مضرات باورنکردنی تند غذا خوردن

بر اساس تحقیق جدیدی که محققان ژاپنی انجام داده‌اند، بلعیدن و قورت دادن سریع لقمه‌ی غذا باعث اضافه وزن، چربی دور شکم و مشکلات قلبی می‌شود؛ بنابراین اگر مادر شما از شما می‌خواهد که آهسته‌تر غذا بخورید حتماً دلیل محکمی برای این کار دارد.

مضرات باورنکردنی تند غذا خوردن
بر اساس تحقیق جدیدی که محققان ژاپنی انجام داده‌اند، بلعیدن و قورت دادن سریع لقمه‌ی غذا باعث اضافه وزن، چربی دور شکم و مشکلات قلبی می‌شود؛ بنابراین اگر مادر شما از شما می‌خواهد که آهسته‌تر غذا بخورید حتماً دلیل محکمی برای این کار دارد.

به گزارش۸دی: محققان با انجام آزمایش‌هایی در ژاپن دریافتند که افرادی که تند تند غذا می‌خورند نسبت به کسانی که آهسته‌تر غذا می‌خورند، بعد از گذشت مدتی بیشتر دچار اضافه وزن می‌شوند.

افرادی که عادت به تند غذا خوردن دارند اغلب موقعیت سندروم متابولیک را برای بدن ایجاد می‌کنند. این سندروم شامل علائمی هست که خطر ابتلای فرد به مشکلات قلبی، اضافه وزن و دیابت را افزایش می‌دهد. زمانی شخص در مبتلا به سندروم متابولیک شناخته می‌شود که سه مورد از پنج عامل خطرناک زیر را داشته باشد: چاقی شکمی، قند خون بالا، فشارخون بالا، تری گلیسیرید بالا و کمبود چربی مفید خون

این اولین بار نیست که رابطه بین غذا خوردن اشتباه و خطر ابتلا به بیماری‌ها بررسی می‌شود. تحقیقات پیشین اثبات کرده‌اند که رابطه مستقیمی میان تند غذا خوردن و افزایش چاقی شکمی و اضافه وزن وجود دارد؛ اما آنچه هم‌اکنون اهمیت دارد رابطه‌ی بین سندروم متابولیک و غذا خوردن سریع هست. درواقع غذا خوردن سریع باعث می‌شود تا موقعیت ایجاد این سندروم در بدن افزایش یابد.

در تحقیقی که اخیراً توسط تیم تحقیقاتی ژاپن انجام گرفت، ۱۱۰۰ نفر با میانگین سنی ۵۱ سال شرکت کردند. از تمامی شرکت‌کنندگان سؤالاتی در مورد نوع تغذیه، رژیم غذایی و سابقه‌ی بیماری، سؤالاتی پرسیده شد. همگی این افراد، از نظر وضعیت جسمانی نیز کاملاً موردبررسی قرار گرفتند.

در ابتدای این تحقیق هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان مبتلا به سندروم متابولیک نبودند اما بعد از گذشت ۵ سال، ۸۴ نفر به این سندروم دچار شدند.

خطراتی که غذا خوردن سریع برای بدن ایجاد می‌کند عبارت‌اند از:

برای اندازه‌گیری سرعت غذا خوردن شرکت‌کنندگان، از آن‌ها درخواست شد تا سرعت غذا خوردن خود را نسبت به دیگران ارزیابی کنند.

حدوداً شش درصد شرکت‌کنندگان گزارش دادن که سرعت غذا خوردن آن‌ها آهسته هست، ۳۲ درصد سریع غذا می‌خوردند و بقیه‌ی شرکت‌کنندگان معتقد بودند که با سرعت نرمال و معمولی غذا می‌خورند. مردان در مقایسه با خانم‌ها سریع‌تر غذا می‌خوردند.

پس از گذشت ۵ سال، تقریباً ۱۲ درصد از گروهی که عادت به تند غذا خوردن داشتند به سندروم متابولیک مبتلا شدند؛ اما این رقم در میان کسانی که آهسته غذا می‌خورند ۲ درصد و در میان کسانی که با سرعت معمولی غذا می‌خورند ۶ درصد گزارش‌شده است.

یکی از دلایلی که تند غذا خوردن باعث چاقی شکمی و مشکلات قلبی می‌شود به این دلیل هست که فردی که تند تند غذا می‌خورد احساس سیر شدن نمی‌کند (به عبارتی دیرتر احساس سیر شدن می‌کند)؛ درنتیجه این فرد میزان غذای بیشتری می‌خورد و کالری بیشتری را به بدن وارد می‌کند و این خود باعث افزایش چاقی شکمی می‌شود.

سریع غذا خوردن هم‌چنین باعث نوسانات سطح قند خون در بدن می‌شود.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که غذا خوردن سریع رابطه‌ی مستقیمی با افزایش وزن، افزایش قند خون و افزایش چاقی شکمی دارد و این مسئله‌ای هست که می‌تواند در مورد دیگر کشورها نیز صادق باشد.

اما خبر خوشحال‌کننده این است که افراد با انجام یک سری از کارها می‌توانند سرعت غذا خوردن خود را کنترل نمایند.
روش‌های کنترل سرعت غذا خوردن:
پرخوری و سلامت کبد

لقمه‌های کوچک‌تری از غذا را دردهان خود بگذارید.

هر لقمه‌ی غذا را به‌خوبی بجوید.

به ساعات غذا خوردن خود نظم دهید تا از ایجاد گرسنگی زیاد جلوگیری شود.

قبل از سیر شدن کامل دست از غذا خوردن بکشید.

رژیم غذایی خود را کنترل کنید.

اما ذکر این نکته در پایان ضروری هست که بعد از ۳۵ سالگی حتماً به‌طور سالانه چکاپ کامل انجام دهید و از میزان قند خون، چربی خون و دیگر مؤلفه‌ی مهم در این زمینه اطلاع پیدا کنید.

در بسیاری از موارد اصلاح تغذیه و سبک غذا خوردن نه‌تنها از ابتلای شما به بیماری‌ها جلوگیری می‌کند بلکه در بهبود بیماری افراد مبتلا به انواع بیماری‌ها نیز کمک شایانی می‌کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه