در بهار آزادی،جای شهدا‌خالی/مروری‌ بر زندگانی شهدای‌مدافع‌حرم‌گیلانی

امروز که زمان این پیروزی مسرت بخش فرا رسیده است باید یادی کنیم از عزیزان و مردانی که جانشان را سپر اسلام و حریم عمه سادات قرار دادند علی الخصوص شهدای مدافع حرم گیلانی.

در بهار آزادی،جای شهدا‌خالی/مروری‌ بر زندگانی شهدای‌مدافع‌حرم‌گیلانی

سرویس اجتماعی ۸دی؛

به تازگی سردار سرافراز سپاه اسلام حاج قاسم سلیمانی در نامه ای به رهبر انقلاب اسلامی به ایشان خبر مسرت بخش پایان داعش در عراق را رسما اعلام کرد. امروز که زمان این پیروزی مسرت بخش فرا رسیده است باید یادی کنیم از عزیزان و مردانی که جانشان را سپر اسلام و حریم عمه سادات قرار دادند علی الخصوص شهدای مدافع حرم گیلانی.

در ادامه به بررسی و معرفی اجمالی شهدای مدافع حرم گیلانی خواهیم پرداخت:

 

http://8deynews.com/wp-content/uploads/-000//1/32479_812.jpg

۱- شهید امیررضا علیزاده: وی متولد ۱۲ مهر ۱۳۵۴ در رودسر و از پاسداران گیلانی و از نیروهای سپاه قدس ایران بود که برای دفاع از مقاومت اسلامی به سوریه اعزام شده بود. در عملیات تروریستی بمب‌‌گذاری مقابل سفارت ایران در شهر دمشق به شدت مجروح شد و بعد از ساعاتی در روز ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ به درجه رفیع شهادت نائل آمد.


http://8deynews.com/wp-content/uploads/-000//1/3838248-8341-l.jpg

 ۲- شهید محمدحسین عطری: او در سال ۱۳۵۴ در خانواده ای گیلانی متولد شد. این شهید بزرگوار حین عملیات سپاه پاسداران در سوریه و دفاع از حرم حضرت زینب (س) و به دلیل اصابت ترکش خمپاره به وی در روز ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ به درجه رفیع شهادت نائل آمد.


http://8deynews.com/wp-content/uploads/-000//1/1694299_403.jpg

 ۳- شهید فرهاد خوشه بر: شهید خوشه بر در سال ۱۳۶۰ در خراط محله کوشالشاه از توابع شهرستان لنگرود متولد شد. این شهید بزرگوار حین عملیات سپاه پاسداران در روز ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ در سوریه به شهادت رسید.


http://8deynews.com/wp-content/uploads/-000//1/139503232019389377910093.jpg

 ۴- شهید سجاد طاهرنیا: متولد رشت بود و از پاسداران گیلانی در حین عملیات مستشاری برای دفاع از حرم اهل بیت (ع) در سوریه در مقابل تکفیری ها و تروریست های داعش در روز ۳ آبان ۱۳۹۴ به شهادت رسیده است.


http://8deynews.com/wp-content/uploads/-000//1/1341582453.jpg

۵- شهید سیداسماعیل سیرت نیا: او در سال ۱۳۵۷ در رشت متولد شد. از پاسداران گیلانی بود که در حین عملیات مستشاری برای دفاع از حرم اهل بیت (ع) در حومه شهر حلب سوریه به ضرب گلوگه تک تیراندازان تکفیری داعش مجروح و سپس در روز ۱۶ آبان ۱۳۹۴ به شهادت رسید. او از پاسداران سپاه محمد رسول الله (ص) تهران و از فعالان فرهنگی رشت به شمار می رفت که در عرصه مقابله با جنگ نرم نیز فعال بود و تلاش های زیادی را برای معرفی فرهنگ ایثار و شهادت به مردم رشت انجام داده بود.


http://8deynews.com/wp-content/uploads/-000//1/139409201323206846689254.jpg

 

۶- شهید حبیب روحی چوکامی: او در روستای چوکام از توابع خمام در سال ۱۳۶۱ متولد شد. او از پاسداران گیلانی بود که برای دفاع از حرم اهل بیت عازم سوریه شده بود و در روز ۱۸ آذر ۱۳۹۴ به دست گروه تکفیری داعش به شهادت رسید. پیکر این شهید در گلزار شهدای چوکام دفن شد.


http://8deynews.com/wp-content/uploads/-000//1/500x471_1462129006895886.jpg

 

۷- شهید سجاد عفتی: او در سال ۱۳۶۴ در کوچصفهان به دنیا آمد. در نوجوانی به همراه خانواده اش به شهریار نقل مکان کرد. او از بسیجیانی بود که برای دفاع از حرم اهل بیت (ع) عازم سوریه شده و در روز یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ مصادف با سالروز شهادت امام حسن عسگری (ع) به شهادت رسید.


http://8deynews.com/wp-content/uploads/-000//1/110476_orig.jpg

 

۸- شهید حامد کوچک زاده: او در زمره بچه های متدین و فعال فرهنگی رشت قرار داشت که در هر جایی که کار خوبی در حال برگزاری بود حضور می یافت و کمک می کرد. او از بسیجیان و پاسداران گیلانی است که به صورت داوطلبانه و در قالب چند گردان برای دفاع از سرزمین های اسلامی و حرم اهل بیت راهی کشور سوریه شده و در حال جنگ با داعش و دست‌پروردگان آمریکا بودند. در روز ۱۳بهمن۱۳۹۴ در سوریه به شهادت رسید. از وی دو فرزند دختر به یادگار مانده است.


شهید-سید-احسان-میرسیار-

 

۹- شهید سید احسان میرسیار: سید احسان میرسیار اهل روستای بارکوسرای لاهیجان بود که از بسیجیان پایگاه حضرت حر زیباشهر قرچک بوده است و در کارنامه خود مبارزه با گروهک پژاک را نیز داشت. او یکی از رزمندگان گیلانی جزو نیروهای صابرین سپاه حضرت محمد رسول الله تهران بزرگ بود که در بهمن ماه ۱۳۹۴ در درگیری‌های مستشاری در سوریه مفقودالاثر شده و پس از آن تصور می‌شد که وی به اسارت نیروهای تکفیری در آمده است. ولی بعد از گذشت حدود ۲ ماه و بررسی‌های انجام شده، شهادت وی در روز ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ تایید شد. البته تاکنون پیکر وی در دسترس نیست و تصور می‌شود که نیروهای تکفیری پیکر این شهید رادر اختیار خود درآورده اند. از این شهید بزرگوار ۳ فرزند دختر به یادگار مانده است.


http://8deynews.com/wp-content/uploads/-000//1/ش_مسافر.jpg

 

۱۰- شهید سعید مسافر ماکلوانی: او متولد ۱۳۶۵ در شهرستان صومعه سرا و ساکن شهر رشت بود که در ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ به همراه عده ای از پاسداران تیپ عملیاتی میرزاکوچک خان لشکر قدس گیلان برای دفاع از حریم اهل بیت به سوریه اعزام شد. شهید مسافر در روز ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ در هنگام عملیات مستشاری در اطراف شهر حلب سوریه به همراه تعدادی از رزمندگان حزب الله لبنان به شهادت رسید.


http://8deynews.com/wp-content/uploads/-000//1/jamal-razi7.jpg

 

۱۱- شهید جمال رضی: شهید رضی از پاسداران اهل شهرستان آستانه اشرفیه بود که در ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ به همراه عده ای از پاسداران تیپ عملیاتی میرزاکوچک خان لشکر قدس گیلان برای دفاع از حرم اهل بیت به سوریه اعزام شد. شهید جمال رضی در روز ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ در هنگام عملیات مستشاری در اطراف شهر حلب سوریه به همراه تعدادی از رزمندگان حزب الله لبنان و در کنار شهید سعید مسافر به شهادت رسید. از وی دو فرزند به یادگار مانده است.


http://8deynews.com/wp-content/uploads/-000//1/13950131000369_PhotoL.jpg

۱۲ – شهید حسین بواس: حسین بواس متولد سال ۶۱ در شهرستان لنگرود بوده است. دوران نوجوانی و جوانی خود را به همراه خانواده‌ در شهرستان چالوس گذراند و اخیرا برای انجام ماموریت شغلی در شهرستان قائم‌شهر سکونت داشت. او که فرزند نخست خانواده‌ای فرهنگی بود یک هفته قبل از شهادت برای دومین‌بار از تیپ سوم امامت چالوس به سوریه اعزام شد. سرانجام در روز ۲۱ فروردین ۱۳۹۵ در دفاع از حرم اهل بیت در سوریه به شهادت رسید. این شهید جوان مدافع حرم دارای دو فرزند است.


جواد دوربین۱

 

۱۳- سردار شهید جواد دوربین: متولد ۱۷ فروردین ۱۳۴۶ بود. شهید دوربین از سال ۵۸ به عضویت سپاه درآمد و از چهره های فعال سپاه انزلی بود که تا سمت جانشینی سپاه آنجا ارتقا یافته بود. شهید دوربین با اینکه در سال ۱۳۸۹ از سپاه بازنشسته شده بود ولی در ۱۷ فروردین امسال به صورت داوطلبانه عازم سوریه شد و در حمله تروریستها به خان طومان در روز ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ به شهادت رسید. از این سردار سرافراز سه پسر و یک دختر به یادگار مانده است.


http://8deynews.com/wp-content/uploads/-000//1/139503170024316757872994.jpg

 

۱۴- شهید جهانگیر جعفری نیا: متولد ۳ شهریور ۱۳۵۷ و از پاسداران اهل طالب آباد انزلی بود. شهید جعفری نیا فرمانده دلیر و شجاع گردان تکاوران (صابرین) لشگر عملیاتی ۱۶ قدس گیلان بود که پس از ماهها حضور در خاک سوریه و مقابله با گروههای تکفیری به فیض شهادت نایل آمد.او در عملیات آزادسازی نبل و الزهرا که رزمندگان گیلانی در آن درخشیده بودند به درجه جانبازی نائل شده بود و بعد از انتقال به ایران با همان مجروحیت در مراسم تشییع شهید مهدی کوچک زاده شرکت کرد.او برای آخرین بار در تاریخ ۲۹ اردیبهشت امسال برای انجام ماموریت مستشاری به سوریه اعزام شده بود که ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ در آستانه ماه مبارک رمضان، در اطراف شهر حلب سوریه به شهادت رسید. از وی دو دختر به یادگار مانده است.


شهید حسینعلی پورابراهیمی

 

۱۵- شهید حسینعلی پورابراهیمی: متولد ۱۳۵۰ از آستانه‌اشرفیه در ۱۴ خرداد در روستای الحمره در اطراف شهر حلب سوریه مجروح شد و بعد از چند روز در ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ در دفاع از حرم اهل بیت به شهادت رسید. از این شهید بزرگوار دو فرزند پسر به یادگار مانده است.


http://8deynews.com/wp-content/uploads/-000//1/149773_orig.jpg

 

۱۶- شهید محمدرضا یعقوبی: این شهید در سال ۱۳۴۱ در شهرستان لنگرود متولد شد. او در عملیاتهای دوران دفاع مقدس از همراهان قهرمان شهید حسین املاکی در قسمت اطلاعات و عملیات لشکر گیلان بود. وی برای دفاع از حریم اسلام در سال ۹۵ به سوریه اعزام شد و در ۱۹ رمضان مصادف با ۵ تیر ۱۳۹۵ در اطراف حلب سوریه جاودانه شد. گفتنی است پیکر این مجاهد بزرگ هرگز به میهنش بازنگشت.


http://8deynews.com/wp-content/uploads/-000//1/f3ccdd27d2000e3f9255a7e3e2c48800_967.jpg

 

 

۱۷- رشهید محمد اتابه: متولد ۱۳۶۶ در منطقه گوراب زرمیخ صومعه سرا است. او از نیروهای گردان حضرت رسول لشکر ۱۶ قدس گیلان بود که در سال ۹۵ به سوریه اعزام شد و در تاریخ ۹ ابان ۱۳۹۵ در پادگان اکادمیک نظامی حلب سوریه به شهادت رسید. از او یک پسر به یادگار مانده است.



%db%8c%d8%af%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d9%82%d8%a7%d8%b3%d9%85-%d8%b2%d8%a7%d8%af%d9%872

 

 

۱۸-  شهید یدالله قاسم زاده: متولد ۱۳۶۱، اصالتا اهل روستاهای آسیابسر و ملاسرا از دهستان طاهرگوراب بخش مرکزی شهرستان صومعه سرا و البته ساکن محله خزانه تهران بود. او یکی از مستشاران زبده نظامی بود که داوطلبانه برای دفاع از حریم اهل بیت(ع) از از سپاه المهدی تهران به سوریه رفت و در روز دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ براثر اصابت ترکش خمپاره در حوالی شهر حلب سوریه توسط تروریست‌های تکفیری به شهادت رسید. از او دو پسر به یادگار مانده است.


http://8deynews.com/wp-content/uploads/-000//1/1228437_297.jpg

 

 

۱۹- شهید مرتضی حسین پور: متولد سال ۱۳۶۴ در شهرستان شلمان از توابع شهر لنگرود بود. این شهید بزرگوار سرهنگ پاسدار بود که به صورت داوطلبانه و برای دفاع از حرم حضرت زینت (س) راهی کشور سوریه شده بود و در روز دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ طی عملیات مستشاری در شهر دیرالزور سوریه به شهادت رسید. این شهید بزرگوار مدت ۶ سال است که ازدواج کرده و حاصل این ازدواج، یک فرزند است که مدتی بعد از شهادت این شهید، به دنیا آمد و هرگز پدرش را ندید.


http://8deynews.com/wp-content/uploads/-000//1/2639749.jpg

 

۲۰- شهید علیرضا نظری: این شهید اهل رودسر استان گیلان متولد سال ۱۳۳۹ بود که بعد از سالها خدمت در نهاد مقدس سپاه پاسداران بازنشسته شد. او داوطلبانه برای دفاع از حریم اهل بیت همراه نیروهای گیلانی عازم سوریه شد و در روز شنبه ۲۷ آبان ۹۶ در عملیات آزادسازی شهر البوکمال آخرین مقر داعش در سوریه به شهادت رسید. پاسدار شهید نظری فرمانده سابق توپخانه و ادوات تیپ میرزاکوچک خان لشکر قدس گیلان بود. از این شهید بزرگوار ۵۷ ساله یک فرزند پسر و دو دختر به یادگار مانده است.


 

۲۱- شهید بابک نوری هریس: بسیجی مدافع حرم از شهرستان رشت در سوریه به شهادت رسید. وی دانشجوی کارشناسی ارشد و متولد سال ۱۳۷۱ است که در عملیات آزادسازی منطقه ابوکمال که منتهی به فروپاشی داعش در منطقه شد به شهادت رسید.

 

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه