آخرین وضعیت تصمیم برای افزایش قیمت نان

در حالی که ستاد تنظیم بازار به نمایندگی از دولت برای افزایش قیمت نان چراغ سبز نشان داد تا به گفته خبازان قیمت این محصول پس از سه سال افزایش یابد، همچنان برخی مخالف این تصمیم هستند و مشخص نیست که طی هفته آینده قیمت نان افزایش می‌یابد یا اینکه تصمیم دیگری برای آن گرفته می‌شود؟

به گزارش ۸دی به نقل از ایسنا: در حالی که ستاد تنظیم بازار به نمایندگی از دولت برای افزایش قیمت نان چراغ سبز نشان داد تا به گفته خبازان قیمت این محصول پس از سه سال افزایش یابد، همچنان برخی مخالف این تصمیم هستند و مشخص نیست که طی هفته آینده قیمت نان افزایش می‌یابد یا اینکه تصمیم دیگری برای آن گرفته می‌شود؟

افزایش قیمت نان با اعتراض‌ها و درخواست‌های متعدد از سوی نانوایی‌ها و اتحادیه آنها مطرح شد و در ابتدا مخالفت‌های بسیاری با آن صورت گرفت اما نهایتا در هفته گذشته ستاد تنظیم بازار مصوب کرد انواع نان با افزایش ۱۵ درصدی قیمت در پایتخت فروخته شود و برای استان‌ها نیز فرمانداری‌ها و استانداری‌ها تصمیم خواهند گرفت.

به گونه‌ای که پیش از این قاسم زراعتکار – رییس اتحادیه نانوایان سنتی – با اشاره به موافقت ستاد تنظیم بازار با افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان، اعلام کرد که قیمت‌های جدید نان در استان‌های کشور بر اساس تصمیم گیری استانداری‌ها و فرمانداری‌ها مشخص و از اول آذر ماه جاری اجرایی می‌شود.

به گفته وی، با توجه به این‌که طی سه سال گذشته با وجود افزایش هزینه‌های تولید مانند هزینه‌های کارگری قیمت نان افزایش نیافته بود، ستاد تنظیم بازار مصوب کرد در کشور ۱۵ درصد قیمت انواع نان بدون تغییر وزن چانه و با شرایط کنونی تولید، افزایش یابد که این قیمت‌ها از ابتدای آذرماه اجرایی می‌شود.

البته رییس اتاق اصناف نیز از این مصوبه ستاد تنظیم بازار خبر داده بود. براین اساس، قیمت انواع نان از سنگک و بربری ۸۰۰ تومانی تا لواش ۲۲۰ تومانی ۱۵ درصد گران‌تر می‌شوند.

این در حالی است که طی روزهای گذشته مخالفت‌هایی با افزایش قیمت نان صورت گرفته و مشخص نیست بالاخره تکلیف نان و قیمتش چه می‌شود، چرا که محمد محمدی – عضو هیات مدیره انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان – در گفت‌وگوی ویژه خبری که با موضوع “چراغ سبز دولت برای افزایش قیمت نان” برگزار شده بود، اظهار کرده که  بیشترین شکایات و اعتراضات مردم از سه جهت نسبت به نان است؛ نخست کم فروشی، دیگری از جهت کیفیت و همچنین از جهت فروش اجباری نان کنجدی.

به گفته وی، در زمینه کم‌فروشی بیشترین شکایات مردمی برای نان به ما انعکاس داده می‌شود و اغلب نانوایان این کار را انجام می‌دهند، دلیلش هم این است که هزینه‌ها بالا رفته و سه سال است که به نانوا نرخ جدید نداده اند. این تخلف درحال حاضر بسیار مشهود صورت می‌گیرد اما در واقع از سود نانوا کم نشده و این مصرف‌کننده است که متضرر می‌شود. البته در واحدهای نانوایی، کارگران بیشترین زحمت را می‌کشند و شاید در قبال آن دستمزد کافی هم نمی‌گیرند اما به هرحال مصوبه‌ای در سال ۱۳۹۳ ابلاغ شده که بر اساس آن نان باید با یک وزن خمیر و یک نرخ مشخص به فروش برسد که در حال حاضر در اغلب واحدها این مساله رعایت نمی‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگانتاکید کرده که در وضعیت فعلی مردم از کیفیت نان ناراضی هستند و اگر قرار است افزایش قیمت صورت بگیرد اما این وضع اصلاح نشود، نارضایتی مردم بیشتر خواهد شد. قرار بر این است که با این افزایش نرخ کیفیت و بحث نان کنجدی اجباری اصلاح شود و در غیر این صورت چرا باید نرخ نان افزایش پیدا کند؟

محمدی معتقد است اگر قرار است نرخ نان افزایش پیدا کند باید وزن نان، نان کنجدی اجباری و کیفیت نان هم اصلاح شود. اولا اینکه کنجد زدن به نان یک اختیار به درخواست مشتری است اما عملا در بسیاری مواقع اتفاق نمی‌افتد دوم اینکه اگر قرار است کنجدی به نان اضافه شود باید به میزان پولی که نانوا از مشتری دریافت می‌کند کنجد به نان بزند.

البته پیش از این سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان بارها و بارها اعلام کرده که بیشترین شکایات مردمی از اصناف به نانوایی‌ها و میوه فروشان اختصاص دارد و مردم از کیفیت فعلی نان‌های سنتی به این سازمان شکایت کرده‌اند.

با این وضعیت باید دید که تکلیف قیمت نان چه می‌شود و در روزهای آینده شاهد افزایش قیمت نان با کیفیت فعلی در موعد مقرر اعلام شده (اول آذرماه) خواهیم بود یا آنکه تصمیم دیگری گرفته و اجرا می‌شود؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه