۱۲ جاذبه های گردشگری روتردام و سفرهای یک روزه آسان در هلند

به گزارش هشت دی: روتردام، دومین شهر بزرگ هلند، در سواحل نیوه ماس قرار دارد؛ خلیج جنوبی راین؛ جایی که به رود روته متصل می شود. روتردام، بزرگترین گذرگاه دنیاست، خانه ناحیه گذرگاهی یوروپورت (Europoort) که از طریق آن، کالاهای زیادی به قاره های مختلف وارد و از آنها خارج می شود. اگر چه روتردام، […]

۱۲ جاذبه های گردشگری روتردام و سفرهای یک روزه آسان در هلند

به گزارش هشت دی: روتردام، دومین شهر بزرگ هلند، در سواحل نیوه ماس قرار دارد؛ خلیج جنوبی راین؛ جایی که به رود روته متصل می شود. روتردام، بزرگترین گذرگاه دنیاست، خانه ناحیه گذرگاهی یوروپورت (Europoort) که از طریق آن، کالاهای زیادی به قاره های مختلف وارد و از آنها خارج می شود. اگر چه روتردام، در سال ۱۹۴۰ و با حملات هوایی آلمان، کاملا خراب شد، اما پس از جنگ و با انرژی تمام، مجددا ساخته شد و با خیابان های فروشگاهی مدرن، نواحی اقامتی و ساختمان های مرتفع طراحی شد که آن را به یکی از مدرن ترین و از منظر معماری، جذاب ترین شهرهای اروپا بدل کرده است. برخلاف مدرن بودنش، تاریخ شهر به قرون وسطی باز می گردد. این شهر نزدیک قرن ۱۳، شهری موفق و ثروتمند بوده است؛ زمانی که سدی ساخته شد تا رود روته را از رود نیووه ماس جدا کند (و همین باعث نام “روتردام” (به معنی سد) برای شهر شد) روتردام، برای سالهای طولانی به عنوان یک پاتوق فرهنگی، دارای اهمیت بوده است. موفقیت و ثروت اولیه آن به تولد شهروندانی مشهور منجر شد؛ انسان شناس مشهور، اراسموس، در سال ۱۴۶۷ در این ناحیه متولد شد. امروزه، روتردام، به خاطر سرگرمی های پر انرژی، جاذبه های گردشگری روتردام هلند، موزه های هنری و معماری بی نظیر، (در میان گردشگران) از جمله مقصدهای محبوب است. پس با همگردی همراه باشید برای سفر به جاذبه های روتردام و دیدنی های روتردام در هلند.
روتردام هلند

۱) کلیسای سنت لارنز کرک (Grote of Sint-Laurenskerk)

کلیسای بزرگ سنت لارنز کرک-Grote of Sint-Laurenskerk تمام چیزیست که از ساختمانهای قرون وسطی ای روتردام باقی مانده است؛ بسیاری از آنها در طول جنگ جهانی دوم خراب شدند. این کلیسا در میدان کرکپلین قرار دارد و تاریخ ساخت آن به قرن ۱۵ میلادی برمی گردد و از دیدنی های روتردام است. در آن زمان این کلیسا، روی زمین باتلاقی ای ساخته شد که در گذر زمان باعث خم شدن آن شد ولی بعد از بازسازی پایه های آن در سال ۱۶۵۰، خوشبختانه این خم شدن متوقف شد. به محض ورود به کلیسا، زیبایی فضای داخلی آن چشمتان را نوازش می دهد، زیبایی ای که با شیشه های رنگی آن چند برابر شده است. کلیسا به خاطر سه ساز دانمارکی آن مشهور است؛ بزرگترین آنها با پایه ای مرمری روی دیوار درونی برج قرار دارد. درهای برنزی ورودی اصلی، با تم جنگ و صلح، توسط هنرمند ایتالیایی جیاکومو مانزو ساخته شده اند و در جلوی کلیسا تصویری از مشهورترین پسر روتردام، اراسموس قرار دارد. راهنماهای تور و امکانات بالا رفتن از برج نیز مهیاست.
نشانی: Grotekerkplein 15, Rotterdam
کلیسای سنت لارنز کرک

۲) موزه بویمنس فن بنینگ

این موزه، یکی از جاذبه های روتردام و از مهمترین تشکیلات هنری روتردام است و در سراسر دنیا به خاطر مجموعه فوق العاده از نقاشی ها، مجسمه ها و هنرهای کاربردی و تزئینی از سراسر اروپا مشهور است. قرنهای ۱۴ تا ۱۶ با کارهایی از هوبرت و یان وان آیک، هیرونیموس بوش و پیربروگل کبیر، قرن ۱۷ با رامبراند و روبنز (۲۶ اثر از آخرین آثار آنها) و قرنهای اخیر با کارهایی از مونه، گوگن و ون گوگ به تصویر کشیده شده است. آثار نقاشان معاصر نیز شامل کارهایی از پیکاسو، ماتیس و شاگال است. موزه قابل توجه دیگر موزه ورلد روتردام است (Wereldmuseum Rotterdam)، یک موزه قوم نگاری که در سال ۱۸۸۳ ثبت شد و دارای نمایشگاههای خوبی از صنایع دستی از فرهنگهای باستانی و مدرن از سرتاسر دنیاست.
نشانی: Museumpark 18, 3015 CX Rotterdam

موزه بویمنس فن بنینگ

۳) آسیاب های بادی کیندرداک

۲۳ کیلومتری غرب روتردام و روی رود نورد، روستای  کوچک و زیبایی به نام کیندرداک قرار دارد (“سد کودکان”). این روستا، نام خود را از یک افسانه مشهور می گیرد که درباره گهواره ی کودکی صحبت می کند که در طول روز سیل آسای سنت الیزابت در ۱۴۲۱ در این مکان، تنها گذاشته شد و از جاذبه های گردشگری روتردام هلند به شمار می آید. این مکان، یکی از پربازدیدترین مکانهای هلند و دیدنی های روتردام است؛ با سپاس از ۱۹ آسیاب بادی قرن ۱۸ که در این مکان قرار دارند و تماما در سازمان میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند. این آسیابهای بادی در بین سالهای ۱۷۲۲ و ۱۷۶۱ ساخته شده اند و همگی با هم بزرگترین مجموعه آسیابهای بادی کشور را تشکیل می دهند. دومین شنبه و یکشنبه ماه می به روزهای Mill معروفند که سالها پیش و در این روزها، آسیابهای بادی دوباره به راه افتند و درهایشان به سمت علاقمندان باز شد.

آسیاب های بادی کیندرداک

۴) یوروماست

یکی از متمایزترین بناها و جاذبه های روتردام، یوروماست می باشد که در ورودی شمالی تونل ماس قرار دارد. این برج ۱۸۵ متری که در سال ۱۹۶۰ بنا شد، دو رستوان در ارتفاع ۹۲ متری دارد که هر دو نماهایی زیبا از روتردام فراهم می کنند. برای جویندگان مشتاقی که به دنبال دیدن مناظر فوق العاده هستند، شانس پایین رفتن از ساختمان با طناب وجود دارد؛ در حالیکه آنهایی که به دنبال اقامتهای شبانه منحصربفرد می گردند، می توانند یکی از دو سوئیت واقع در ارتفاع ۱۰۰ متری را انتخاب کنند. (تورهای انگلیسی زبان هم در دسترسند.)
نشانی: Parkhaven 20, 3016 GM Rotterdam

یوروماست

۵) برنامه طراحی Better by Design خانه های مکعبی

روتردام، منزلگاه نمونه های زیادی از معماری مدرن است؛ بسیاری از آنها به همان خوبی که واکنشی به خرابیهای جنگ جهانی دوم هستند، از محیط آبی اطراف شهر نیز الهام گرفته اند. خانه های مکعبی مشهور شهر، بناهای معماری فراتر از محدودیتها هستند. این خانه ها که توسط معمار هلندی، Piet Blom، طراحی شده اند، با طبقه های بالایی مکعب مانندشان بخشی از لذت تورهای پیاده روی شهر محسوب می شوند (یکی از آنها، معکب نمایش، Show Cube، شامل نمایشگاههایی مربوط به طراحی و تاریخ این ساختمانهاست) دیگر جواهر معماری شهر، کاخ سفید است.  این ساختمان ده طبقه هنر پیچیده قرن نوزده و بیست که در سال ۱۸۹۸ ساخته شد و سابقا بلندترین ساختمان اروپا بود، دارای مناظری دیدنی های روتردام از پشت بامش است و هم اکنون یکی از میراثهای ملی کشور به شمار می رود. در پایان، آنهایی که به طراحی ساختمان علاقمندند، باید از انستیتوی معماری هلند و جاذبه های روتردام دیدن کنند؛ موزه ای زیبا که پیشرفت و توسعه حرکتهای معماری مختلف در طول دهه ها را به تصویر می کشد.
نشانی: Overblaak 70, 3011 MH Rotterdam

جاذبه توریستی روتردام هلند

۶) یوروپورت و تورهای قایقی به انتخاب سردبیر

پورت بزرگ روتردام نیمی از محدوده شهر معادل ۲۴۷ کیلومتر مربع را در بر می گیرد، بسیای از آن توسط گذرگاه یوروپورت به کار گرفته می شود، یک مجموعه بزرگ که به عنوان گیت ورودی اروپا شناخته می شود. یوروپورت، به عنوان بخشی از یک تور قایقرانی، محیط جذابی برای دیدنی های روتردام است و حرکت با قایق از نقاط مختلف روتردام، غالبا در ادامه تورهایی در دیگر نقاط شهر، از جمله گزینه های توریستی است. به علاوه ی کشتی های زیبای بی شمار، شما تا مایلها، اسکله ها و انبارهایی می بینید که برای سرویس دادن به شلوغ ترین گیت دنیا ساخته شده اند. یکی از محبوبترین سفرها از Maeslantkerin نزدیک Hoek van Holland شروع می شود و شامل بازدیدی نزدیک از بزرگترین جاذبه های روتردام “سیل گیر” شهر است. گردشهای عصر گاهی هم با وجود مناطق مشهوری چون پل اراسموس، که به طور خارق العاده ای با لامپهای بزرگ روشن شده است، می توانند سرگرم کننده باشند.

جاذبه توریستی روتردام

۷) Diergaarde Blijdorp: باغ وحش سلطنتی

باغ وحش سلطنتی روتردام، در سال ۱۸۵۷ ساخته شد و یکی از قدیمیترین باغ وحشها و جاذبه های گردشگری روتردام هلند است و می تواند یک گردش خوشایند را رقم بزند. این باغ وحش به خاطر برنامه های زادوولد موفقش مشهور است و در نقاط دیدنی آن تعدادی فیل جوان، پاندای قرمز کمیاب و موجودات جذابی وجود دارند که هنگام گشت و گذار در محیطی که به شدت به زیستگاه طبیعی شان شبیه است، می توانید آنها را ببینید. از دیگر ویژگیهای قابل توجه، بخش آسیایی است که با دو جنگل باتلاقی و دو محل نگهداری پرندگان عجیب و غریب، جلگه مغولی، غار خفاش، باغ چینی و موجودات زیادی که بومی این منطقه هستند، کامل می شود. آکواریوم عمومی Oceanium نیز ارزش گشت و گذار دارد؛ یک آکواریوم جذاب که مجموعه ای بزرگ از زندگی دریایی قاره آمریکا و جاذبه های روتردام را به تصویر می کشد.
نشانی: Blijdorplaan 8, 3041 JE Rotterdam

جاذبه روتردام هلند

۸) مرکز شهر و موزه ای با پس زمینه دریا

موزه روتردام در سال ۱۸۷۳ ساخته شد و نگاهی می اندازد به ارتباطات شهر به دریا و دیگر راههای آبی آن. این موزه مجموعه بزرگیست درباره تاریخ کشتیرانی و دریانوردی و نیز شامل مدلهای کشتی، بازسازی یک قایق ۲۰۰۰ ساله و نقاشی های بی شمار دریانوردی. دیگر جاذبه های گردشگری روتردام هلند وجاذبه توریستی دریایی، موزه خلیج (Harbor Museum) است که در فضای باز قرار دارد و شامل قایق جنگی Buffel (مربوط به قرن ۱۹) و یک نوع قایق قدیمی است (بیش از ۲۰ قایق تاریخی در نمایشگاه هستند). هر دو موزه، تورهای انگلیسی زبان نیز دارند. SS Rotterdam که در سال ۱۹۵۸ ساخته شد و به عنوان بهترین قایق مسافرتی ساخت هلند به حساب می آید، اخیرا به فهرست قایقهای قدیمی و مهم روتردام افزوده شده است. یک تجربه واقعا خاطره انگیز می تواند خوردن ناهار یا شام روی این کشتی باشد که هم اکنون یک موزه و هتل است.
چنانچه تقریبا هشت دقیقه از موزه به سمت شمال حرکت کنید به خیابان اصلی مرکز شهر روتردام می رسید؛ خیابان Coolsingel. اینجا، تاون هال (Town Hall) قرار دارد که در بین سالهای ۱۹۱۴ و ۱۹۲۰ با سبک رنسانس هلندی ساخته شده است با برجی زیبا با مجموعه ای از زنگها و طراحی داخلی تزئینی اش. مقابل تاون هال، در Stadhuisplein، یادبودی از جنگ، طراحی شده توسط ماری اندریسن قرار دارد. دیگر نماهای دیدنی Coolsingel، مرکز تجارت جهانی است، ساختمانی مرتفع با نمایی از شیشه آّبی- سبز و فروشگاه عمومی Bijenkorf (که در سال ۱۹۵۸ توسط Marcel Breuer ساخته شد). مقابل این فروشگاه عمومی، یک مجسمه ۲۶ متری قرار دارد به نام Construction که در سال ۱۹۵۷ توسط Naum Gabo، مجمسه ساز فرانسوی روسی الاصل ساخته شد. از این فروشگاه چند بلوک به سمت شمال غربی بروید تا به De Doelen یکی از جاذبه های روتردام و دیدنی های روتردام برسید؛ یک سالن کنسرت و مرکز کنفرانس که در سال ۱۹۶۶ بعد از تخریبش در سال ۱۹۴۰ دوباره ساخته شد. این سالن حاوی ۲۲۰۰ جایگاه و نیز امکانات آکوستیک خوبی است. در همان نزدیکی سالن تئاتر Schouwburg قرار دارد که در سال ۱۹۸۸ باز شد.
نشانی: Leuvehaven 1, 3011 EA Rotterdam

مرکز شهر و موزه ای با پس زمینه دریا

۹) Kunsthal: تالار هنر روتردام

مثال دیگری از معماری مدرن هنوز کاربردی، Kunsthal یا تالار هنر است. این گالری مد روز در سال ۱۹۹۲ ساخته شد و تنوعی از نمایشگاههای دائما در حال تغییر هنرهای بصری، طراحی، معماری و فرهنگ از سرتاسر دنیا را در بر می گیرد. گالری قابل توجه دیگر، موزه Chabot است که آثاری از نقاش و مجسمه ساز هلندی Henk Chabot را به تصویر می کشد و از برترین جاذبه های گردشگری روتردام هلند و دیدنی های روتردام ی باشد. این آثار در یک ویلای سفید و زیبا که در سال ۱۹۳۸ ساخته شده است، نگهداری می شوند. برای علاقمندان به عکاسی، در دیداری از موزه عکس هلند، زمان به خوبی سپری می شود. دیدنی های روتردام در این موزه، مجموعه ای وسیع از تصاویر تاریخی ای است که توسط تعداد زیادی از عکاسان هلندی گرفته شده است.
نشانی: Museumpark, Westzeedijk 341, 3015 AA Rotterdam

تالار هنر روتردام

۱۰) کلیسای بانوی ما، دردرچت

حدود ۲۴ کیلومتری جنوب غربی روتردام در شهر دردرچت، کلیسای بانوی ما، یکی از زیباترین جاذبه های روتردام، محوطه های کلیساهای هلندی را دارد. این کلیسا که در محل یک کلیسای قدیمی و متعلق به قرن ۱۵، ساخته شده، به کانالی مشرف است که مرکز قدیمی شهر را تقسیم می کند. در نتیجه خطایی در ساخت و ساز، برج شروع به نشست کردن کرد و منجر به ظاهر نیمه تمام امروزی ای شد (بعدها چهار ساعت باروک و یک مجموعه ۴۹ تایی از ناقوس بالای آن نصب شد) دیدنی های روتردام و جذابیتهای داخلی این مکان شامل موارد زیر است: جایگاه کر، کنده کاری شده به سبک رنسانس در ۱۵۴۱ و بهترین نوع خودش در هلند همراه با شیشه های رنگ شده که وقایع مهم تاریخی شهر را به تصویر می کشند. دیگر نکته قابل توجه، ساز موسیقی بزرگی است که در سال ۱۶۷۱ ساخته شده و با نمادهایی از دردچت تزئین شده است. بعد از این، حتما خود دردچت را بگردید که بخاطر ساختمانهای تاریخی قدیمی اش از جمله تالار قدیمی شهر (Old Town Hall) از سال ۱۵۴۴ مشهور است.
نشانی: Groenmarkt, Dordrecht

کلیسای بانوی ما، دردرچت

۱۱) ناحیه دلفشاون و کلیسایPilgrim Fathers

ناحیه قدیمی دلفشاون، که بر خلاف بسیاری از بقایای جنگ جهانی دوم دست نخورده باقی مانده است، یکی از مشهورترین نواحی در این شهر شلوغ است این ناحیه از جهات دیگر نیز مشهور است: اول محل تولد Admiral Piet Hein می باشد که قهرمان جنگ طولانی کشور بر علیه اسپانیادر قرن ۱۶ است و دیگر اینکه جایی در کلیسای قدیمی است که آخرین مراسم مذهبی در سال ۱۶۲۰ توسط Pilgrim Fathers در آنجا برگزار شد. اینها انگلیسی هایی بودند که در همان سال با کشتی به آمریکا سفر کردند و در ماساچوست اقامت کردند (این اتفاق توسط لوحی برنزی و مراسم یادبودی گرامی داشته می شود) موزه Dubbelde Palmboom نیز ارزش بازدید را دارد چراکه یکی از دیدنی های روتردام و جاذبه های روتردام می باشد. در واقع انباری از قرن ۱۹ است که مجموعه بزرگی درباره تاریخ روتردام شامل یافته های باستان شناسی و تجهیزات را دربرمی گیرد.

ناحیه دلفشاون

۱۲) Schoonhoven

Schoonhoven، در میانه راه روتردام و اوترخت، به خاطر ساختمانهای قرون وسطی ایش به عنوان سفری هیجان انگیز شناخته می شود. کلیسای St. Bartholomeuskerk نیز باید دیده شود. این کلیسا که در قرن ۱۳ ساخته شده، به خاطر تمایلش به خم شدن و راهروهای کنده کاری شده با تصاویری از زندگی مسیح به شدت معروف است. از دیگر ویژگیها، جایگاهی از قرن ۱۷ با شمایلی از ۱۲ حواریون، و آرامگاه Oliver Van Noort است؛ اولین مرد هلندی که در اوایل ۱۶۰۰ به دور دنیا سفر کرد. کلیسای Schoonhoven Town Hall نیز ارزش یک بار دیدن را دارد. این کلیسا از جاذبه های گردشگری روتردام هلند که در سال ۱۴۵۲ و با سبک گوتیک ساخته و در قرنهای بعد نیز تغییراتی در آن ایجاد شد، یک برج شش ضلعی را در بر می گیرد که شامل مجموعه ای از ۵۰ ناقوس است. دیگر دیدنیهای شهر شامل موارد زیر است: خانه وزن (Weigh House) متعلق به ۱۶۱۷روی سد روی خلیج؛ موزه طلا، نقره و ساعت (Nederlands Goud-, Ziver- en Klokkenmuseum) با نمایشگاههایی که درباره صنایع دستی از طلا و ساعت سازی است و Edelambachtshuis، یک انبار غله که در ۱۵۶۶ ساخته شده و مجموعه ای از جواهرات از ۱۶۰۰ تا ۱۹۰۰ را در برمی گیرد.

جاذبه دیدنی روتردام هلند

برای دیدن مناظر زیبا کجا اقامت کنیم

اگر برای اولین بار است که از جاذبه های روتردام دیدن می کنید و می خواهید برخی از بهترین جاذبه های آن را ببینید، بهترین مکان برای اقامت، مرکز شهر است. اینجا، شما نزدیک جاذبه هایی همانند موزه Boijmans Van Beuningen و یوروماست، پل اراسموس و خیابان اصلی شهر یعنی Coolsingel قرار دارید. اینجا چند هتل با کیفیت و نزدیک یا داخل شهر وجود دارد.
هتل های لوکس با یک پیاده روی پنج دقیقه ای از مرکز شهر، هتل مانی پورت در یک مکان مهم وجود دارد که مناظر زیبایی از از سواحل رودخانه ماس را مدیریت می کند و نیز اثراتی از شرق تا غرب را در فرم مدرن و جذاب خود با هم ترکیب می کند. آب گرم آن نمادی از سونای فنلاندی و حمام است. در امتداد رودی از مرکز شهر، چند قدم از ایستگاه عمومی، هتل Suite Hotel Pincoffs قرار دارد که دارای گواهینامه ی Green Key است. این هتل در واقع یک خانه از قرن ۱۹ است و غالبا به عنوان یکی از بهترین هتلهای شهر با سوئیتهای گران قیمت ولی قابل پرداخت، ارزشگذاری می شود. اگر یک هتل زنجیره ای بزرگ را ترجیح می دهید، هتل Hilton Rotterdam که با حیوانات خانگی هم مشکلی ندارد، با یک مرکز ورزشی ۲۴ ساعته و یک رستوران ستاره دار، در فاصله پیاده روی ایستگاه مرکزی و محدوده خرید، انتخاب خوبی است.
هتل هایی با قیمت متوسط در انتهای بالایی هتلهای با قیمت متوسط، هتلcitizenM Rotterdam قرار دارد که چند قدم با ایستگاه Blaak و یک پیاده روی کوتاه تا موزه maritime و خیابان اصلی شهر فاصله دارد وخودش را به عنوان یک هتل لوکس قابل پرداخت تبلیغ می کند؛ هتلی با یک پنجره بزرگ در هر اتاق و یک لابی که احساسی شبیه یک اتاق نشیمن دارد و یک طراحی خلاقانه. در همان نزدیکی، هتل bis Rotterdam City Centre، روی یک کانال کوچک قرار دارد که هم دارای ارزش بالایی است و هم اتاقهایی کوچک و روشن دارد، در حالیکه هتل  Holiday Inn Express Rotterdam – Central Station از ایستگاه مرکزی و فروشگاههای عالی تنها به اندازه یک پیاده روی کوتاه فاصله دارد.
هتل های با قیمت کم نزدیک پارک موزه، ایستگاه مرکزی، و رستورانها و فروشگاههای بزرگ، easyHotel Rotterdam City Centreاتاقهایی کوچک و تمیز در قلب شهر پیشنهاد می دهد. هتل بان در نزدیکی ایستگاه مترو و در طول فاصله پیاده روی به سمت یوروماست قرار دارد، در حالیکه Bienvenue که دو دقیقه با مرکز شهر فاصله دارد، با قیمتی کم اتاقهای خوبی ارائه می دهد.

برای دیدن مناظر زیبا کجا اقامت کنیم سفرهای روزانه از روتردام

بسیاری از سفرهای دل انگیز در میان رفت و آمد از روتردام منتظر شماست. یکی از محبوبترینها، شهر Bergen op Zoom است، شهر قدیمی تاریخی در ۶۷ کیلومتری جنوب که به خاطر میدانهای بزرگ و نواحی عابرپیاده ای اش قابل توجه است. همچنین جایی است که قلعه Markiezenhof در آن قرار دارد، عمارتی از قرن ۱۵ میلادی که در حال حاضر مرکزی فرهنگی و موزه ای با نقاشیهای زیاد و وسایل دوره ای مختلف است. شهر بردا، نیز ارزش بازدید را دارد؛ ۵۲ کیلومتری جنوب شرقی روتردام، با موزه ها و آثار باستانی اش، و شهر Gorinchem در ۴۴ کیلومتری شرق. دیگر جاذبه ای که حتما باید ببینید، “سرای وزن جادوگران” در شهر Oudewater است؛ این سرا از این بابت معروف است که سابقا برای وزن کردن آنهایی که مشکوک به جادوگری بودند استفاده می شد؛ اگر شما آنقدر کم وزن بودید که می توانستید سوار یک چوب جارو شوید، تئوری این بود که شما جادوگرید (خوشبختانه برای زنان این ناحیه، هیچکدام از متهمین آنقدر سبک در نظر گرفته نمی شدند که تنبیه شوند) ۷۰ کیلومتر از روتردام، شهر کوچک Zierikzee در جزیره Schouwen-Duiveland با بندرگاه قایقهای بادبانی، مرکز شهری قدیمی و سواحلی با حاشیه ای از تپه های چوبی، توریستها را به خودش جذب می کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه