ایران خواهان ادامه و افزایش تنش با دیگران نیست/ اجازه تجاوز به هیچکس نمی‌دهیم و قاطعانه می‌ایستیم

رئیس‌جمهور کشورمان در جمع فرماندهان و مدیران ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: ما به دنبال سلاح کشتار دسته جمعی نیستیم، نه به خاطر قطعنامه و کنوانسیون‌ها، اعتقاد ما، ایمان ما، فقه ما، اصول ما به ما می‌گوید ما دنبال سلاح کشتار جمعی نباشیم، این تبلیغات غلط است که ایران دنبال سلاح کشتار جمعی است.

ایران خواهان ادامه و افزایش تنش با دیگران نیست/ اجازه تجاوز به هیچکس نمی‌دهیم و قاطعانه می‌ایستیم

به گزارش ۸دی نیوز، سخنرانی رئیس‌جمهور کشورمان در جمع فرماندهان و مدیران ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آغاز شد.

** امنیت، پایه حیات و آرامش جامعه است

رئیس‌جمهور در ابتدای اظهاراتش گفت: امنیت به عنوان بزرگترین پایه برای حیات جامعه، برای آرامش جامعه و برای توسعه کشور است، بدون امنیت هیچ حرکت مهمی در یک جامعه امکان پذیر نیست و اگر هم باشد با هزینه بسیار گزاف.

وی افزود: امنیت به معنای آن است که مردم نسبت به انواع تهدیدات احتمالی دغدغه خاطری نداشته باشند، احساس آرامش کنند، احساس کنند مجموعه مدیریت کشور می‌تواند به خوبی از منافع ملی، از ارزش‌های دینی و ملی و همچنین از حقوق مردم، استقلال کشور، وحدت ملی و تمامیت ارضی به خوبی دفاع کند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: البته وزارت دفاع یا نیروهای مسلح در کل چون در بخش دفاع در واقع دو ستون وجود دارد یک ستون وظیفه دفاع را به عهده دارد، عمدتا وظیفه پشتیبانی و یک ستون وظیفه دفاع را به عهده دارد، عمدتا وظیفه صف یعنی اگر مثال بزنیم بگوییم جبهه و پشت جبهه میدان نبرد و آن‌ها که باید امکانات میدان نبرد را تامین کنند نیروهای مسلح ما در صف مقدم هستند برای دفاع از کشور.

وی اضافه کرد: یک ارگانی نیاز است که این قدرتی که در میدان نبرد دارد از کشور دفاع می‌کند او را پشتیبانی کند، به معنایی نیروهای مسلح بدون دغدغه خاطر برای نیازمندی‌های ضروری‌شان چه نیازمندی جنگ و زندگی دغدغه خاطر نداشته باشند، آن دستگاهی که می‌تواند دغدغه خاطر نیروهای مسلح را بزداید و از بین ببرد، اسمش وزارت دفاع است.

رئیس قوه مجریه اظهارداشت: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در واقع برای تامین انواع نیازهای نیروهای مسلح و ایجاد آرامش خاطر برای نیروهای مسلح جهت انجام وظیفه اصلی‌شان است.

** همه باید برای دفاع از کشور دست به دست هم دهیم

دکتر روحانی تصریح کرد: البته دفاع از اهداف ملی و منافع ملی به عهده یک ارگان یا یک بخش از جامعه نیست، این تنها نیروهای مسلح نیستند که از کشور دفاع می‌کنند، همه باید دست به دست دهیم، دیپلماسی ما، وزارت خارجه ما و همه آنهایی که در روابط خارجی تلاش می‌کنند، آنها هم سربازان مدافع کشور و صیانت از ارزش‌های ملی و دینی‌ ما هستند.

رئیس قوه مجریه گفت: بخش‌های فرهنگی هم این وظیفه را برعهده دارند، آنها هستند که انگیزه لازم را به نیروهای مسلح می‌دهند، جامعه امروز به هم وصل است، اگر محیط فرهنگی جامعه یک محیط سالمی نباشد، روی نیروهای مسلح هم اثر می‌گذارد و روی فرزندان و خانواده آن‌ها هم اثر می‌گذارد، این خانواده نیروی مسلح است که او را آماده می‌کرد والا اگر یک امیر یا سردار و درجه دار به سمت میدان جنگ برود و ناله زنش که “نرو، ما را تنها نگذار” در گوشش مرتب زمزمه کند، فرزند چوانش از دختر و پسر که دامنش را گرفته که “نرو” در گوشش زمزمه کند، او چگونه می‌گنجد تا آن سربازی که زمزمه می‌شود در گوشش “برو من هستم، بچه‌ها را نگه می‌دارم، وظیفه تو بزرگ است، امروز شرف و عزت استقلال ما در خطر است” و فرزندش با لبخند گفته “پدر خدا به همراهت، تو برو به وظیفه‌ات عمل کن” این دو گونه زمزمه متفاوت در دل است که شما در میدان جنگ چه کنید.

وی ادامه داد: همه جامعه به هم متصل هستند، اگر اندیشمندان و فیلمسازان ما اگر همه آنهایی که در هنر کار می‌کنند خدایی ناکرده عکس کار کنند و انگیزه لازم را برای دفاع ندهند، چه قدر دفاع سخت می‌شود، یا این که همه بیایند این انگیزه را ایجاد کنند و دفاع آسان می‌شود.

** نیروهای مسلح باید فکر و رفتار دشمن را عوض کنند

رئیس جمهور اضافه کرد: دفاع به دوش همه ماست، اما اگر خدای ناکرده دشمن تهدیدش را عملی کند،آن صف مقدم نیروهای مسلح ما هستند، نیروهای مسلح می‌خواهند چه کار کنند و می‌خواهند خودشان را آماده کنند برای دفع دشمن نه یک قدم وظیفه بالاتر دارند، نیروهای مسلح ما به گونه‌ای باید عمل کنند که فکر دشمن، نقشه دشمن، کردار دشمن و رفتار دشمن را عوض کنند.

دکتر روحانی اظهار داشت: نیروهای مسلح و بخش دفاع باید بازدارنده باشند، کاری کنند تهدید عملی نشود البته اگر عملی شد که ممکن است به خاطر اشتباه محاسبه دشمن، در برابر دشمن هم دو گونه باید حواسمان جمع باشد ؛ جنگ کِی  رخ می‌دهد یا توازن به هم می‌خورد یا اشتباه محاسبه پیش می‌آید که جنگ رخ می‌دهد، صدام دچار اشتباه محاسبه شد، هم راجع به تجاوز به ایران و بعدها تجاوز به کویت و هم راجع به تجاوز به ملت خودش.

** اشتباه محاسبه بد دردی است

وی افزود: اشتباه محاسبه بد دردی است، آدم درست نتواند بیاندیشد و تجزیه و تحلیل کند و ممکن است گاهی دشمن دچار اشتباه محاسبه شود، ما باید در قدم اول بازدارندگی را به وجود آوریم و یک بخشش همین تجهیزات است، همه این‌هایی که وزیر دفاع اشاره کردند همانی که قرآن به ما می‌گوید.

رئیس‌جمهور افزود: جنگ تن به تن انجام می‌دهیم گاهی و گاهی فاصله داری که رمی می‌شود و در قدیم تیراندازی بود حالا شده موشک، موشک هوا به زمین ، زمین به زمین سطح به سطح دریا حتی پدافند هوایی این‌ها همه اش رمی است.

** همه پهپادها و موشک‌ها “رمی” هستند

وی ادامه داد: همه پهپادها وسایلی که رویش سوار می‌کنید پرتاب می‌شود همه‌اش رمی است، قوه یعنی رمی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح می‌خواهد نیروهای مسلح را تجهیز کند، تجهیزات تاثیرگذار است، درست است می‌گویند دنیای امروز دنیای سخت افزار است ولی نرم افزار مهمتر از سخت افزار است، ترکیبش قدرت هوشمند است بله نرم افزار خیلی نقش دارد.

دکتر روحانی افزود: به هر حال یک بخش تجهیزات است، در تجهیزات هم سرعت زمان و برد مهم است. در آغاز جنگ هواپیمای اف- ۱۴ ما وقتی بلند می‌شد با موشک فونیکس همه در می‌رفتند، دلیلش قدرت موشک بود و دید راداری و نوع موشکی که بردش بیشتر بود و دقتش بیشتر بود هر چه زمان کوتاه‌تر شود، برد و زمان تعیین کننده است و دقت خیلی مهم است، خیلی مهم است که ما چگونه سلاحی تولید کنیم، این سلاح دارای چه بردی و دقتی باشد و چه توانمندی برای دفاع از خودش داشته باشد. باید اول از خودش بتواند دفاع کند و مدافع خوبی از خودش باشد دقت سرعت عمل بردی که بخواند با آن چه دشمن در اختیار دارد.

** در جنگ تجهیزات پیروز نمی‌شوند، آنچه که ما را پیروز می‌کند نیروی انسانی است

دکتر روحانی افزود: پس اول تجهیزات، مهمتر نیروی انسانی است، در جنگ تجهیزات پیروز نمی‌شود نه اینکه ما تجهیزات را نمی‌خواهیم ولی آن چه که ما را پیروز می‌کند نیروی انسانی است، البته نیاز به تجهیزات دارند که باید تامین شود. روحیه، آموزش، زمانی که بهترین سلاح باشد آموزش هم لازم است.

وی ادامه داد: روحیه می‌خواهیم که از این‌ها مهمتر انگیزه است که چیست؟ اگر انگیزه نان و نام شد، ولش کنید به درد نمی‌خورد. آن انگیزه‌ای که می‌تواند ما را پیروز کند در برابر دشمن هر چه قدر قدرت داشته باشد آن انگیزه ایمان است، ایمان و اتکا به خدا و امید به حق و خداوند است.

دکتر روحانی اظهارداشت: خیلی از این چهره‌ها را ما در هشت سال دفاع مقدس دیدیم و چه روحیه و انگیزه و ایمان و اخلاصی داشتند، آن نیروی انسانی آموزش دیده با روحیه دارای انگیزه الهی که ما تجهیزات لازم را در اختیار او بگذاریم و امکانات لازم البته نیروی انسانی است که باید غذا و امکانات به او برسد، ما باید نیاز و آنچه او احتیاج دارد را تامین کنیم و ما او را پشتیبانی می‌کنیم، حتی نیروهای ستادی به یک معنا پشتیبانی کننده‌اند گرچه آن‌ها راهنمایی کننده هم هستند و تدبیر می‌کنند، همه به یک نوعی پشتیبانی می‌کنیم.

** لزوم حضور ، پشتیبانی، یکدلی، همدلی، همبستگی، اتحاد، انسجام مردم به عنوان عامل بازدارنده

دکتر روحانی گفت: نیروی انسانی اساس است، آنچه که حریفان، رقیبان، دشمنان حساب اصلی خواهند کرد اول نیروی انسانی ماست بعدش تجهیزات، در مسئله بازدارندگی حضور مردم، پشتیبانی مردم، یکدلی، همدلی، همبستگی، اتحاد، انسجام اصل سوم بسیار مهم در بازدارندگی است، اگر مردم از نیروی مسلح جدا باشند آن نیروی مسلح پیروز نیست.

** نیروهای مسلح باید تکیه‌گاه مردم باشند

وی اضافه کرد: ما باید ملت واحد، امت واحد و همه در کنار هم باشیم، نیروی مسلح باید تکیه گاه مردم باشد، مردم احساس کنند اگر یک روزی بر فرض خطری پیش بیاید این‌ها هستند، احساسشان احساس تکیه گاه در روز خطر باشد.

رئیس‌جمهور گفت:‌ هر چه قدر نیروهای مسلح ما مردمی‌تر باشند، حرکت نیروهای مسلح باید به نفع مردم باشد، مردم احساس کنند در حادثه نیروهای مسلح به میدان می‌آیند، چه قدر زیباست مردم حس می‌کنند در روز گرفتاری این‌ها می‌دوند و پای کار می‌آیند.

دکتر روحانی تصریح کرد: دعا می‌کنیم ان شاءالله همین جور شود و هست، ان شاءالله نیروهای مسلح ما از همه توانشان استفاده کنند، در این شش ماه برای من کاملا شرایط ملموس شد و البته این معنایش این نیست که ما به آینده امیدوار نیستیم، ان شاءالله از همه مشکلات عبور می‌کنیم و مردم احساس آرامش و امنیت بیشتری خواهند کرد اگر همه دست به دست هم دهیم و کنار هم باشیم،

** امام(ره) یک نظامی نبود، اما یک شخصیت والا و مورد اعتماد همه بود

رئیس قوه مجریه افزود: نکته سوم، مردم است، آنی که دشمن را می‌هراساند نیروی مسلح کنار مردم، مردم کنار نیروی مسلح و بعدش یک فرمانده مورد اعتماد جامعه و مردم و معنوی و عادل است، خیلی مهم است چه کسی فرماندهی می‌کند. در زمان هشت سال دفاع مقدس  چیزی که همه را دلگرم می‌کرد فرمان امام(ره) بود، امام(ره) یک نظامی نبود، اما یک شخصیت والا و مورد اعتماد همه بود.

رئیس جمهور بیان کرد: وقتی امام(ره) گفت حصر آبادان باید شکسته شود ممکن است یک فرمانده دیگری هم بگوید وقتی امام(ره) می‌گفت باورشان می‌شد، می‌دانستند اگر امام(ره) چیزی می‌گوید انگیزه شخصی، فردی و مالی ندارد و برای رضای خدا و انجام وظیفه است. فرماندهی بسیار مهم است، امروز خوشبختانه بعد از آن که امام ارتحال فرمودند خلف صالحی جای او را گرفت که نیروهای مسلح و مردم ما امروز همین اعتماد را دارند که خیلی مهم و ارزشمند است اینکه کسی فرمان می‌دهد “برو بجنگ، یا بایست”، فرماندهای عادی است، یک وقت یک فقیه است که دستور می‌دهد و دل آدم قرص می‌شود .

دکتر روحانی گفت: امروز به حمدالله همه این‌ها کنار هم قرار گرفته است، نیروی انسانی خوب، مردم در صحنه، تجهیزاتی که روز به روز بهتر و بهتر می‌شود و آماده‌تر می‌شود و فرماندهی نیروهای مسلح که در کنار هم قرار گرفته بازدارندگی به وجود آورده است.

رئیس قوه مجریه بیان کرد: نکته بعدی، نوع رفتار ما با دیگران است،  تهدید این نیست که شما موشک پرتاب کنید، تهدید این نیست که رزمایش بزرگ درست کنید که طرف بترسد. شما اصلا قصد جنگ ندارید یا بدتر که ممکن است که اصلا آمادگی جنگ را نداشته باشید و طرف را تحریک می‌کنید که خود این عامل تهدید است.

** سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران سیاستی است برمبنای تنش زدایی و اعتمادسازی با دنیا

وی ادامه داد: اشتباه محاسبه که می‌گویم در نوع جمله بندی و نوع حرف زدن و سخن گفتن و نوع موضع گرفتن است، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران سیاستی است برمبنای تنش زدایی و اعتمادسازی با دنیا، این نه اینکه با شعار باشد و تاکتیکی باشد، ایران خواهان ادامه تنش و افزایش تنش با دیگران نیست، دنبال ساخت اعتماد با همه به ویژه با همسایگان خود است.

دکتر روحانی گفت:  البته شرطش آن است که دنیا بداند ما روی عزتمان، روی استقلال‌مان، روی منافع ملی‌مان، روی ارزش‌هایمان معامله نمی‌کنیم، این‌ها خط قرمزهای ماست و باید دشمن این‌ها را بداند. مسئله ما این است و حاضریم با همه صحبت کنیم، اگر مشکلی است برادرانه و از موضع برابر با احترام متقابل مشکلات را حل و فصل کنیم، خط قرمزهای ما این‌هاست و نمی‌توانیم از آنها بگذریم و الا حاضریم با همه سخن بگوییم و دوستی کنیم و تعامل سازنده داشته باشیم که این خود بازدارنده است.

** اگر طرف مقابل احساس کند که به او ضربه می‌زنی او هم متقابلا رفتار خواهد کرد

رئیس قوه مجریه بیان کرد: باید نسبت به کشورهای دیگر به گونه‌ای رفتار کنید، اعمال سیاست کنید ، اقدام کنید که او حس می‌کند که شما قصد ضربه زدن به او را ندارید والا اگر او احساس کند که شما به او ضربه می‌زنی او هم متقابلا رفتار خواهد کرد.

وی ادامه داد: ما اساسا با همه کشورهای جهان به فکر منافع مشترک هستیم ، با همسایگان به فکر منافع مشترک هستیم، آنقدر منافع مشترک زیاد است که مسائل کوچک قابل ذکر نیست، می‌توانیم با همسایگان با برادری و دوستی مشکلات را حل کنیم، اساس سیاست خارجی ما و بعد رفتار ما و گفتار ما باید این باشد.

** اجازه تجاوز به هیچکس نمی‌دهیم و قاطعانه می‌ایستیم

رئیس جمهور تصریح کرد: سه نکته را می‌گویم که به بحث بازدارندگی کمک می‌کند؛ ما در میدان رزم چند خط قرمز داریم که نزدیک نمی‌شویم، ما دنبال تهاجم به هیچکس نیستیم، در ۳۵ سال گذشته ما به هیچ کس تهاجم نکردیم، روزهای سختی برای همسایگان ما بوده است، اگر ایران قصد تهاجم داشت وقت تهاجم بود ولی این کار را نکرد ، پس این کشور صادفانه دارد می‌گوید که دنبال تهاجم نیست، اساسا ایران در ۲۰۰ سال گذشته به کسی تهاجم نکرده و چشم طمعی به سرزمین و ثروت دیگران ندارد، البته اجازه تجاوز به هیچکس را نمی‌دهیم و قاطعانه می‌ایستیم و برخورد می‌کنیم،  همان طور که در دفاع هشت ساله این کار را کردیم.

دکتر روحانی گفت: ما یک ملت بزرگ با سابقه تاریخی، فرهنگی، انقلابی مسلمان؛ عاشق پیامبر(ص) هستیم و زیر بار تحمیل نمی‌رویم و زیر بار تجاوز نمی‌رویم. و در عین حال قصد تجاوز را نداریم و این خط قرمز ماست، ما دنبال بازدارندگی دفاع هستیم و دنبال تهاجم نیستیم .

** دنبال سلاح کشتار دسته جمعی نیستیم، نه به خاطر قطعنامه و کنوانسیون‌ها

رئیس قوه مجریه ادامه داد: دنبال سلاح کشتار دسته جمعی نیستیم، نه به خاطر قطعنامه و کنوانسیون‌ها، البته ما امضا کردیم که به دنیا نشان دهیم اگر کنوانسیون هم نبود، اعتقاد ما، ایمان ما، فقه ما، اصول ما به ما می‌گوید ما دنبال سلاح کشتار جمعی نباشیم، این تبلیغات غلط است که ایران دنبال سلاح کشتار جمعی است.

دکتر روحانی گفت: در جنگ به ما شیمیایی زدند ولی ما دنبال پاسخ به مثل نبودیم و شرافتمندانه ایستادیم و دفاع کردیم و فتوای مقام معظم رهبری همین است و اصول ما هم همین است و خودش برای جهان بازدرانده است، دنیا باید لمس کند که جمهوری اسلامی ایران هرگز دنبال سلاح نیست.

** اصول اخلاقی خط قرمز ماست

وی ادامه داد: سومین خط قرمز ما اصول اخلاقی ماست که آن را نقض نمی‌کنیم، ما نسبت به اسیر با احترام برخورد می‌کنیم، دیدید در جنگ تحمیلی این کار را کردیم، برخورد ما حتی با متجاوزین شرافتمدانه بود، شهرهای ما را زدند یک سال، دو سال و چند ماه ما جواب ندادیم هر چه خدمت امام(ره) مطرح می‌شد امام(ره) گفت نه.

دکتر روحانی اضافه کرد: برای اینکه جلوی دشمن را بگیریم، امام(ره) اجازه داد و فرمود ۴۸ ساعت قبل باید اعلام کنید و به مردم آن شهر بگویید،  این کار شد، پس خط قرمز ما اصول اخلاقی ماست که بر روی آنها ایستادیم.

وی گفت: ما در مجموع می‌توانیم امروز در برابر همه آن‌هایی که خدایی ناکرده چشم طمع و خیانت به ایران را دارند با اقدامات بازدارنده‌مان بگوییم باید فکرتان، نظرتان، رفتارتان را تغییر دهید و در این راستا وزارت دفاع مسئولیت خاصی را بر دوش دارد.

رئیس‌جمهور اظهارداشت: در بحث بازسازی بسیاری از چیزهایی داریم که باید خوب بازسازی کنیم، واقعا به خاطر تحریم و فشار و شرایطی که بوده شاید نمونه باشیم که تجهیزاتی که متعلق به ۴۰ سال پیش است نگه داشته‌ایم به خوبی به روزش کردیم و تغییرات لازم را  در آن صورت دادیم و از همان وسیله استفاده می‌کنیم هم بازسازی کنیم و هم نوسازی و به روز کنیم تجهیزات را که این کار جزء وظایف وزارت دفاع است.

وی ادامه داد: در تجهیزات و نوآوری‌ها مخصوصا در بحث دانش بنیان قدم‌های بسیار خوبی برداشته شده و برخی از نمونه‌ها را در نمایشگاه‌ها دیدم، کار بسیار ارزشمندی است، اگر برگردیم به اول انقلاب، زمین تا آسمان وضع ما فرق کرده است، آن شرایطی که امروز داریم با آن زمان قابل مقایسه نیست و بسیار ارزشمند است.

رئیس قوه مجریه بیان کرد:‌ ما در همه این مسائل چه در زمینه تحقیقات و فناوری‌های مختلف و عمل و ساخت همیشه باید اولویت‌ها را مد نظر قرار دهیم چون امکانات ما نامحدود نیست، محدود است، نیروهای متخصص هم محدود است و اولویت بسیار مهم است. البته ما کمتر رسیدیم بحث در این زمینه داشته باشیم، خود نیروهای مسلح، ستاد فرماندهی کل قوا و رئیس ستاد تلاش می‌کنند، جای تردید نیست اما باید در یک فضایی دولت و نیروهای مسلح کنار هم باشند و اولویت‌بندی مسئله مهم است.

** تبدیل به احسن کردن در نیروهای مسلح خیلی جای کار دارد

دکتر روحانی اظهار داشت: مسئله دیگری که مهم است اینکه چگونه خدمت به نیروهای مسلح را در شرایط امکانات کشور بهتر بتوانیم انجام دهیم، این را یک دور با وزیر صحبت کردیم که چه کار باید کرد، چرا که اگر با این روند ادامه پیدا کند و اصلاح نکنیم و فکر اساسی نکنیم در همان مقطع چشم انداز ۲۰ ساله می‌رسیم به همان نقطه‌ای که باید حقوق بدهیم، باید مسئله را حل کنیم، در بخش نیروهای مسلح هم باید این کار را کنیم، این تبدیل به احسن کردن در نیروهای مسلح خیلی جای کار دارد، پادگان‌های شهر اگر به بیرون شهر منتقل شود، هم آن پادگان نوسازی می‌شود هم ممکن است فضای بهتر و بیشتری باشد، هم به شهر کمک کردید هم به مردم و خودتان کمک کردید، قانون هم این را مصوب کرده که پادگان‌ها بروند، اجرای آن‌ها سخت است ولی عملیاتی کنیم.

** وزارت دفاع باید به فکر صادرات محصولش در دنیا باشد

رئیس جمهور گفت: وزارت دفاع باید به فکر صادرات محصولش در دنیا باشد که این کار نه از لحاظ مادی شبه استراتژیک و راهبردی است و از لحاظ سیاست خارجی مهم است که صادرات را افزایش دهید، باید کاری کنیم که وزارت دفاع بیشتر کمک کند به کشور و صنعت، محیط زییست و همه نیازمندی‌ها.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: برای رفع آلودگی تهران موتورسیکلتها باید برقی شود و با باتری کار کند، بخش بزرگی از آلودگی برای موتورسیکلت‌هاست در محیط زیست می‌تواند صنعت وزارت دفاع به کمک بیاید و بالاخره دیپلماسی دفاعی که شما می‌توانید در این زمینه یک ناوگان شما حرکت می‌کند در نیروهای مسلح به بازدید می‌رود، خود وزیر دفاع و مسئولین نیروهای مسلح نوع گفتار گفتمان با دنیا دیپلماسی دفاع می‌تواند یک دیپلماسی بسیار موثر هم برای حراست از کشور و هم برای بازدارندگی و روابط بهتر با دنیا باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه