روزشمار تاریخ گیلان / 27 آبان؛

دستگیری متحصنین در رشت / آغاز انتشار روزنامه گیلان ما

در چنین روزی، انتشار روزنامه «گیلان ما» از روزنامه های ارزشمند، مبارز و محبوب جامعه فرهنگی گیلان به مدیر مسئولی علی فائق آغاز شد.

دستگیری متحصنین در رشت / آغاز انتشار روزنامه گیلان ما

به گزارش هشت دی،۲۷ آبان ماه ۱۳۰۲ شمسی، وزارت جنگ دستور به دستگیری متحصنان رشت داد. امروز از طرف وزارت جنگ به رئیس تیپ شمال دستور داده شد که متحصنین شهر رشت را دستگیر کنند.(۱)

۲۷ آبان ماه ۱۳۰۴ شمسی، گندم وارداتی از روسیه به آستارا رسید اما بلاتکلیف در آنجا مانده است. سرتیپ فضل الله زاهدی خبر داد که [مقداری از گندم های وارداتی از شوروی] در پنج لتکا، حدود ١۵ هزار پوط از بندر پهلوی(انزلی) به آستارا رسید. پیش از این ناآرامی دریا نگذاشته بود لتکاها حرکت کنند. اما معلوم نیست چه فرد یا سازمانی باید گندمها را تحویل بگیرد. وی افزود سه لتکای دیگر با ١٠ هزار پوط گندم دیروز از بندر پهلوی به آستارا فرستاده شد. وی پرسید هزینه حمل این بارها از چه محلی باید پرداخت شود؟ (۲)

۲۷ آبان ماه ۱۳۲۸ شمسی، انتشار روزنامه «گیلان ما» از روزنامه های ارزشمند، مبارز و محبوب جامعه فرهنگی گیلان آغاز شد. مدیر مسئول این روزنامه علی فائق بود و در رشت منتشر می شد. (۳)

۲۷ آبان ماه ۱۳۲۷ شمسی، آیت الله سید حسن معصومی اشکوری در رشت رحلت کرد. وی شاگرد آیت الله میرزا حبیب الله رشتی، آخوند خراسانی و سید کاظم یزدی بود. او در زمان نهضت جنگل به رشت بازگشت و به حمایت از میرزا کوچک خان پرداخت و بعد ها از حامیان نهضت ملی صنعت نفت نیز گشت. او فرزند آیت الله سید ابوالقاسم و نوه آیت الله سید معصوم اشکوری بود. (ربیع الثانی ۱۳۷۵ ق)(۳)

۲۷ آبان ۱۳۶۵ شمسی، احمد خسروی از رزمندگاه شهرستان آستارا به شهادت رسید. شهید احمد خسروی در سال ۱۳۴۳ در خانواده‌ای مذهبی در شهرستان مرزی آستارا دیده به جهان گشود. ‏تا اخذ مدرک دیپلم تحصیلات خود را ادامه داد. وی بعد از تحصیلات به خدمت سربازی ‏اعزام شد و سرانجام در  ۲۷ مرداد ماه ۱۳۶۵ در منطقه عملیاتی عین‌ الخوش به شهادت رسید.

۲۷ آبان ماه ۱۳۶۶ شمسی، رزاق ملکی کلورزی از رزمندگان شهرستان رودبار به شهادت رسید.

۲۷ آبان ۱۳۶۸ شمسی، نورمحمد نظامیوند چگینی از رزمندگان شهرستان رودبار به شهادت رسید. شهید نورمحمد نظامیوند در سال ۱۳۴۹ در روستای غارکو لوشان به دنیا آمد . پس از طی دوران کودکی به دبستان راه یافته و تا مقطع راهنمایی ادامه تحصیل داده و سپس ترک تحصیل کرد. وی سپس به شغل کارگری و جوشکاری مشغول شد. قبل از اعزام به سربازی ازدواج کرد. نورمحمد دوران سربازی را در منطقه کورین سیستان و بلوچستان سپری کرد و در این منطقه حسـاس به پاسداری از انقلاب و اسلام عزیز مشغـول بود تا اینکه ۲۷ آبان ماه ۱۳۶۸ به هنگام درگیری با اشرار مسلح و قاچاقچیان مواد مخدر در سن ۱۹ سالگی در زاهدان به درجه رفیع شهادت نایل آمد(۴).

۲۷ آبان ماه ۱۳۶۸ شمسی، آیت‌الله حاج شیخ عبدالحسین فقیهی رشتی بعد از عمری تلاش و خدمت، سرانجام در ۹۱ سالگی دار فانی را وداع گفت(۵).

….

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران؛ جلد سوم، ص ۳۳۹؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، س ١٣٠٢، پ ٨۵، ص ٢۵.

۱-فراهانی، حسن؛ روزشمار تاریخ معاصر ایران؛ جلد ۵؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠۴، پ ٧، ص ٢٣٣. وزارت جنگ پاسخ داد که اداره مالیه گندمها را تحویل گرفته و کرایه آن را حساب خواهد کرد. (همان، ص ٢٣٢)

۳- رنگ ایمان

۴- سایت شهادت سرا

۵- سایت دانشنامه اسلامی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه