اولین شیء میهمان از سیارات دیگر رصد شد و واقعا عجیب به نظر می رسد!

در چند سال آینده هنگامی که تلسکوپ های بزرگتر آنلاین می شوند، مانند تلسکوپ بزرگی که در شیلی ساخته شده، ما می توانیم اشیای بین ستاره ای مانند “Oumuamua” را بیشتر مشاهده کنیم. و ستاره شناسان قادر به دیدن سنگ ها بیشتری در اسمان خواهند بود. میچ می گوید: “پیش بینی می کنم که تعداد زیادی از این قبیل اشیاء در آینده رصد خواهند شد.”

اولین شیء میهمان از سیارات دیگر رصد شد و واقعا عجیب به نظر می رسد!

 

به گزارش ۸دی، شیء جدیدی که در حین رصد کردن توسط دانشمندان به صورت اتفاقی مشاهده شده از جنبه های متفاوتی عجیب به نظر می رسد و مسلما برای فضا دوستان دانستن راجع به آن هیجان انگیز خواهد بود. ستاره شناسان تأیید کرده اند شیئی که اخیرا از سیاره ما گذشت، از خارج از منظومه شمسی می باشد و اولین سیارک بین ستاره ای است که تا کنون رصد شده است و جالب تر اینکه شبیه هیچ کدام از اجسامی که قبلا در محدوده کیهانی ما مشاهده شده نیست.

شیء جدیدی که در حین رصد کردن توسط دانشمندان به صورت اتفاقی مشاهده شده از جنبه های متفاوتی عجیب به نظر می رسد و مسلما برای فضا دوستان دانستن راجع به آن هیجان انگیز خواهد بود. ستاره شناسان تأیید کرده اند شیئی که اخیرا از سیاره ما گذشت، از خارج از منظومه شمسی می باشد و اولین سیارک بین ستاره ای است که تا کنون رصد شده است و جالب تر اینکه شبیه هیچ کدام از اجسامی که قبلا در محدوده کیهانی ما مشاهده شده نیست.

طی مشاهداتی که از ماهیت این شیء صورت گرفت، متوجه شدیم این سیارک مانند اجسام خارج از منظومه شمسی تاریک و متمایل به قرمز است. بر خلاف ستاره های دنباله دار که در اطراف آنها نوعی گاز و غبار به چشم می خورد در اطراف این سیارک هیچ گاز و غباری وجود ندارد، بلند و طویل و تاحدودی مانند یک خودکار و عجیب است. طولش تقریبا یک چهارم مایل و ده برابر عرض ان است. که این شکل و این امتداد در هیچ یک از سیارات منظومه شمسی وجود ندارد.

“نخستین سیارک بین ستاره ها که تا کنون مشاهده شده”

ستاره شناسان نام مستعار”Oumuamua را برای این شی انتخاب کردند. (بر طبق تحقیقات دانشگاه هاوایی این شیء اولین جسمی است که از میلیون ها سال قبل بر روی منظومه شمسی عبور کرده است.) به نظر این سیارک از اطراف صور فلکی لیرا آمده است، اما اینکه دقیقا این شیء از کجا آمده هنوز معلوم نیست. پاسخ های بیشتر ممکن است به زودی از مشاهداتی که تلسکوپ فضایی هابل ناسا  در این هفته از “Oumuamua” رصد کرده برسد. کارن میچ نویسنده ارشد این مطالعه در موسسه نجوم دانشگاه هاوایی در مصاحبه با شبکه ورج می گوید: «برنامه ما این است که تا پایان سال رصد را ادامه دهیم، بنابراین می توانیم بهترین نتیجه ممکن را از مبدا این سیارک بدست آوریم.

OUMUAMUA اولین بار در ۱۹ اکتبر توسط ستاره شناسانی که بر روی  تلسکوپ Pan STARRS در هاوایی کار می کردند، مشاهده شد. این تلسکوپ برای اسکن کردن آسمان برای اشیایی که در نزدیکی زمین در حال چرخش هستند، و نیز به دنبال هر چیزی که ممکن است تهدیدی برای سیاره ما باشد مورد استفاده قرار می گیرد،. یکی از سنگ هایی که در آخرین رصدها مشاهده شد و دقیقا شیء مورد نظر ما بود به نظربه پردازی های دنیای اطراف ما تعلق نداش

تیم مستقر در تلسکوپ pan staars تحقیقاتش بر روی این شی را هم چنان ادامه می دهد. آنها بر اساس ارزیابی هایشان، نسبتا مطمئن بودند که اولین سیارک بین ستارگان را مشاهده می کنند. قبل از این چنین چیزی در این فاصله رویت نشده بود، بنابراین رصدخانه های سراسر جهان به منظور اکتشاف و محاسبه این سیارک تحقیقات خود را پیرامون این شی آغاز کردند .

“گمان می رود چنین اشیای بین ستاره ایی به طور متناوب از منظومه شمسی عبور می کنند”

تصور می شود سیارک های بین ستاره ای از منظومه های دیگر دفع شده باشند. برای مثال، زمانی که منظومه شمسی برای اولین بار تشکیل شد، سیارات غول پیکر تمام تکه پاره های کوچک که در اطراف خورشید در حال چرخش بودند را به اطراف پرت می کردند. بعضی از آنها در لبه های بیرونی منظومه شمسی قرار می گرفتند، در حالی که قطعات دیگر به طور کامل از اطراف منظومه برگردانده می شدند. سپس این تکه ها احتمالا توسط ستارگان و سیارات دیگر از طریق فضای بین ستاره ای،  عبور می کردند. بنا بر اظهارات کارن میچ امکان دارد تکه پاره های خروجی از سایر منظومه ها هر از چند گاهی از منظومه شمسی عبور کنند.

به نظر می رسد چنین اشیای بین ستاره ای به طور متناوب از منظومه شمسی عبور می کنند، اما اغلب خیلی سریع حرکت می کنند که احتمال دیدن آنها بسیار ضعیف است. در مورد Oumuamua، ستاره شناسان خوش شانس بودند: این سیارک از یک زاویه وارد منظومه شمسی می شود، به خورشید نزدیک می شود، و سپس از کنار زمین عبور می کند. و این امکان برای اخترشناسان فراهم می شود تا با استفاده از تلسکوپ های زمینی آن را مشاهده کنند. میچ می گوید: “هر چند ما آن را به طور آشکار مشاهده کردیم، اما من فکر می کنم ما فرصت این را هم داشتیم تا آن را از نزدیکتر ببینیم.”

پس از آن که این شی برای اولین بار رصد شد، در روزهای آتی ده ها رصدخانه در سراسر جهان همچنان به دنبال آن بودند. سرعت بسیار مهم بود، زیرا Oumuamua هرلحظه در حال دورتر و محو شدن بود. میچ می گوید: “ما حدود ۱۰ روز یا دو هفته زمان داریم تا روی آن کار کنیم.” از طریق مشاهدات سریع، اخترشناسان متوجه شدند که Oumoamua دارای نوسانات روشنایی بسیاری است، این نشان می دهد ان یک شیء غیر عادی و طویل است که هر  ۷٫۳ساعت به طور کامل می چرخد.

“” من پیش بینی می کنم تعداد بیشتری از این اشیا در آینده شناسایی خواهد شد. “”

موقعیت مکانی Oumoamua

موقعیت مکانی Oumoamua

در حال حاضر Oumuamua حدود  ۱۲۴میلیون مایل با زمین فاصله دارد، که با دور ۸۵،۷۰۰ مایل در ساعت زوم می شود. در اول ماه نوامبر از مدار مریخ عبور می کند و در سال ۲۰۱۸ وارد مدار سیاره مشتری می شود. به زودی، رصد آن حتی با تلسکوپ هابل هم بسیار دشوار خواهد بود. میچ می گوید: “هنوز هابل برای انجام دادن هر کاری اماده نیست.”

در چند سال آینده هنگامی که تلسکوپ های بزرگتر آنلاین می شوند، مانند تلسکوپ بزرگی که در شیلی ساخته شده، ما می توانیم اشیای بین ستاره ای مانند “Oumuamua” را بیشتر مشاهده کنیم. و ستاره شناسان قادر به دیدن سنگ ها بیشتری در اسمان خواهند بود. میچ می گوید: “پیش بینی می کنم که تعداد زیادی از این قبیل اشیاء در آینده رصد خواهند شد.”

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه