8دی بررسی می‌کند؛

افزایش تولید و صادرات غیرنفتی راهی برای تقویت پول ملی/ راه جبران سقوط ارزش پول ملی در چیست؟

تضعیف پول ملی یکی از اصلی‌ترین مباحثی هست که اقتصاد ایران با آن مواجه شده و نیاز است دولت با سیاست‌ها و تصمیمات درست راهی برای تقویت آن بیابد.

افزایش تولید و صادرات غیرنفتی راهی برای تقویت پول ملی/ راه جبران سقوط ارزش پول ملی در چیست؟

به گزارش ۸دی، تقویت پول ملی یکی از سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها برای رونق بخشی اقتصادی و احساس رضایتمندی در آحاد جامعه بوده و پیوسته دولت‌ها باسیاست‌های انقباضی و انبساطی و فرمول‌هایی که بتواند همیشه تراز مالی کشور را مثبت کند به کار گرفته‌اند تا بتوانند در راستای تقویت پول ملی گام بردارند.

نقدینگی و تنظیم آن با نیاز بازار و همچنین هدایت آن به بخش تولید یکی از پیش‌شرط‌های دولت‌ها برای تقویت پول ملی است و برای اینکه ارزش پولی ملی حفظ و تقویت شود لازم است دولت نگاه جدی به موضوع نقدینگی و هدایت آن از دست مردم به بخش تولید داشته باشد.

پس از تولید رکن دیگر تقویت پول ملی نگاه جدی به صادرات است. با بررسی آمارهای صادرات در چند سال اخیر مشاهده می‌شود که به نسبت سطح تولیدات، صادرات محصولات نیز به خارج کاهش‌یافته و در ارزآوری و مثبت کردن تراز تجاری کشور موفقیت‌های محسوسی حاصل نشده است.

تورم و رکود حاکم در کشور یکی از پربحث‌ترین مواردی است که پیوسته دولت‌ها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. گرچه دولت اعلام می‌کند تورم را مهار کرده اما با کمترین اطلاعاتی از دانش اقتصادی می‌توان دریافت که در شرایط رکودی خودبه‌خود تورم کنترل می‌شود و نیاز به اعمال سیاست و ابزار خاص در این رابطه نیست.

پول‌شویی یکی از مواردی است که در کشور رواج یافته و پیوسته دولت در تلاش است تا باسیاست‌های خود جلوی آن‌ها را بگیرد.

اسدالله عباسی در بررسی ابعاد کاهش ارزش پول ملی در گفتگو با هشت دی اظهار می‌کند که بانک مرکزی باید باسیاست گذاری‌های جدید جلوی پول‌شویی‌ها و افزایش نقدینگی را بگیرد.

وی با تاکید بر ایجاد تولید و اشتغال از سوی دولت برای تقویت پول ملی می‌گوید که دولت باید ابزارهای اساسی و مؤثرتری را برای حفظ ارزش پول ملی در دستور کار خود قرار دهد.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع تغییر پول ملی از ریال به تومان معتقد است که تبدیل و تغییر پول ملی از ریال به تومان یکی از ابزارهایی است که دولت می‌تواند در کنار سایر ابزارهای بنیادی به کار بگیرد و ارزش پول ملی را افزایش دهد.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش ارزش پول ملی در رونق اقتصاد خاطرنشان می‌کند که بکار گیری ابزارهای مؤثر در تقویت ارزش پول ملی منجر به رونق و شکوفا شدن ابعاد کلی اقتصاد کشور می‌شود.

ایرج ندیمی تقویت ارزش پول ملی را نیازمند تقویت سیاست‌های اقتصادی و رونق تولید می‌داند و در گفتگو با هشت دی اظهار می‌کند که اگر آرامش در کشور حاکم نباشد و نقدینگی در گردش صحیح خود قرار نگیرد ارزش پول ملی تقویت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه باید مناسبت‌ها ایران با دنیا در رابطه با جریانات واردات و صادرات نقش مثبت به خود بگیرد، می‌افزاید که پایه رونق اقتصاد رویکردهای اجتماعی است و ما نمی‌توانیم برای بهبود و رونق اقتصادمبناها را در نظر نگیریم.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هدایت پول مردم در جهت تولید موجب گردش پول و تقویت ارزش پول ملی می‌شود، معتقد است که تورم و اقتصاد تک‌محصولی نیز تأثیری روی تقویت پول ملی خواهد گذاشت که نیازمند توجه و ارائه راهکار برای حل آن است.

عضو اسبق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اصل خصوصی‌سازی و گرایش تعاملی در اداره اقتصاد خاطرنشان می‌کند که دولت باید قدرت نوآوری و خلاقیت بخش خصوصی را با تعامل آن‌ها در راستای پول ملی به کار بگیرد.

نماینده اسبق مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر حل مسائل بین‌الملل در جهت تقویت پول ملی می‌گوید که در حوزه بین‌الملل و نوع حضور ایران در بازارهای اقتصادی نیز می‌تواند موجب گردش پول و تقویت ارزش پول ملی نقش اساسی داشته باشد.

ندیمی با بیان اینکه راهکارهای تقویت پول ملی در جهت سامان دادن به اقتصاد کشور است، معتقد است که اقتصادی که مداوم با نوسان روبرو باشد کسی نمی‌تواند در راستای ثبات اقتصادی تحریک سرمایه‌گذاری داشته باشد و منجر می‌شود تا اعتبار و نقش خود را در جهت تقویت پول ملی از دست بدهیم.

به‌هرحال، دولت دوازدهم کار بسیار سختی را در پیش دارد چرا که با این شرایط اقتصادی، نمی‌تواند معجزه کند بلکه باید با تصمیمات منطقی با به‌کارگیری شخصیت‌های با تجربه و با دانش، شرایط را برای بهبود وضع اقتصادی کشور فراهم کند.

با تعاملات در روابط بین‌المللی، تنش تحریم و فشارها کاهش پیدا می‌کند چون کشوری که ثروت ملی فراوان نفت، گاز و معادن دارد، قطعاً باید پول ملی‌اش ارزش بالاتری داشته باشد.

پرداختن به‌طورجدی به تولید و جلوگیری از واردات بی‌رویه و در عوض فراهم کردن شرایط برای صادرات غیرنفتی می‌تواند چندین پله پول ملی را با رشد مواجه کند که این مهم عزم و اراده راسخ و قوی سیاستمداران و دولتمردان را می‌طلبد.

با تصمیمات اقتصادی درست این بی‌ارزشی که پول ملی با آن مواجه شده و حتی ارزش آن از پول افغانی هم بیشتر سقوط کرده، جبران خواهد شد و شرایط رو به بهبود پیش خواهد رفت تا پول ملی به ارزشی که جایگاه خودش است، برسد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه