زیرسازی راه‌آهن قزوین-رشت به پیشرفت ۹۰ درصدی رسید

مدیرعامل راه‌آهن با تشریح پروژه‌های در دست ساخت ریلی کشورمان برای استفاده بهینه از کریدورهای بین‌المللی از زیرسازی ۹۰ درصدی راه‌آهن قزوین-رشت خبر داد و گفت: زیرسازی خط‌آهن کرمانشاه-خسروی ۲۵ درصد پیشرفت دارد.

زیرسازی راه‌آهن قزوین-رشت به پیشرفت ۹۰ درصدی رسید

به گزارش ۸دی نیوز، محسن پورسیدآقایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با تاکید بر این‌که باید نواقص و کمبودهای عملیاتی ریلی را جهت راه‌اندازی ترانزیت بین‌المللی کارآمد برطرف شود، گفت: در این صورت علاوه بر تکمیل زنجیره حمل‌ونقل و بازدهی بالا برای اقتصاد کشور، از موقعیت استراتژیکی ایران در مسیرهای بین المللی بین اروپا، جنوب و مرکز آسیا به‌صورت بهینه استفاده خواهد شد.

پورسیدآقایی خاطرنشان کرد: در راستای گسترش کریدورهای عبوری از ایران پروژه‌های متعددی در حوزه ریلی ساخته شده یا در دست اجراست و مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه ریلی درصدد هستند تا با اجرایی شدن این پروژه‌ها کشور ایران سهم درخور توجهی از بازار حمل و نقل بین‌المللی ریلی را کسب کند.

وی با یادآوری این‌که هم‌اکنون کریدورهای بین‌المللی و منطقه‌ای از جهت شمال-جنوب و شرق-غرب از ایران عبور می‌کنند، اظهار کرد: مبدا شمال-جنوب، کریدور اروپای شمالی (کشور فنلاند) و مقصد آن جنوب خلیج‌فارس و کشورهای حوزه اقیانوس هند و دریای عمان و کشورهای آسیای جنوب شرقی به طول ۵ هزار و ۵۸ کیلومتر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: خط‌آهن قزوین، رشت، انزلی، آستارا برای فعال‌سازی کریدور شمال-جنوب در دست اجراست، اما با این حال چابهار به شبکه سراسری راه‌آهن کشور متصل نیست. کریدور شمال- جنوب در شمال کشور به طول ۳۷۵ کیلومتر با هدف ارتباط با آذربایجان و روسیه است که در واقع این محور تکمیل‌کننده کریدور شمال-جنوب از شمال اروپا به کشورهای خلیج‌فارس و جنوب‌شرق آسیاست.

پورسیدآقایی تاکید کرد: هم‌اکنون ۹۰ درصد زیرسازی راه‌آهن ۲۰۵ کیلومتری قزوین- رشت به اتمام رسیده، از سوی دیگر زیرسازی محور رشت- انزلی نیز در دست اجراست و مطالعات مرحله دوم محور ۱۶۷ کیلومتری رشت- آستارا تکمیل شده است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این‌که ساخت محور گرگان-اینچه برون در شرق دریای خزر ۴ کریدور جدید ریلی مکمل شمال – جنوب را تشکیل می‌دهد، افزود: این راه‌آهن ۹۲۶ کیلومتری از کشورهای ایران، ترکمنستان و قزاقستان عبور می‌کند که ۷۰۰ کیلومتر آن در خاک ترکمنستان، حدود ۹۰ کیلومتر آن در ایران و ۱۴۴ کیلومتر در خاک قزاقستان قرار دارد.

پورسیدآقایی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۴۴ کیلومتر از این راه‌آهن در قزاقستان و مسیر ایران (گرگان-اینچه‌برون) نیز در خرداد امسال افتتاح شده است.

به گفته وی، نوع حمل‌ونقل در این کریدور استفاده سیستم ریلی و دریایی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که مبدا کریدور جنوبی چین و مقصد آن کشور ترکیه به سمت اروپای شرقی است که از ایران نیز می‌گذرد، تصریح کرد: هم‌اکنون خط‌آهن کرمان-بم-زاهدان جهت اتصال با راه‌آهن پاکستان و برقراری کریدور ریلی پاکستان-ایران-ترکیه از جمله اقدامات در دست انجام برای فعال‌سازی این کریدور در کشور است.

پورسیدآقایی درباره کریدور شرق-غرب نیز گفت: وجود حلقه‌های مفقوده در طول مسیر کریدور (مسیر بصره به شلمچه و اراک به خسروی) در طول راستای کریدور شرق-غرب و اتصال با سوریه و دریای مدیترانه است. هم‌اکنون ساخت مسیر خرمشهر- شلمچه به طول ۱۶ کیلومتر در خاک ایران به پایان رسیده و تحت بهره‌‌برداری است و اقدامات لازم در بخش عراق به طول ۳۵ کیلومتر در دست انجام است.

وی ادامه داد: خط‌آهن ۲۶۶ کیلومتری اراک- کرمانشاه نیز در حال ساخت است که مسیر اراک-ملایر به طول ۹۰ کیلومتر سال ۹۰ افتتاح شده و عملیات اجرایی در حد فاصل ملایر- کرمانشاه به طول ۱۷۶ کیلومتر در حال اجراست. زیرسازی مسیر کرمانشاه- خسروی نیز ۲۵ درصد پیشرفت دارد.

او با اشاره به محور خواف-سنگان-هرات افزود: این کریدور جدید ریلی از ایران-افغانستان-تاجیکستان-قرقیزستان و چین عبور می‌کند که احداث خط‌آهن خواف-سنگان-هرات ۱۹۱ کیلومتر (۷۷ کیلومتر داخل ایران و ۱۱۴ کیلومتر در خاک افغانستان) طول دارد. زیرسازی دو قطعه از مسیر فوق در خاک ایران به اتمام رسیده و عملیات روسازی شروع شده است.

پورسید آقایی بیان کرد: در خاک افغانستان نیز زیرسازی قطعه سوم به طول ۶۳ کیلومتر توسط ایران پایان یافته و آماده عملیات روسازی است. قطعه چهارم نیز با تامین مالی پروژه از سوی  افغانستان توسط ایران احداث می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات داخلی انجام شده در راستای استفاده بهینه از کریدورهای بین‌المللی، گفت: پروژه ریلی قزوین- رشت- آستارا، قرقیزستان – ترکمنستان- ایران، خرمشهر-شلمچه-بصره با هدف اتصال ریلی ایران و عراق، اتصال ریلی در مسیر کرمانشاه-خسروی-خانقین-بغداد، پروژه توسعه و تجهیز ایستگاه سرخس، پروژه احداث راه‌آهن چابهار-زاهدان، اتصال ریلی به افغانستان، پروژه اتصال ریلی ایران- افغانستان-ازبکستان-تاجیکستان-چین و رایزنی برای بازسازی محور تفتان- کویته پاکستان از جمله برنامه‌های کشور برای بهره‌گیری از ظرفیت کریدورهای بین‌المللی است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه