ترکیب این ۲ نوشیدنی، مرگبار است!

مخلوط کردن الکل و نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌تواند منجر به عوارض مرگباری مانند مسمومیت الکل شود. در این نوشتار دیگر خطرات مرتبط با این نوشابه‌های انرژی‌زای کافئین‌دار را عنوان می‌کنیم.

ترکیب این ۲ نوشیدنی، مرگبار است!

به گزارش ۸دی به نقل از ایسنا، نوشیدن نوشابه انرژی‌زا برای تقویت فوری می‌تواند برای سلامتی مضر باشد و موجب بروز نگرانی‌هایی درباره اثرات بالقوه این نوشیدنی‌های گازدار بر بدن است.

نوشیدنی‌های انرژی‌زا عمدتا حاوی قند، کافئین، آب، ویتامین‌ها، مواد معدنی و محرک‌هایی نظیر تائورین، جین‌سینگ و گوارانا هستند. برخی از این نوشیدنی‌ها حاوی تقریبا ۱۲ برابر کافئین بیشتر از قهوه هستند.

محققان اظهار داشتند که این خطرات عمدتا به دلیل میزان قند و کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها است.

در اکتبر سال جاری، یک زن ادعا کرد که مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های انرژی‌زا موجب ایجاد یک سوراخ در جمجمه شوهرش شده است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) قبلا درباره عوارض مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا، به ویژه در جوانان هشدار داده است.

در یک مطالعه جدید، محققان مطالعات جاری را درباره خطرات مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا مورد بررسی قرار دادند. آنها شواهدی را مبنی بر اینکه نوشیدنی‌های انرژی‌زا به طیف وسیعی از عوارض جسمی و روانی ناخواسته منجر می‌شوند، پیدا کردند.

این نوشیدنی‌ها به مدت طولانی با افزایش فشار خون، افزایش وزن و مشکلات خواب مرتبط شده بودند، اما یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که این انرژی‌زاها با خطرات بیشتری نظیر ابتلا به دیابت، آسیب کلیه، پوسیدگی دندان و همچنین مشکلات روانی مانند اضطراب و سوء مصرف مواد مرتبط هستند.

“جوسیمر ماتی” نویسنده مطالعه از دانشکده سلامت دانشگاه هاروارد، گفت: طیف گسترده‌ای از عوارض که نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند به جای بگذارند، بسیار شگفت انگیز است.

محققان این مطالعه خطرات ناشی از روند رو به رشد و رواج مخلوط کردن نوشیدنی‌های انرژی‌زا و الکل را یادآور شدند و در این زمینه هشدار دادند.

آنها می‌گویند کسانی که نوشیدنی الکلی ترکیب‌شده با نوشیدنی انرژی‌زا مصرف می‌کنند، نسبت به زمانی که فقط الکل استفاده می‌کنند، الکل بیشتری مصرف می‌کنند.

این به این دلیل است که نوشیدنی‌های انرژی‌زا نشانه‌های مصرف زیاد الکل را می‌پوشانند که می‌تواند به مصرف بیشتر الکل منجر شود.

محققان همچنین اشاره کردند که مخلوط کردن نوشیدنی‌های انرژی‌زا و الکل می‌تواند مرگبار باشد.

“ماتی” و همکارانش در این مطالعه نوشتند: در نتیجه این افزایش مصرف الکل، افرادی که الکل حاوی نوشیدنی انرژی‌زا مصرف می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که دچار کمبود آب بدن و مسمومیت با الکل شوند.

یافته‌های این تحقیق همچنین موجب شد که محققان در برابر نوشیدن نوشیدنی‌های انرژی‌زا به کودکان و نوجوانان نیز هشدار دهند.

این پژوهش در مجله Frontiers in Public Health منتشر شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه