انتقامی که جریان خاص از دفتر مقام معظم رهبری می‌گیرد/ همه سیاستمدارانی که مثل جهانگیری دروغ گفتند

اصلاح‌طلبان، در فاز جدیدی از پروژه «عبور از روحانی» عنوان کرده‌اند که رئیس‌جمهور روحانی خطوط قرمز ترسیمی از سوی اصولگرایان را پذیرفته است.

انتقامی که جریان خاص از دفتر مقام معظم رهبری می‌گیرد/ همه سیاستمدارانی که مثل جهانگیری دروغ گفتند

به گزارش ۸دی،«وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

همه سیاستمدارانی که مثل جهانگیری دروغ گفتند…

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور روحانی و از فعالان اصلاح‌طلب در صبح فردای زلزله کرمانشاه در یک جلسه سخنانی را پیرامون مسکن مهر بیان کرد که چیزی جز کذب نبود و حواشی فراوانی را برانگیخت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از سایت معاون اول رییس جمهور، او در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که دوشنبه‌ی یک هفته قبل برگزار شد، با ابراز تاسف از اینکه بیشتر خانه های تخریب شده در زلزله شب گذشته متعلق به ساختمان های مسکن مهر بوده است! از وزیر راه و شهرسازی خواست تا با دقت این موضوع که چرا خانه های نوساز تا این حد آسیب پذیر بوده اند را بررسی کند.[۱]

پس از او، رئیس‌جمهور روحانی هم اظهاراتی مشابه را به کار برد.

با این وجود اما ساعاتی بعد از این اظهارات، خبرگزاری اصلاح‌طلب ایلنا در خبری نوشت: مدیر مسکن و ساختمان اداره راه و شهرسازی کرمانشاه با بیان اینکه تعداد فوتی‌ها در واحدهای مسکن مهر سر پل ذهاب و کرمانشاه تاکنون ۲ نفر بوده است، گفت: خوشبختانه در هیچ یک از واحدهای مسکن مهر در این منطقه ریزش نداشته و اسکلت‌ها سالم باقی مانده است.[۲]

*اقدام جهانگیری منشأ حواشی بسیاری شد و حتی جریان سیاسی خاص به تازگی حملاتی را علیه یک مقام مسئول در دفتر مقام معظم رهبری به دلیل انتقاد شدید از جهانگیری نیز آغاز کرده است.

این در حالی است که اقدامی شبیه به آنچه که معاون اول اصلاح‌طلب رئیس‌جمهور روحانی انجام داد اگر در سایر کشورهای جهان انجام می‌شد؛ از جانب نظامات سیاسی مورد شدیدترین برخوردها قرار می‌گرفت.

در ادامه به مثال‌هایی اشاره می‌کنیم که سیاستمدارانی از سایر ملل جهان، مثل جهانگیری رفتار کردند و مورد برخورد گرفتند:

۱_ چندی قبل بود که روسلین باشلو، «وزیر ورزش سابق فرانسه» طی مصاحبه‌ای؛ رافائل نادال، تنیسور مشهور اسپانیایی را به دوپینگ متهم کرد.

پس از محرز شدن دروغ خانم باشلو، دادگاه فرانسه، این وزیر سابق را به پرداخت ۱۴ هزار یورو غرامت به نادال محکوم کرد.

دادگاه فرانسه همچنین این مقام فرانسوی را به دلیل کذب‌گویی و جنبه عمومی جرم، ۵۰۰ یورو نیز جریمه کرد.[۳]

۲_ «تونی بلر»، نخست وزیر اسبق انگلستان، چند سال قبل در یک مصاحبه بابت دروغ‌هایی که به مردم پیرامون استفاده کشور عراق از سلاح‌های شیمیایی گفته بود، عذرخواهی کرد.

بلر گفته بود: بخاطر اشتباهاتی که در جنگ عراق داشتم و بر اساس اطلاعات غلط تصمیم به حمله به این کشور گرفتیم معذرت خواهی می‌کنم.[۴]

۳_ تومومی اینادا، وزیر دفاع کشور ژاپن مدتی پیش به دلیل پنهانکاری اسناد مربوط به حضور صلح‌بانان ژاپنی در کشور سودان و عدم راستگویی در این باره، مجبور به استعفا از سمت خود در کابینه شینزوآبه شد.[۵]

۴_ سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر اسبق ایتالیا به دلیل ارائه شهادت دروغ در دادگاه و وادار کردن برخی افراد به شهادت به نفع خود، توسط دادستان دادگاه میلان ایتالیا مورد تعقیب قرار گرفت.[۶]

۵_ بیل کلینتون، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا که به دلیل یک پرونده غیر اخلاقی مجبور به ارائه توضیحاتی به دادگاه شده بود؛ مدتی بعد به دلیل دروغ‌گویی و ادای شهادت دروغ، در مقابل دوربین‌های تلویزیونی مجبور به عذرخواهی رسمی شد.

گفتنیست، کذب بزرگ معاون اول رئیس‌جمهور درباره مسکن مهر و تخریب گسترده آن در جریان زلزله کرمانشاه در حالیست که به گواه کارشناسان و شهادت ارقام، سازه‌های مسکن مهر در غرب کشور به دلیل زلزله دچار ریزش نشده‌اند.

***

انتقامی که جریان خاص از دفتر مقام معظم رهبری می‌گیرد…

در پی انتقاد تند یک مقام مسئول در دفتر مقام معظم رهبری از کذب‌گویی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور روحانی، پیرامون تلفات بالای مسکن مهر در زلزله کرمانشاه (در حالی که تنها ۲ نفر از ساکنان مسکن مهر درگذشته‌اند)؛ چهره‌های جریان سیاسی خاص انتقادات تندی را علیه این مقام مسئول بیان کرده‌اند.

الیاس حضرتی، از نمایندگان مستعفی مجلس ششم و نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس شورای اسلامی طی مقاله‌ای در شماره دوشنبه روزنامه اعتماد، به تلویح یا به کنایه، حقانیان را به «بی‌تقوایی»، «جوّ گیری»، «عدم مهار عقل» و «موقعیت‌نشناسی» برای نقد او علیه جهانگیری متهم کرده است.[۷]

در همین حال، حسام‌الدین آشنا،‌ از چهره‌های دولتی و از نزدیکان رئیس‌جمهور روحانی نیز در یک توییت و در کنایه به حقانیان نوشته است: «ادب مرد به از قدرت اوست؛ از ایستادن در کنار بزرگان، لزوما بزرگ نمی شویم»!

*جدای از اینکه چهره‌های اصلاح‌طلب و دولتی قصد دارند در قضیه کذب‌گویی جهانگیری پیرامون مسکن مهر، هم از ماجرا قبح‌زدایی کنند و قضیه را به گردن یک انتقاد بیاندازند و هم دهان آقای جهانگیری را به واسطه ضربه‌گیری برای رئیس‌جمهور در انتخابات ۹۶ شیرین کنند؛ اما از این نکته نباید تغافل کرد که این طرز حرف زدن نامؤدبانه و کنایه‌های سخیف به یک مسئول خدوم در دفتر رهبر معظم انقلاب که خدمات و خیرخواهی او برای نظام اسلامی بر تمام خواص کشور مکشوف است؛ به هیچ وجه طبیعی نیست و یک دلیل مهم دارد.

آن دلیل مهم را نیز در این وادی باید جست که سردار وحید حقانیان، در تمام طول سال‌های گذشته و بویژه در مقولاتی مثل مبارزه با فتنه و یا حفاظت از خطوط قرمز نظام در قضایایی مثل اصرار دولت آقای روحانی به امضای برجام، نقشی سترگ و تأثیرگذار داشته است.

هم‌این نقش تأثیرگذار و تأکید بر دفاع از مواضع اصیل نظام اسلامی، می‌تواند یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌های کینه‌توزی چهره‌های اصلاح‌طلب و دولتی علیه مسئولی باشد که در تمام طول سال‌های گذشته از فتنه، حتی یک بار هم حاضر به ملاقات با لیدر منزوی اصلاح‌طلبان نیز نشد و هم‌اکنون یکی از اصلی‌ترین چهره‌هایی است که اصلاح‌طلبان او را عامل شکست خود در پروژه‌هایی مثل فک حصر و یا انداختن برجام به گردن نظام اسلامی می‌دانند.

گفتنیست، طی هفته‌های اخیر، انتقادات فراوانی از سوی اصلاح‌طلبان به سمت برخی مقامات دفتر رهبر انقلاب گسیل شده است که منهای سطح درست یا غلط بودگی برخی از این انتقادات، اما فضای تعمدی ایجاد شده پیرامون آن به هیچ وجه نمی‌تواند اتفاقی باشد.

***

بهانه جدید برای عبور از روحانی؛ او خط قرمز اصولگرایان را پذیرفته!

احمد خرّم، وزیر راه دولت اصلاحات و فعال اصلاح‌طلب به تازگی در بخشی از مصاحبه خود با روزنامه آرمان امروز گفته است:

«به نظر من اصولگرایان خط قرمزهایی را برای آقای روحانی ترسیم کرده‌اند تا به ‌این وسیله فضای سیاسی ایران در انتخابات مجلس در سال ۹۸ و ریاست‌جمهوری سال۱۴۰۰ به سمت اصولگرایان تمایل پیدا کند. استراتژی اصولگرایان تنها برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال۱۴۰۰ نیست بلکه به دنبال زمینه‌سازی و ایجاد مقدمه در انتخابات مجلس در سال ۹۸ هستند. این مساله که‌ آیا آقای روحانی این فشارها و تغییر استراتژی اصولگرایان را پذیرفته یا نه، نیاز به تامل و دقت بیشتری دارد. با این‌همه، واقعیت جامعه بیانگر این مساله است که ‌این اتفاق در حال رخ‌دادن است؛ اتفاقی که با انتقاد بخش قابل‌توجهی در طیف‌های اصلاح‌طلب همراه شده است.»[۸]

*معلوم نیست چرا اصلاح‌طلبان برای اعلام «عبور از روحانی» اینهمه راه دور می‌روند و بهانه‌هایی مطرح می‌کنند که هیچ عقلی سلیمی آن را نمی‌پذیرد و هیچ نشانه‌ای هم برای آن وجود ندارد!

چه اینکه رئیس‌جمهور روحانی اگر اهل رعایت خطوط قرمز بود، حکماً رعایت خطوط قرمز نظام در مسئله مذاکرات هسته‌ای ارجحیّت بیشتری داشت…

از طرفی چه شده است که اصلاح‌طلبان که در ایام دولت یازدهم، مشورت‌ناپذیری و ایضاً توصیه ناپذیری آقای روحانی را در کنایه به اصولگرایان و نظام اسلامی به رخ می‌کشیدند اما اکنون از این می‌گویند که روحانی در حال تمکین از خطوط قرمز اصولگرایان است؟

شایان ذکر است، مسئله «طلاق سیاسی اصلاح‌طلبان از رئیس‌جمهور روحانی» که برخی محافل تحلیلی از یکسال مانده به انتخابات ۹۶ درباره آن هشدار داده بودند؛ عملاً وارد فرایند تحقق خود شده است و کسانی از ستاد جریان سیاسی چپ که روزگاری می‌گفتند «ما فدائیان روحانی هستیم»، «باید دست روحانی و ظریف را بوسید» و «ما تضمین روحانی هستیم» این روزها و در حالی که رئیس‌جمهور روحانی دچار هیچ تغییری در رفتارهای سیاسی خود نشده است؛ اما عنوان می‌کنند که روحانی تغییر کرده، چرخش به راست داشته و ما در این باره ساکت نخواهیم بود!

یکی از نقاط اشاره آن محافل تحلیلی این بود که اصلاح‌طلبان نه‌تنها به هیچ وجه قصد ندارند با کارنامه و شکست برجامی آقای روحانی، پا به انتخابات‌های مهم سال ۹۸ و ۱۴۰۰ بگذارند بلکه تقلّا می‌کنند تا اصولگرایان بعنوان همکار آقای روحانی به مردم معرفی شوند…

***

۱_http://www.khabaronline.ir/detail/727231/Economy/political-economy

۲_mshrgh.ir/798482

۳_http://pana.ir/news/684524

۴_https://www.mehrnews.com/news/2949114

۵_http://www.irna.ir/fa/News/82612514

۶_http://www.seratnews.ir/fa/news/296286

۷_http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3664091

۸_ http://www.armandaily.ir/fa/news/main/204513

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه