چرانیروهای آمریکا پساداعش‌هم‌در‌سوریه‌خواهند‌ماند؟

اولین چالش نظامی پسا داعش برای سردار سلیمانی در سوریه

«نیکلاس هیراس» از مرکز امنیت جدید آمریکا در واشنگتن در خصوص این تصمیم آمریکا برای ادامه حضور در سوریه می‌گوید، طرح ادامه حضور نظامیان آمریکا نشان‌دهنده تغییر نوع مأموریت آمریکا در سوریه از شکست داعش به راهبرد بزرگتر کاخ سفید با هدف مهار نفوذ ایران می‌باشد.

اولین چالش نظامی پسا داعش برای سردار سلیمانی در سوریه

به گزارش ۸دی؛  در حالیکه از این، مقامات واشنگتن اعزام نیروهای نظامی خود به سوریه را به بهانه لزوم مبارزه با گروه تروریستی داعش توجیه کردند. اکنون با شکست و عقب نشینی اجباری تروریستهای داعش، مقامات آمریکا در حال تغییر دلایل توجیهی خود برای حضور در کشوری مستقل آنهم بدون دعوتِ دولت قانونی آن هستند.

به گزارش جهان نیوز، همچنانکه «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گفته است: نیت واشنگتن به عدم خارج کردن نیروهایش از سوریه پس از سرکوب داعش، سوال‌هایی را درباره اهداف واقعی حضور نیروهای آمریکایی در این کشور مطرح می‌سازد.

اما به گزارش اسپوتنیک، برخی از مقام های آمریکایی در گفتگو با یک روزنامه محلی در این کشور، از تصمیم دولت آمریکا برای ماندن در خاک سوریه حتی پس از شکست داعش در این کشور خبر دادند.
بر اساس این گزارش، با نزدیک شدن داعش به روزهای پایانی عمر خود در سوریه، مقام های آمریکایی به شدت از آینده حضور نیروهای نظامی خود در خاک این کشور نگران بوده و برای ادامه فعالیت خود در سوریه به شدت تلاش می کنند.

در حالیکه «جیمز ماتیس»، وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته از عدم عقب نشینی نیروهای نظامی این کشور از خاک سوریه تا زمان دست یافتن به یک راه حل سیاسی از طریق مجاری دیپلماتیک تاکید کرد، اکنون مقام های این کشور می گویند ادامه حضور آمریکا در خاک سوریه برای حفظ ثبات در این کشور تحت فرماندهی دولت های محلی مفید است.

به نوشته اسپوتنیک، با نزدیک شدن زمان برگزاری هشتمین دور از مذاکرات صلح سوریه که قرار است در تاریخ ۲۸ نوامبر در ژنو انجام شود، دولت آمریکا همچنان از نیروهای کرد جدایی طلب در این کشور که ماه گذشته کمک شایانی به فرار تروریستهای داعش از استان تحت محاصره رقه در سوریه کردند، ادامه می دهد.(۱)

این در حالیست که یک روزنامه آمریکایی گزارش کرد که آمریکا در صدد است حضور نظامی خود را در شمال سوریه با هدف اعمال فشار به دولت دمشق حفظ کند و به نوعی به دنبال مهار نفوذ ایران در این کشور می‌باشد.
مقامات آمریکایی می‌گویند که امیدوارند که از ادامه حضور ارتش آمریکا در شمال سوریه که بیشتر تحت سیطره گروه مسلح موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) است، برای اعمال فشار به «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه برای واگذاری امتیازاتی در مذاکرات صلح «ژنو» بهره گیرند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی در این خصوص نوشت، مذاکرات صلح ژنو در خصوص سوریه پایان ماه جاری میلادی از سرگرفته می‌شود.

این گزارش اینگونه ادامه داد که خروج ناگهانی آمریکا از سوریه می‌تواند موجب شود که اسد تمام قلمرو سوریه را در اختیار بگیرد و حیات سیاسی وی تضمین شود. این مسئله یک پیروزی برای ایران و شکستی برای ایالات متحده محسوب می‌شود.

مقامات آمریکایی می‌گویند که برای جلوگیری از چنین برآیندی، قصد دارند که حضور ارتش آمریکا در شمال سوریه را حفظ کنند و دولتی محلی در این منطقه امور شهرها را در اختیار داشته باشد.

«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته درباره حضور نیروهای آمریکایی در سوریه گفت«ما قصد نداریم همین حالا» قبل از حصول توافق سیاسی میان اسد و معارضان سوری «عقب‌نشینی کنیم».

وی توضیح داد: «ما قصد داریم اطمینان حاصل کنیم که شرایط را برای یک راه‌حل دیپلماتیک فراهم آوریم نه اینکه بخش نظامی را به اتمام برسانیم و بگوییم بقیه امور با شما باشد.»

هرچند تعداد رسمی نظامیان آمریکایی که در حال حاضر در سوریه مستقر هستند، ۵۰۳ نفر است که برای آموزش و کمک به SDF اعزام شده‌اند، اما به نوشته واشنگتن‌پست، شمار واقعی آن‌ها بسیار بالاتر از این آمار است.

متیس تصریح کرد که هنوز هیچ تصمیمی درباره تعداد نیروهایی که قرار است در سوریه باقی بمانند، اتخاذ نشده است و آن‌ها تا زمان به جنب و جوش افتادن فرایند ژنو در سوریه باقی می‌مانند.

وی گفت: «این به مفهوم آن نیست که همه نظامیان باقی می‌مانند. بخشی از نظامیان این کشور را ترک می‌کنند».

«نیکلاس هیراس» از مرکز امنیت جدید آمریکا در واشنگتن در خصوص این تصمیم آمریکا برای ادامه حضور در سوریه می‌گوید، طرح ادامه حضور نظامیان آمریکا نشان‌دهنده تغییر نوع مأموریت آمریکا در سوریه از شکست داعش به راهبرد بزرگتر کاخ سفید با هدف مهار نفوذ ایران می‌باشد.

با اینحال خبرگزاری تاس گزارش کرد، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین روز پنج‌شنبه (امروز) درباره این گزارش گفت که کرملین در خصوص معتبر بودن این گزارش تردید دارد.

وی گفت: «ما هیچ چیز درباره منابع این گزارشات نمی‌دانیم. ما هیچ‌چیز درباره معتبر بودن این اطلاعات نداریم، بنابراین در این خصوص اظهارنظری نمی‌کنیم».(۲)

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه