بطحایی در کنگره فوق‌العاده انجمن اسلامی معلمان؛

گلایه‌های فرهنگیان ناشی از تبعیض است نه حقوق!

وزیر آموزش‌و پرورش گفت: تبعیض اصلی‌ترین عامل نارضایتی در جامعه و فرهنگیان است پس حقوق پایین تنها دلیل براین نارضایتی نمی‌شود.

گلایه‌های فرهنگیان ناشی از تبعیض است نه حقوق!

به گزارش۸دی؛ به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در کنگره فوق‌العاده انجمن اسلامی معلمان با بیان اینکه نام انجمن اسلامی در بین تشکل‌های فرهنگیان یادآور شهیدان رجایی، بهشتی و باهنر است گفت: به دنبال آن هستیم تا ۲ نفر از هیات امنا و یک نفر از بازرسان صندوق ذخیره فرهنگیان با رای مستقیم معلمان انتخاب شوند؛ در همین راستا فراخوان داده‌ایم و آن را ظرف یکی دوماه آینده عملیاتی و یک انتخابات الکترونیک برگزار می‌کنیم تا این سه نفر نظارت بیشتری بر صندوق داشته باشند و خودشان به صورت مستمر گزارشات مربوط را از طریق سامانه‌ای به اعضای صندوق اعلام کنند.

وی با بیان اینکه منتظر گزارش تحقیق و تفحص مجلس از صندوق ذخیره فرهنگیان هستیم، گفت: بر خلاف تصور معلمان، همه اموال صندوق به تاراج نرفته است و شاهد بودیم در شرایط بد اقتصادی کشور، نرخ بازده برخی شرکت‌های زیرمجموعه، ظرف سه سال، چهار برابر شده است.

وزیرآموزش و پرورش بیان کرد: همه آنچه در فضای رسانه ای منتشر می‌شود قابل اعتماد نیست و آنچه در بانک سرمایه اتفاق افتاده و اموالی که از دست رفته از اموال بانک مرکزی بوده و از جیب و سهام معلم نبوده که امید است با اهتمام مجلس و جدیت قوه قضائیه بودجه‌ای که از جیب بیت المال رفته بازگردد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه همواره از بی‌عدالتی رنجیده‌ام،گفت: تبعیض اصلی‌ترین عامل نارضایتی در جامعه و البته فرهنگیان است. علت شکوه فرهنگیان نیز تبعیض است نه حقوق پایین. یکی از تلاش‌هایم ایجاد انگیزش و تسهیل شرایط معیشتی برای معلمین است.

بطحایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به انجمن اسلامی معلمان اظهارکرد: همواره مشی این تشکل مقاوم جریان‌های انقلابی در کشور و کمک‌کننده در حل مسائل آموزش و پرورش بوده است.

وی افزود: ما که از مدیران بعد از انقلاب هستیم به کرات از واژه تحول شنیده‌ایم و درباره آن سخن گفته و تلاش کرده‌ایم تحول را در آموزش و پرورش به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر پیش بگیریم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اولین تلاش‌ها در این زمینه در دهه ۶۰ منجر به تحولاتی در راستای رسیدن به تراز جمهوری اسلامی شد، گفت: در دهه ۷۰ تحول در نظام متوسطه، در دهه ۸۰ ایجاد نظام سالی واحدی و در دهه ۹۰ پیگیری سند تحول بنیادین انجام شد.

وی ادامه داد: در بسیاری از این تلاش‌ها غالبا همه انرژی ما صرف طراحی بنیان‌های نظری شد و یا اگر وارد فاز اجرا شدیم با ملاحظات تاثیرگذار مختلفی روبرو شد که یا اجرای طرح را متوقف کرد و یا با موانعی به کندی جلو رفت.

بطحایی با اشاره به اینکه هرگاه صحبت از طرح تحول به میان آمد شیر با عظمتی ترسیم کردیم که می‌تواند ما را از همه مشکلات بیرون ببرد، گفت: به محض آنکه وارد فاز اجرا شدیم با مشکلات بسیاری جلوی راه ما قرار گرفت و نتیجه آن شد که طرح‌های تحولی همانند شیری بی یال و دم و اشکم به نظر آمد.

وی اظهار کرد: امروز سند تحول بنیادین یکی از طرح‌های تحولی ماست که بعد از انقلاب شکل گرفت و دارای شش زیرنظام است که تا کنون چهار مورد آن آماده شده است و راهبردهای اجرایی دو مورد دیگر بزودی به اتمام می‌رسد و به زمان عملیاتی کردن سند تحول می‌رسیم،  امروز به مدد شما معلمان نیاز داریم تا طرح‌های تحولی را آغاز کنیم البته آغاز هر برنامه‌ای دردها و رنج هایی دارد که باید آن‌ها را بپذیریم. هرچند مهمتر از آن، جرات برای ورود به طرح‌های تحولی است و نشستن پشت درهای بسته و صحبت درباره مبانی نظری طرح‌های تحولی کار سختی نیست.

بطحایی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید خودش را آماده ورود به این عرصه کند،اظهارکرد: از ابتدای دولت دوازدهم برنامه‌های خود را در این راستا شروع کرده‌ایم و معتقد هستیم یکی از پیش نیازهای اصلی تحول، مشارکت معلمان است و امروز که می‌خواهیم وارد عمل شویم نیاز به مشارکت معلم در فرآیند تصمیم‌سازی داریم زیرا معمولا در ابتدای اجرای برنامه‌های مهم مقاومت‌هایی صورت می‌گیرد و ما به سطحی‌نگری و شتاب‌زده عمل کردن متهم می‌شویم.

اجرای سند تحول بنیادین؛ راه گریزی از مشکلات حرفه ای و معیشتی

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: اگر امروز فضا و تجهیزات در مرحله بحران قرار دارد و نیروهای ما در ابعاد انگیزشی، معیشتی و حرفه‌ای با مشکل مواجه هستند، همه این مسائل با اجرا و عمل به سند تحول بتدریج برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه امروز با تغییرات نسلی گسترده مواجه هستیم و برای پیشگیری از گسست نسلی نیازمند آن هستیم نیازهای این نسل را در جامعه پاسخگو باشیم، گفت: نمی‌توانیم با منطق برنامه ریزی دیروز، نسل امروز و فردا را تربیت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد آموزش و پرورش گستردگی ذینفعان و مخاطبان آن است و هر تصمیمی بگیریم همه جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. امروز آموزش و پرورش باید در قبال پدیده فضای مجازی که پشت دیوارهای مدرسه همه شئونات زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد، برنامه مناسبی داشته باشد؛ در این میان تشکل‌ها از جمله انجمن اسلامی معلمان می‌توانند نقش بسیار مهمی در تعامل با جامعه مخاطبان ایفا کنند.

بطحایی یادآور شد: آماده طراحی سازوکارهایی هستیم تا به صورت مستمر از این ظرفیت عظیم در تقویت آموزش و پرورش استفاده کنیم. صحبت ما با تشکل‌ها حالت تشریفاتی و دکوری پیدا کرده است اما باید به فرایندی گفت وگومدارانه و تعاملی تبدیل شود.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه