توزیع یارانه؛ از خواهش تا جریمه!

اگر تهدید دولت در خصوص جریمه سه برابری را جدی بگیریم، با در نظر گرفتن تجربه فاجعه آمیز سبد کالا، باید منتظر جریمه چه تعدادی از مستحقان واقعی دریافت یارانه باشیم؟

توزیع یارانه؛ از خواهش تا جریمه!

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از صراط ،دولت موظف است سال آینده فاز دوم هدفمندی یارانه ها را به موعد اجرا بگذارد. در همین زمینه با توجه به تجربه توزیع سبد کالا این نگرانی وجود دارد که دولت در گام بعدی نیز با بی برنامگی موجبات واکنش های اجتماعی منفی را فراهم سازد. اظهار نظر های اعضای کابینه در روزهای اخیر نیز این نگرانی ها را تشدید کرده است.
هفته گذشته علی ربیعی در حاشیه نشست تعاونگران اعلام کرد که هنرمندان و نویسندگان طی بیانیه ای انصراف خود را از دریافت یارانه نقدی اعلام کرده اند! البته وی به کم و کیف این بیانیه و منتشر کنندگان آن اشاره ای نکرد.

ربیعی در ادامه هم از راه افتادن کمپین انصراف از یارانه خبر داد و اضافه کرد به نظر می رسد یارانه نقدی تاثیر چندانی بر روی زندگی مردم نداشته باشد و مردم می توانند حتی اگر حقی در گرفتن این پول دارند بخاطر آنکه جامعه به سمت پویایی گام بردارد انصراف خود را اعلام کنند! البته ربیعی نگفت با این استدلال که یارانه تاثیری در زندگی مردم ندارد سبد کالا چه تاثیری در زندگی مردم خواهد داشت؟!

وزیر کار دولت تدبیر و امید همچنین گفت: از مردم تقاضا می کنم خانوارهایی که می توانند از این پول گذشت کنند و یاری رسان دولتی باشند که احساس خوبی را به جامعه منتقل کرده است.

در همین زمینه علی طیب نیا وزیر اقتصاد هم در حاشیه نشست شورای گفت‌وگو در جمع خبرنگاران از ارائه فرم های خود اظهاری پیش از سال جدید خبر داد. وی در همین زمینه گفت: براساس بودجه سال ۹۳، پرداخت یارانه تنها به افراد نیازمند انجام می‌شود و افراد متقاضی دریافت یارانه با فرم‌های خود اظهاری که در روزهای آینده توزیع می‌شود، اعلام می‌کنند که متقاضی دریافت یارانه هستند یا نه.

به گفته وی، ارائه فرم خوداظهاری در ۲۰ روز باقیمانده از سال جاری توزیع می‌شود و اگر متقاضیان فرم‌ها را صادقانه پر نکنند تا سه برابر جریمه می‌شوند.

در وهله اول به نظر می رسد دولت زمان مناسبی را برای توزیع برگه های خود اظهاری انتخاب نکرده باشد چرا که در روزهای پایانی سال بسیاری از مردم درگیر مسائل پیش از سال جدید هستند و شلوغ ترین روزهای سال خود را سپری می کنند.

از طرف دیگر دولت برای واقعی کردن خود اظهاری ها ظاهرا راهکار مناسبی را پیدا نکرده است و فقط  با خواهش و تمنا و بعد با وعده جریمه سه برابری قصد دارد مردم را برای واقعی پر کردن برگه های خود اظهاری ترغیب کنند تا بر اساس آن و طبق مصوبه مجلس یارانه ها در فاز بعدی به افراد نیازمند تعلق بگیرد. اینکه دولت چه ساز و کاری را برای سنجش واقعی بودن خوداظهاری ها اندیشیده، نیز مشخص نیست.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی شناسایی نیازمندان را کاری مشکل و بعضا غیر قابل حصول در زمان فعلی می دانند و معتقدند ساز و کار درستی برای این کار وجود ندارد.

معلوم نیست دولت تدبیر و امید که در تعیین مشمولان دریافت سبد کالای اول اشتباهات فاحشی را ثبت کرده بودند با چه سازوکاری به انتخاب مشمولان جدید دریافت یارانه خواهند رفت. با این وجود اگر تهدید دولت در خصوص جریمه سه برابری را جدی بگیریم، آیا باید منتظر جریمه افرادی که مستحق دریافت یارانه اند ولی دولت این حق را به اشتباه قبول نکره است، باشیم؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه