پاسخ به شبهات؛

آیا قرآن حوادث طبیعی مانند زلزله را ناشی از گناهان می‌داند؟

بی‌شک هر حادثه طبیعی دارای علل و عوامل طبیعی خاص خود است اما اینکه انسان از آن «آسیب ببیند» یا «مصون بماند» غالبا به عملکرد بشر بستگی دارد.

آیا قرآن حوادث طبیعی مانند زلزله را ناشی از گناهان می‌داند؟

به گزارش ۸دی، اسلام ملکی معاف کارشناس علوم قرآنی و حدیث دانشگاه امام صادق(ع) به این سوال که »آیا قرآن همه حوادث طبیعی را بخاطر گناهانِ آسیب دیدگان می‌داند؟» پاسخ داد:

پرسش:
آیا با استناد به آیه زیر می توان گفت «همه حوادث طبیعی بخاطر گناهانِ آسیب دیدگان است»؟
«وَ مَا أَصابَکُم مِّن مُّصِیبَهٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکمُ‏ْ وَ یَعْفُواْ عَن کَثِیرٍ» (شوری:۳۰)
ترجمه: «آنچه ناگواری که به شما می رسد نتیجه عملکردِ خودتان است حال آنکه (خدا) بسیاری (از عملکردها) را نیز عفو می فرماید»

پاسخ:
این آیه اساسا درباره «خودِ حوادث» سخن نمی‌گوید بلکه درباره «آسیب دیدن انسان از حوادث» سخن می‌گوید. این آیه نمی‌گوید که گناهان، علت زلزله و حوادث طبیعی هستند بلکه می‌گوید: «آسیب دیدنِ شما بخاطر عملکرد خودتان است». در واقع اگر انسان‌ها عملکرد خود را اصلاح کنند از آسیب بسیاری از حوادث در امان خواهند ماند.

بی‌شک هر حادثه طبیعی دارای علل و عوامل طبیعی خاص خود است اما اینکه انسان از آن «آسیب ببیند» یا «مصون بماند» غالبا به عملکرد بشر بستگی دارد. گاهی آسیب دیدن گروهی از انسان‌ها در یک حادثه ناشی از عملکرد بد خودشان یا حتی ناشی از کوتاهی دیگران در زمینه رعایت جنبه‌های ایمنی است. گاهی کوتاهی یک مهندس یا معمار به آسیب دیدنِ دیگران می‌انجامد زیرا در این دنیا – بر خلاف آخرت – ناگواری‌ها تنها به گناه‌کاران آسیب نمی‌زند بلکه احیانا دامن بی‌گناهان را نیز می‌گیرد و «تر و خشک با هم می‌سوزند». گاهی نیز گناهان دیگری کرده‌ایم که قضای الهی بر آسیب دیدنِ ما قرار گرفته است. گاه نیز آسیب دیدن انسان ناشی از گناه نیست بلکه یک امتحان الهی است. وانگهی آیه ۳۰ سوره شوری در مقام بیان «عموم موارد» یا «اکثر موارد» است و استثنائات را نفی نمی‌کند. همچنین خطاب این آیه به عموم بشر است نه صرفا به مومنان.

برای فهم نظر اسلام درباره درباره مصیبت‌ها و بلاها نمی‌توان تنها به یک آیه استناد کرد بلکه باید همه آیات قرآن را در نظر گرفت. آیه دیگری که درباره حوادث باید به آن توجه کنیم اینست:
«وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ» (بقره: ۱۵۵)
«قطعاً شما را با چیزى از ترس، گرسنگى، کاهش در مال‌ها و جان‌ها و محصولات، امتحان مى‏‌کنیم و بشارت ده به صبوری‌کنندگان!»

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه