تورم نقطه به نقطه در بهمن‌ماه به ۲۲ درصد رسید/ نقشه راه دولت برای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی اعلام می‌شود

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در بهمن ماه سال جاری نرخ تورم به ۲۲ درصد رسیده است، گفت: در دی ماه سال جاری نرخ تورم نقطه به نقطه ۲۷ درصد بود که خوشبختانه کاهش یافته است.

تورم نقطه به نقطه در بهمن‌ماه به ۲۲ درصد رسید/ نقشه راه دولت برای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی اعلام می‌شود

به گزارش ۸دی نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران ،برنامه‌های دولت برای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی شب گذشته (۷ اسفند) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی در ابتدا درباره نرخ تورم بهمن‌ماه گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه در بهمن ماه سال جاری به ۲۲ درصد رسید این در حالی است که این میزان در دی‌ماه ۲۷.۵ درصد بود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه این کاهش نرخ تورم برای تیم اقتصادی رئیس‌جمهور امیدبخش است، بیان داشت: خوشبختانه دولت در طی ۶ ماه گذشته توانست به انضباط مالی خوبی دست پیدا کند.

نوبخت با بیان اینکه ۵.۵ واحد درصد طی ماه‌های دی تا بهمن شاهد کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه بودیم، خاطرنشان ساخت: نرخ تورم ۱۲ ماهه در دی‌ماه ۳۵ درصد بود به گونه‌ای که در بهمن‌ماه این میزان به ۳۳.۷ درصد تقلیل یافت.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید توانست قبل از ۶ ماه کاری نرخ تورم کشور را تقلیل دهد، ادامه داد: تغییرات ماهانه در دی‌ماه ۱.۲ درصد بود به گونه‌ای که این تغییرات در بهمن‌ماه یک دهم درصد است، یعنی اگر اندکی تلاش شود می‌توانیم از ماه‌های بعد شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه تقلیل نرخ تورم به معنای تقلیل قیمت‌ها نیست، اظهار داشت: البته انشاءالله شاهد نزول قیمت‌ها نیز خواهیم بود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه همه خدمتگزاران مردم در دولت تدبیر و امید در جهت ایجاد و رفاه و رضایت مردم اقدام می‌کنند، تصریح کرد: پس از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری بلافاصله شروع به انجام کارها در این باره کردیم و تا پایان سال نقشه راه دولت برای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی اعلام خواهد شد.

نوبخت با بیان اینکه نقشه راه و ضوابط اجرایی را در دستور کار قرار داده‌ایم، گفت: در اسفندماه روابط اجرایی و نقشه راه از سوی دولت برای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی را اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه سیاست اقتصاد مقاومتی نسخه دیگری برای اقتصاد ایران نیست، بیان داشت: سیاست اقتصاد مقاومتی سند متفاوتی از اسناد فرادستی موجود نیست.

وی با بیان اینکه سیاست اقتصاد مقاومتی در راستای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز خواهد بود، ادامه داد: همچنان سند چشم‌انداز، سند فرادستی است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه قرار است ایران در افق ۱۴۰۴ به قدرت اقتصادی اول در منطقه از نظر علم و فناوری برسد، خاطرنشان ساخت: در ۹ سال گذشته شرایطی بر اقتصاد ایران گذشت که متاسفانه ما را در دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز توسعه عقب انداخت.

نوبخت با بیان اینکه باید به جبران امور و عقب‌افتادگی‌های گذشته بپردازیم، افزود: در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تصریح شده است که باید رشد اقتصادی پویایی داشته باشیم.

سخنگوی دولت گفت: اگر این رشد در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله حدود ۸ درصد به صورت سالیانه در نظر گرفته شده باشد، اکنون این رقم باید به ۱۱ درصد برسد.

وی با بیان اینکه اگر قبلا نرخ بهره‌وری و افزایش آن ۲.۵ درصد بود اکنون باید ۵ واحد درصد افزایش پیدا کند، خاطرنشان ساخت: ایران باید به جایگاه اول منطقه به لحاظ اقتصادی دست یابد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه باید سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گیرد، تصریح کرد: باید نرخ رشد اقتصادی به جای ۱۲.۵ درصد به ۱۴ درصد برسد.

نوبخت با بیان اینکه باید شتاب بیشتری را در اقتصاد پیش بگیریم، افزود: متاسفانه منابع تقلیل یافته است و این نیازمند اقتصاد جهادی در این راستا است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مقدم بر سند چشم‌انداز است، بیان داشت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به ما کمک خواهد کرد تا این شرایط سخت را پیش ببریم.

وی با بیان اینکه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به ما خواهد گفت که چگونه عقب‌افتادگی‌ها را جبران کنیم، تصریح کرد: باید بتوانیم سریع‌تر از این مرحله عبور کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تدوین نقشه راه دولت برای اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی در چه چارچوبی خواهد بود، اظهار داشت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از دو بخش تشکیل شده است به گونه‌ای که بخش اول شامل ۲۴ سیاست است که از سوی مقام معظم رهبری مورد ابلاغ قرار گرفته است.

نوبخت با اشاره به اینکه از این ۲۴ سیاست ۱۲ سیاست مربوط به چگونگی شتاب بیشتر گرفتن در اقتصاد است، گفت: این ۱۲ سیاست به ما کمک خواهد کرد تا به اهداف مورد نظرمان در افق ۱۴۰۴ دست یابیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه سیاست‌های توسعه‌ای به ما کمک خواهد کرد تا با شتاب بیشتر حرکت کنیم، ادامه داد: ۱۲ سیاست دیگر مربوط به این است که چگونه می‌توانیم این فشارهای موجود اقتصادی را به حداقل برسانیم تا بتوانیم به رتبه نخست منطقه دست یابیم.

وی، شأن ملت ایران را ایستادن در رتبه اول منطقه دانست و اضافه کرد: ایران باید به گونه‌ای حرکت کند که در رقابت‌های منطقه‌ای به رتبه اول دست یابد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید از تمام ظرفیت‌های اقتصادی ایران برای رسیدن به اهداف مورد نظر استفاده کنیم، خاطرنشان ساخت: بخشی از این سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مربوط به این است که چگونه می‌توانیم این مسیر را به راحتی طی کنیم.

نوبخت با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف مورد نظر باید کارهای مهمی را انجام دهیم، اظهار داشت: برای رسیدن به رشد اقتصادی باید سرمایه‌گذاری‌ها ۱۲.۲ درصد افزایش یابد.

سخنگوی دولت گفت: بخش دیگری از ۸ درصد رشد  اقتصادی به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برمی‌گردد پس باید بهره‌ور‌ی‌ها افزایش یابد.

وی با بیان اینکه باید ۲.۵ واحد به ۵.۵ واحد برسد تا ۸ درصد رشد اقتصادی محقق شود، گفت: باید منابع بیشتری را برای رشد اقتصادی به کار بگیریم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، اولین بند از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را استفاده از منابع بیشتر مالی و انسانی دانست و بیان داشت: باید از تمام منابع کشور استفاده کنیم تا بتوانیم به رشد مورد نظر دست یابیم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه