رقیق کردن خون به روشی طبیعی

ویتامین ها از جمله مواد مغذی مورد نیاز برای بدن انسان هستند. این مواد مغذی را باید به میزان کافی از رژیم غذایی خود یا مصرف مکمل ها دریافت کنید تا بدن از فواید آنها بهره‌مند شود.

رقیق کردن خون به روشی طبیعی

به گزارش ۸دی، ویتامین E در طیف گسترده ای از مواد غذایی از جمله بادام، غلات کامل، دانه های آفتابگردان، تخم مرغ، دانه های خوراکی، و مغزهای خوراکی یافت می شود. این ماده مغذی نشان داده است که از تشکیل لخته های خون پیشگیری می کند و احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش می دهد.

بدن انسان از طریق فرآیند لخته شدن خون می تواند جریان خون را متوقف کند، که در موارد مواجهه با جراحتی شدید از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اما لخته شدن خون می تواند موجب مشکلات سلامت جدی نیز شود، مانند زمانی که یک لخته خون به عامل یک حمله قلبی یا سکته مغزی تبدیل می شود.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “اکتیو بیت”، برای پیشگیری از بروز چنین رویدادهایی به رقیق کننده های خون نیاز است، که می توانند برای کمک به احیای جریان خون در بخش های مهم بدن و پیشگیری از آسیب جدی ناشی از حمله قلبی یا سکته مغزی استفاده شوند. برای رقیق کردن خون، بسیاری از پزشکان برای بیماران خود داروهای قوی تجویز می کنند، اما رقیق کننده های خون طبیعی بسیاری نیز وجود دارند که می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

سیر

رقیق کردن خون به روشی طبیعی

جدا از کاربردهایی آشپزی و بهبود عطر و طعم غذا، سیر می تواند برای سلامت انسان نیز مفید باشد. این ماده غذایی توانایی جلوگیری یا محدود کردن تجمع پلاکت ها، یکی از مراحل اولیه در تشکیل لخته خون، را دارد.

این که سیر در مقادیر اندک توانایی پیشگیری از یک حمله قلبی یا سکته مغزی ناشی از لخته خون را دارد یا خیر نامشخص است. با این وجود، در مقادیر زیاد – همانند زمانی که به شکل مکمل مصرف می شود – سیر ممکن است در کمک به محدود کردن تجمع پلاکت ها نقش داشته باشد. به طور خلاصه، اگر در موقعیتی قرار دارید که لخته های خون ممکن است زمینه ساز یک مشکل سلامت شوند، گنجاندن سیر در رژیم غذایی ایده خوبی محسوب می شود.

روغن ماهی

رقیق کردن خون به روشی طبیعی

احتمالا درباره فواید سلامت روغن ماهی چیزهای مختلفی را شنیده اید. روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ است که در بسیاری از انواع ماهی، مانند سالمون، یافت می شود و نشان داده است که به تقویت عملکرد مغز و پیشگیری از مشکلات سلامت جدی، مانند سکته مغزی، کمک می کند.

اما اسیدهای چرب امگا-۳ به واسطه پیشگیری از تشکیل موادی که تجمع پلاکت ها را تشویق می کنند، می توانند برای رقیق کردن خون نیز مفید باشند. برای افرادی که در معرض خطر لخته های خون قرار دارند، این ویژگی روغن ماهی را به گزینه ای ارزشمند در رژیم غذایی تبدیل می کند. البته برای بهره‌مندی از فواید اسیدهای چرب امگا-۳ نیازی نیست تنها طرفدار مصرف ماهی باشید و می توانید آنها را در غالب مکمل نیز دریافت کنید.

ویتامین E

رقیق کردن خون به روشی طبیعی

ویتامین ها از جمله مواد مغذی مورد نیاز برای بدن انسان هستند. این مواد مغذی را باید به میزان کافی از رژیم غذایی خود یا مصرف مکمل ها دریافت کنید تا بدن از فواید آنها بهره‌مند شود.

به عنوان مثال، ویتامین E در طیف گسترده ای از مواد غذایی از جمله بادام، غلات کامل، دانه های آفتابگردان، تخم مرغ، دانه های خوراکی، و مغزهای خوراکی یافت می شود. این ماده مغذی نشان داده است که از تشکیل لخته های خون پیشگیری می کند و احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش می دهد.

گیاهان دارویی حاوی کومارین

رقیق کردن خون به روشی طبیعی

داروهای بسیاری برای کمک به پیشگیری یا درمان مشکلات سلامت جدی، مانند حمله قلبی یا سکته مغزی در دسترس هستند. اما آیا می دانید بسیاری از این داروها از چه چیزی سرچشمه می گیرند؟ شاید موجب شگفتی شما شود اگر بدانید برخی از این داروها مانند وارفارین، که برای کمک به پیشگیری از تشکیل لخته خون شکل گرفته اند، از گیاهان دارویی تهیه شده اند.

در حقیقت، وارفارین حاوی ترکیبی به نام کومارین است که در گیاهانی مانند ریشه آنجلیکا، گل آرنیکا، بادیان رومی، بابونه، شنبلیله، ریشه شیرین بیان، جعفری و شبدر قرمز یافت می شود. اگر یک داروی رقیق کننده خون مانند وارفارین مصرف می کنید، مصرف این گیاهان دارویی ممکن است مشکل آفرین باشد. از این رو، پیش از افزودن آنها به رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

زنجبیل

رقیق کردن خون به روشی طبیعی

احتمالا شنیده اید که زنجبیل می تواند التهاب گوارشی را کاهش دهد و به بهبود ناراحتی معده یا سوء هاضمه کمک کند، اما آیا می دانستید این ماده غذایی می تواند به رقیق کردن خون نیز کمک کند؟ زنجبیل حاوی سالیسیلات، یک نوع اسید که در برخی گیاهان یافت می شود، است. در حقیقت، اسید سالیسیلیک نام فنی برای آسپرین است، که می تواند به کاهش التهاب در بدن انسان کمک کند و ممکن است در پیشگیری از سکته مغزی موثر باشد.

زنجبیل به صورت تازه، ادویه یا چای در دسترس است و از این رو گنجاندن آن به صورت منظم در رژیم غذایی روزانه دشوار نیست. تنها پیش از استفاده از زنجبیل با پزشک خود مشورت کنید تا این ماده غذایی با داروهای تجویزی برای شما تداخل ایجاد نکند.

آووکادو

رقیق کردن خون به روشی طبیعی

آووکادو به دو روش می تواند از شکل گیری لخته های خون پیشگیری کند: نخست، این ماده غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ است، که نشان داده اند تجمع پلاکت ها و تشکیل لخته های خون را محدود می کنند. دوم، آووکادو همانند زنجبیل حاوی سالیسیلات است، که این ماده نیز نشان داده است احتمال تشکیل لخته های خون را کاهش می دهد.

آووکادو نیز به راحتی قابل خریداری است و می توانید آن را به شکل های مختلف در رژیم غذایی خود جای دهید. پیش از مصرف با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید تا از عدم تداخل با داروهای رقیق کننده خون که ممکن است برای شما تجویز شده باشند، اطمینان حاصل شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه