آقای نوبخت! با کدام متر اندازه گرفتید؟

در حالی که کمترین آمار اعلام شده برای تورم نقطه به نقطه ۲۷.۵ است، معاون رئیس جمهور تورم کشور را ۲۲ درصد اعلام کرد.

آقای نوبخت! با کدام متر اندازه گرفتید؟

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو ،بار دیگر آماری که مسئولان دولتی ارائه می کنند کارشناسان اقصادی را متعجب کرده است. در حالی که مرکز آمار نرخ تورم نقطه به نقطه را در دی ماه امسال نسبت به در ماه سال قبل ۲۷.۵ اعلام کرده است، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری چهارشنبه، اعلام کرد نرخ تورم به ۲۲ درصد رسیده است.
در خصوص آماری که معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ارائه کرده است چند نکته قابل توجه است. نخست اینکه در محاسبات اقتصادی تورم دوازده ماهه پایه و مبنا قرار می گیرد و بهتر است برای بررسی تغییرات وضع زندگی و معیشت مردم، ایت شاخص را مبنا قرار دهیم و دلتمردان هم تغییرات این شاخص را رصد کنند.
نکته دیگر اینکه حتی اگر نرخ تورم نقطه به نقطه را بررسی کنیم باز هم اختلاف ۵.۵ درصدی با آمار نوبخت را شاهدیم. این در صورتی است که ما به ارقام مرکز آمار استناد کنیم و آمار بانک مرکزی اختلاف بیشتری را نشان می دهد.
این نحوه آمار دهی مسئولان دولتی علاوه بر این که اطلاعات غیر واقعی در اختیار مردم قرار می دهد و آنها را از واقعیت دور می کند باعث ایجاد انتظارات بیش از توان دولت می شود که در نتیجه تامین نشدن آنها سرخوردگی و یاس ایجاد می کند.
مردم این حق را دارند که از شرایط واقعی کشور هر طور که باشد آگاه باشند و نباید با اغراض سیاسی آنها را به بیراهه برد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه