبیه‌شده در شرکت، برای شرکت‌هایی که زیر ۵۰ نفر اشتغال دارند و مایل به دریافت تسهیلات تا ۳ میلیارد تومان باشند، خدماتی را ارائه می‌کند.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی استان گیلان با اشاره به آموزش‌های در نظر گرفته‌شده برای صنعتگران توسط شرکت شهرک‌های گیلان اظهار کرد: با توجه به نیازسنجی‌هایی که با پرسش از صنعتگران صورت می‌گیرد، آموزش‌های کارشناسی، مدیریتی و غیره برای ارتقا سطح کمی و کیفی صنعت گران با به‌کارگیری اساتید مجرب بومی و یا در صورت نیاز اساتید غیربومی دوره‌های رایگان از سوی شرکت شهرک‌ها برگزار می‌شود.

شهیدی همچنین به برگزاری تورهای صنعتی برای صنعتگران شرکت شهرک‌ها اشاره کرد و افزود: تورهای صنعتی داخل و خارج از استان و حتی خارج از کشور برای صنعتگران را پیش‌بینی کرده‌ایم و اگر تورهای مذکور اثرگذاری در صنعتِ صنعتگران داشته باشد گاها تا ۵۰ درصد هزینه‌های این تورها نیز از سوی شرکت شهرک‌ها پرداخت می‌شود.

وی همچنین به ارزیابی شرکت شهرک‌ها از بخش‌های مختلف صنعتی اشاره داشت و گفت: شرکت شهرک‌ها در هر زمینه‌ای که در شهرک‌های صنعتی نیازمند مطالعه باشد ورود می‌کند و نتیجه مطالعات را در اختیار صاحبان صنایع قرار داده که این اقدام نوعی کمک به صنعت گران می‌شود تا هم بازاریابی آن‌ها رونق و هم‌ کسب‌وکارشان توسعه پیدا کند.

مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی استان گیلان با اذعان به اینکه شرکت شهرک‌ها حق فروش زمین ندارند بلکه حق انتفاع از سرمایه‌گذاران دریافت می‌کند، تصریح کرد: برای ایجاد رغبت در سرمایه‌گذاران برای حضور در نواحی سرمایه‌گذاری شهرک‌های صنعتی گیلان، مشوق‌ها فرق می‌کند و واحدهایی که دانش‌بنیان و یا مؤسسان آن‌ها از ایثارگران باشند تسهیلات بیشتری در نظر گرفته می‌شود و حق انتفاع کمتری به شرکت پرداخت می‌شود.

شهیدی با اشاره به اینکه زمین‌ها در شهرک‌های صنعتی آماده‌سازی و بر اساس هزینه‌هایی که برای آماده‌سازی صورت می‌گیرد قیمت‌گذاری می‌شوند، گفت: علاوه بر اینکه قیمت واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی از قیمت‌های زمین‌های مجاور کمتر است، زمین‌های واگذاری با اقساط ۳۰ تا ۴۸ ماه هم قابل بازپرداخت هستند تا شرکت بتواند در راستای اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال مدنظر رهبری و سیاست‌های دولت فعالیت کند.

وی همچنین به چالش شرکت شهرک‌ها در واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران در شهرستان‌ها و نواحی صنعتی استان اشاره داشت و گفت: وضعیت عملکردی شرکت‌ها در استان مناسب است به‌اندازه‌ای که در برخی از نواحی صنعتی همچون لاهیجان، انزلی، لوشان و تالش زمین برای واگذاری به متقاضیان و سرمایه‌گذاران وجود ندارد که به‌نوعی یک چالش در نواحی صنعتی محسوب می‌شود گرچه تلاش شده تا هماهنگی که با محیط‌زیست و منابع طبیعی در حال انجام هست زمین را توسعه و یا ایجاد نواحی صنعتی جدید بگیریم و زیرساخت‌ها را برای متقاضیان و سرمایه‌گذاران فراهم کنیم.

مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی استان گیلان با بیان اینکه در برخی از نواحی صنعتی شرایط واگذاری زمین به متقاضیان به‌گونه‌ای هست که هم‌اکنون باید به فکر زمین‌های جدید برای واگذاری باشیم، بیان کرد: تاکنون بیش از ۲۰۰ هکتار زمین به متقاضیان شرکت‌های صنعتی واگذارشده و زمین‌های فاز عملیاتی در حال اتمام است که با تعاملی صورت گرفته با کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور مقرر شده تا مشکل صدور مجوز توسعه زیست‌محیطی شرکت صنعتی سفیدرود حل شود و هم‌اکنون مجوز توسعه ۲۷۵ هکتار از زمین‌ها در شهرک صنعتی سفیدرود گرفته‌شده است.

شهیدی شهرک صنعتی سفیدرود رشت را یکی از بهترین شهرک‌های صنعتی نام برد و گفت: با توجه به اینکه شهرک صنعتی سفیدرود در نزدیکی شهر رشت قرار دارد، شورای عالی شهرسازی به‌درستی روی مسائل آلایندگی این شهرک حساس است اما با تمهیداتی که اندیشیده شده و با توضیحات اقناعی ثابت کرده‌ایم علاوه بر اینکه شهرک مذکور مشکل آلایندگی زیست‌محیطی ندارد بلکه در تعامل محیط‌زیست وجود دارد چون متعهد شده‌ایم تا سه صنایع پاک مشخص‌شده از سوی محیط‌زیست در سفیدرود مستقر، صنوفی که آلاینده هستند و در شهر وجود دارند را به شهرک سفیدرود انتقال، فضای سبز و به‌اندازه در شهرک ایجاد و از همه مهم‌تر احداث تصفیه‌خانه در شهرک سفیدرود را به‌اندازه‌ای برسانیم که نهایتاً تا یک سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تنها یک شهرک صنعتی در گیلان وجود دارد که صنایعی با سطح آلایندگی بالای سه دارد و آن نیز شهرک صنعتی لوشان هست، افزود: با توجه به اقلیم و طبیعت زیست‌محیطی خاص لوشان، آن ناحیه صنعتی با سایر نواحی صنعتی که در نواحی جلگه‌ای و جنگلی قرار دارند فرق دارد و می‌توان صنایعی که در استان لازم است اما با آلایندگی بیشتری همراه هستند را در آن ناحیه مستقر کرد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه