اگر یک مصاحبه ‌شغلی در پیش دارید، این نکات را حتما مرور کنید

آماده شدن برای مصاحبه شغلی می‌تواند همراه با کمی استرس باشد. در این گزارش راهنمایی‌های کاربردی برای یک مصاحبه شغلی موفق را به شما ارائه می‌دهیم تا بتوانید شانس خود را برای به‌دست آوردن یک موقعیت کاری خوب افزایش دهید.

اگر یک مصاحبه ‌شغلی در پیش دارید، این نکات را حتما مرور کنید

به گزارش ۸دی، آماده شدن برای مصاحبه شغلی می‌تواند همراه با کمی استرس باشد. در این گزارش راهنمایی‌های کاربردی برای یک مصاحبه شغلی موفق را به شما ارائه می‌دهیم تا بتوانید شانس خود را برای به‌دست آوردن یک موقعیت کاری خوب افزایش دهید.

البته، برای حضور در یک مصاحبه شغلی صرف نظر از داشتن ظاهری آراسته، مراقب باشید که به‌موقع به مصاحبه خود برسید. اما جدا از این‌ها شما همچنین باید آمادگی لازم جهت پاسخگویی به پرسش‌های کارفرما را داشته باشید. در نظر داشته باشید که چگونه پاسخ دادن شما به سوالات کارفرما بسیار مهم است.

مدیران استخدامی و پرسنل منابع انسانی به‌دنبال جزئیات در طرز فکر شما و همچنین واکنش‌تان به سوالات آن‌ها هستند. اگر شما مصاحبه‌های شغلی فراوانی را انجام داده‌اید، اما همچنان موفق نیستید، شاید وقت آن باشد که زمان بیشتری را برای طی کردن و گذر از این مسیر در نظر بگیرید.

  1. از زبان بدن خود آگاهی داشته باشید

در حالی‌که کنترل زبان بدن در لحظه کار دشواری به نظر می‌رسد، ممکن است بدن ما به نحوی واکنش‌هایی را نشان دهد که ما از آن اطلاع نداریم. توجه به زبان بدن در طول یک مصاحبه شغلی به دلایل زیر بسیار حائز اهمیت است:

جلوگیری از ناراحتی

مصاحبه‌کننده شما بلافاصله ناخوشایندی و یا ناراحتی شما را متوجه خواهد شد. به‌عنوان مثال، اگر آن‌ها یک سوال دشوار در خصوص موقعیت کاری گذشته شما بپرسند، در صورتی که با دلهره و عصبانیت رفتار کنید قطعا متوجه واکنش شما خواهند شد. وقتی یک سوال به نظرتان ناپسند می‌آید، توجه داشته باشید که بدن شما چگونه به آن واکنش نشان می‌دهد بنابراین لازم است تا بهترین کار را برای آرامش خود انجام دهید.

متواضعانه رفتار کنید

قبل از ورود به جلسه مصاحبه، تلفن‌همراه خود را خاموش و یا بی‌صدا کنید. با این حال، اگر فراموش کردید و تلفن‌همراه‌تان زنگ خورد، عذرخواهی کرده و سپس آن را خاموش کنید. بدترین کاری که در هنگام مصاحبه شغلی می‌توانید انجام دهید این است که به پیام‌های متنی، ایمیل‌ها یا هر چیز دیگری روی تلفن‌همراه‌تان نگاه کنید. انجام این کار به وضوح نشان‌دهنده فقدان احترام و علاقه شما است.

علاوه‌بر اینکه باید از بی‌صدا بودن تلفن‌همراه‌تان مطمئن شوید، سعی کنید با مصاحبه‌کننده خود یک ارتباط چشمی برقرار کنید. حتی زمانی‌که به سوالات آن‌ها پاسخ می‌دهید بهتر است در چشمان طرف مقابل نگاه کنید و همان‌طور که آن‌ها صحبت می کنند و نحوه کار را برای شما توضیح می‌دهند، با اشاره موافقت و درک خود را نشان دهید.

فراموش نکنید؛ نگاه کردن به اطراف و یا مناظر بیرون در حالی‌که با مصاحبه‌کننده خود صحبت می‌کنید، مجددا نشان‌دهنده بی‌احترامی شما به آن‌چه که وی می‌گوید و نیز بی‌علاقگی به شرکت و موقعیت فعلی، است.

  1. برای سوالاتی که احساسات‌تان را تحریک می‌کنند آماده باشید

مصاحبه‌کننده با توجه به واکنش بدن شما نسبت به سوالات، به هوش احساسی شما نگاه خواهد کرد. این بخشی است که در آن سوالات مربوط به نقاط قوت، ضعف، ناامیدی و غیره به بازی گرفته می‌شوند. بهتر است جلوتر از زمان برای پاسخگویی به این سوالات آماده باشید:

بزرگترین نقاط قوت و ضعف شما چیست؟

چه نوع کاری برای شما بهترین است؟

احساس شما در مورد درگیری در محل کار چیست؟

چگونه موقعیت‌های دشوار، استرس‌زا یا فشار را کنترل می‌کنید؟

چرا موضع قبلی خود را ترک کردید؟

در هنگام پاسخ دادن به این سوالات صادقانه عمل کنید اما مراقب باشید که پرچم‌های قرمزی که موجب از دست دادن شانس شما در این کار می‌شوند را بالا نبرید. برای جبران پاسخ‌های بد به این و یا دیگر انواع پرسش‌های مصاحبه، همواره نحوه بهتر پاسخ دادن به این دست سوالات را با خود تمرین و تکرار کنید.

  1. آمادگی برای پاسخ‌های مدبرانه

علاوه‌بر سوالاتی که ممکن است احساسات شما را تحت تاثیر قرار دهند، سوالاتی نیز هستند که تفکر استراتژیک شما را مورد سنجش قرار می‌دهند. سوالاتی درخصوص حل مسئله و برنامه‌ریزی تاکتیکی در این گروه قرار می‌گیرند.

حل مشکل

در مصاحبه شغلی ممکن است از شما بخواهند تا یک مشکل خاص را حل کنید. این مشکل می‌تواند موضوعی باشد که در گذشته یا در حال حاضر شرکت با آن مواجه شده است. چند لحظه صبر کنید و قبل از پاسخ، فکر کنید. در حالی‌که پاسخ‌ها بسته به مشکل متفاوت خواهند بود، انواع مراحل زیر جزء عناوینی هستند که مصاحبه‌کننده شما در پاسخ‌های‌تان به دنبال آن‌ها می‌گردد:

برنامه استراتژیک را مرور کنید

شناسایی عوامل مالی، محیط زیست یا صنعتی

با سایر ادارات یا ذی‌نفعان مشورت کنید

پیش‌بینی‌های شرکت را مرور کنید

تست راه‌حل‌های ممکن با مشتریان یا ارباب رجوع

یک برنامه استراتژیک را مرور کنید

نوع دیگری از تفکر که کارفرمایان بالقوه ممکن است از آن استفاده کنند این است که شما یک برنامه استراتژیک را مرور کرده و اشتباهات یا نقاط نادیده گرفته شده آن را شناسایی کنید. از آنجا که آن‌ها به‌وضوح می دانند که چه چیزی در برنامه اشتباه و یا فراموش شده است، در پاسخ‌ها به دنبال یافتن بیشترین تعداد مشکلات موجود در برنامه از سوی شما هستند.

اجازه ندهید این سوال موجب رد شدن شما در جلسه مصاحبه شود. ذهن خود را پاک کنید و سپس در برنامه قرار دهید، به‌طوری که گویی در حال حاضر در موقعیت ذکر شده برای پوشش آن حضور دارید. شما حتی ممکن است تجربه‌ای با وضعیت مشابه داشته باشید که در گذشته با آن مواجه بوده‌اید و این می‌تواند به شما کمک کند.

راهنمایی‌های اضافه، مشاوره و سوالات

از آنجایی‌که هیچ قانون سخت و سریعی در سوالات مطرح شده طی جلسه مصاحبه شغلی وجود ندارد، می‌توانید قاطعانه خود را برای پاسخ دادن به آن‌ها آماده کنید. گاهی منابع اضافی پیشنهاداتی دارند که می‌توانند به شما کمک کنند. بر اساس نظرسنجی کسب‌و‌کار آنلاین دانشگاه هاروارد: افرادی که به‌طور روزانه نتایج خود را در اثرات دلار و یا درآمد محاسبه می‌کنند، احتمالا تفکری استراتژیک دارند.

با توجه به این موضوع، پیشنهاد می‌شود در مصاحبه‌های شغلی از عباراتی مانند: نقاط اتصال، اهداف استراتژیک و افزایش سودآوری و حاشیه‌ها استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که آمادگی لازم برای توضیح این عبارات در پرسش‌ها را دارید.

پیشنهاد می‌شود، هنگام پاسخ دادن به سوالات مربوط به مهارت‌ها و مدارک تحصیلی خود، نمونه‌ای را برای هر مورد ارائه کنید. برای مثال، اگر در مصاحبه‌ای عنوان کردید که شما به‌خوبی در شرایطی که فشار کاری زیاد است کار می‌کنید، بهتر است با ذکر نمونه‌ای، نتایج عملکردتان در آن موقعیت را به مصاحبه‌کننده ارائه دهید. فراموش نکنید؛ ارائه مثال‌های واقعی بهترین راه برای حمایت از اظهارات شما است و این موارد واقعا باید برای شما آسان باشد.

مدیر مجله راهبری استراتژیک و کسب‌و‌کار، سؤالاتی را که ممکن است روی تفکر استراتژیک شما متمرکز باشد، به شرح ذیل ارائه کند:

  1. اگر در یک ماه بودجه ۵۰،۰۰۰ دلاری برای مدیریت و هدایت یک پروژه داشته باشید، چه کار خواهید کرد؟
  2. کدام آسیب‌های خارجی یا موارد مهارنشدنی دارای توانایی قابل توجه برای تحت تاثیر قرار دادن صنعت ما هستند؟
  3. کدام گروه جدید از مشتریان در پنج سال آینده ظهور خواهند کرد؟ مشتریان چگونه محصولات ما را کشف می‌کنند؟

مصاحبه‌کننده ممکن است از این نوع سوالات بپرسد تا متوجه شود آیا شما مانند یک بمب ایده هستید و می‌توانید مفاهیم خلاق را به مفاهیم کسب‌وکار تحکیم کنید.

آیا شما به‌طور استراتژیک در مصاحبه شغلی فکر می‌کنید؟

امیدواریم راهنمایی‌های ذکر شده برای داشتن یک مصاحبه شغلی موفق به شما کمک کنند تا بتوانید آرامش خود را حفظ کنید و خود را در بهترین حالت قرار دهید.

آیا شما جزء افرادی هستید که این‌گونه پرسش‌ها را پیش‌بینی می‌کنند و برای پاسخگویی به آن‌ها آماده هستند؟ و یا اینکه پرسیدن این سوالات را در جلسه مصاحبه پیش‌بینی نمی‌کردید؟ ایده‌ها و راهنمایی‌های خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه