امید حسینی
اندر مصایب سیاست‌زدگی‌هایمان؛

زلزله مسکن مهر

اینکه محققان و کارشناسان بنشینند و معایب و اشکالات یک طرح مثل مسکن مهر را بررسی کنند، یک حرف است؛ و اینکه درست لحظاتی پس از وقوع زلزله، اصل ماجرا یعنی کمک به هم‌وطنان مصیبت‌زده به حاشیه برود و تیتر اصلی بشود حمله به مسکن مهر، یک حرف دیگر.

زلزله مسکن مهر

به گزارش ۸دیف دیگر برایمان کاملا عادی شده که پس از هر مصیبتی، یقه همدیگر را بگیریم و عقده‌های جناحیمان را بر سر هم خالی کنیم. فرقی نمی‌کند زلزله باشد یا سیل، تصادف باشد یا سقوط هواپیما. مهم این است که شانس در خانه‌ی کدام جناح را بزند!

من نمی‌دانم داستان احمدی‌نژاد، دقیقا کی تمام می‌شود؟ تا چند دولت دیگر قرار است مسئولان ما، کم‌کاری و ضعف خود را متوجه دولت‌های قبلی کنند؟ کاش لااقل این دعواها، مختص زمان انتخابات بود. اما حالا چرا؟ درست در گیرودار مصیبتی که خانواده‌های بی‌پناه در شوک زلزله و غم از دست دادن عزیزان خود بسر می‌برند. لعنت به این سیاست. تف به این سیاست که حتی از جان قربانیان و مجروحان بلایای طبیعی هم برای پیشبرد اهداف خود سوءاستفاده می‌کند.

اینکه محققان و کارشناسان بنشینند و معایب و اشکالات یک طرح مثل مسکن مهر را بررسی کنند، یک حرف است؛ و اینکه درست لحظاتی پس از وقوع زلزله، اصل ماجرا یعنی کمک به هم‌وطنان مصیبت‌زده به حاشیه برود و تیتر اصلی بشود حمله به مسکن مهر، یک حرف دیگر. انگار همه منتظر حادثه‌ای هستند تا حال همدیگر را بگیرند. هرچند در این حادثه صدها نفر جان خود را از دست بدهند.

دقیقا چه بلایی بر سر ما نازل شده که اینچنین گرفتار حماقت، جهالت و قبیله‌بازی هستیم؟ در بدترین موقعیت زمانی و در سخت‌ترین شرایط روحی و روانی، زمانی که اولویت باید کمک به مجروحان و بازماندگان باشد، مشغول دعوای جناحی له یا علیه مسکن مهریم. آن‌هم نه به خاطر مردم و مسکن، که بخاطر یک دعوای قدیمی بر سر دولتی که چند سال پیش با رای مردم بر سر کار آمده بود.

این قبول که بسیاری از کارشناسان، منتقد مسکن مهرند اما چه بخواهیم چه نه، این طرح جزو بزرگترین طرح‌های ساخت و ساز کشور بود که هزاران نفر را در سراسر کشور صاحب خانه کرد. آدمهایی عموما ضعیف که شاید هیچ امیدی به خانه‌دار شدن نداشتند. سوال این است که دولت‌های مختلف در دو سه دهه قبل از اجرای مسکن مهر، دقیقا مشغول چه کاری بودند که این تعداد از مردم به مسکن مهر پناه آوردند؟ مسئولان فعلی چه کرده‌اند؟ اینها که تقریبا از ابتدای انقلاب تاکنون در دولت‌های مختلف حضور داشته‌اند، حال پاسخ بدهند که طرحشان برای مسکن چه بوده و چند نفر را خانه‌دار کرده ‌است؟

نکته جالب اینکه تصاویر منتشره اتفاقا گویای واقعیتی برخلاف ادعاهای این چند روز اخیر است. تقریبا بیشتر ساختمان‌های مسکن مهر، از ستون و سقف سالمند. آنهم با وجود زلزله‌ای به این شدت. این را مدیر روابط عمومی اداره راه و شهرسازی کرمانشاه هم در مصاحبه با ایلنا تایید کرده و گفته که تعداد فوتی‌ها در واحدهای مسکن مهر سر پل ذهاب و کرمانشاه تاکنون ۲ نفر بوده‌اند.

پس این همه هیاهو برای چه بود؟ آیا از این قبیل موجهای رسانه‌ای نمی‌توان نتیجه گرفت که بسیاری از تحلیل‌ها و نوشته‌ها، فاقد هرگونه ارزش و اعتبار علمی و منطقی هستند؟ تحلیل‌هایی ساده و دوخطی در توییتر و حتی صفحه اول روزنامه‌ها، اما به چه قیمتی؟ به قیمت ناامیدی مردم و افزودن باری دیگر بر مشکلات و مصائب و غم‌ها و دردهایشان؟

رسانه‌ها قرار بود حقیقت و واقعیت را بگویند اما حالا علاوه بر دروغ، حماقت را هم پمپاژ می‌کنند. چنین رسانه‌ها‌یی حتی سطح درک و فهم و شعور و سواد علمی مخاطبان خود را هم کاهش می‌دهند. زلزله‌ ۷ ریشتری را آنچنان برای مردم ساده می‌کنند که گویی انتظار داشتند با این شدت لرزش، هیچ اتفاقی رخ ندهد. اینجا ژاپن نیست، اینجا ایران است با زیرساخت‌هایی که همه ما در جریانش هستیم. با بافت‌های فرسوده شهری و روستایی و خانه‌ها و آپارتمان‌هایی که دور و بر خود می‌بینیم و از همه مهمتر با مسوولانی کم‌کار و طلبکار! زلزله کرمانشاه را باید اینگونه دید و با زلزله‌های مشابه خود سنجید.

در زمین‌لرزه رودبار و منجیل با همین شدت زلزله کرمانشاه یعنی ۷/۳ ریشتر حدود ۳۵ هزار نفر جان خود را از دست دادند، بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تخریب شد و حدود ۵۰۰ هزار نفر هم بی‌خانمان شدند. کانون آن زلزله حدود ۱۹ کیلومتری سطح زمین اعلام شد. (عمق زلزله کرمانشاه ۱۱ کیلومتری سطح زمین بود. یعنی قدرت تخریبی بیشتر)

زمین‌لرزه بم به شدت ۶/۶ ریشتر در عمق ده کیلومتری زمین. آمار قربانیان حدودا ۲۶٬۲۷۱ نفر ۳۰ هزار مجروح و بیش از صدهزار نفر بی‌خانمان. یا زلزله ۷/۱ ریشتری مکزیک با ۳۷۰ کشته و ۶ هزار مجروح که خسارات زیادی هم برجای گذاشت. عمق این زلزله ۵۱ کیلومتری عمق زمین اعلام شد.

حال بدون درنظر گرفتن این نکات و بدون توجه به شدت و عمق و نقطه زلزله، تحلیلگران و نخبگان توییتر و تلگرام، شبکه‌های اجتماعی را پر کرده‌اند از عقده‌هایی که هدفی جز تحمیق مخاطب ندارد. فقط بخاطر مخالفت با احمدی‌نژاد!

اصلا مسکن مهر بد، کاش این چند روز را هم صبر کنید. آن‌وقت دولت محترم ستونهای باقیمانده مسکن مهر را تخریب می‌کند و بجایش مسکن اجتماعی محکم و مقاوم می‌سازد!

منبع: روزنام صبح نو

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه