جان هزاران مسلمان در آفریقای مرکزی در خطر است

سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل هشدار داد: شبه نظامیان مسلح هزاران نفر را که اکثر آنها مسلمان هستند، در اردوگاه‌های آفریقای مرکزی محاصره کرده‌اند و خطر مرگ آنها را تهدید می‌کند.

جان هزاران مسلمان در آفریقای مرکزی در خطر است

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از فارس ، «آدریان ادواردز» سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفت: گروه‌های شبه نظامی بیش از ۱۵ هزار نفر را در اردوگاه‌های آوارگان در آفریقای مرکزی محاصره کرده و تهدید می‌کنند که اکثر آنها مسلمان هستند.

وی افزود: آوارگان در ۱۸ مکان در شمال غربی و جنوب غربی آفریقای مرکزی با خطر حمله شبه نظامیان روبرو هستند و نیاز به تقویت امنیت دارند.

تاکنون ده‌ها هزار نفر از مسلمانان به خاطر خشونت شبه نظامیان مسیحی علیه آنها به کشورهای همسایه یا اردوگاه‌های آوارگان پناه برده اند.

درپی تداوم نسل کشی مسلمانان در آفریقای مرکزی، اهالی مسلمان ساکن روستاهای شهر بانگی پایتخت این کشور تا شعاع ۳۰۰ کیلومتری به سمت کشور چاد فرار کرده‌اند اما در طول مسیر نیز هدف حمله شبه نظامیان مسیحی قرار دارند.

در این میان، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد تقویت نیروهای اتحادیه آفریقا مستقر در آفریقای مرکزی را با اعزام ۳۰۰۰ نیروی بیشتر برای پایان دادن به خشونت‌ها پیشنهاد کرده است.

وی تاکید کرد: زمان بسیار ضروری است. یک هفته یا حتی یک روز می‌تواند برای بسیاری جنبه مرگ و زندگی را داشته باشد.

۳ هزار مسلمان شهر بانگی را به سمت کشور همسایه چاد ترک کرده‌اند. این مسلمانان از اقدامات خشونت آمیز و قتل عام شبه نظامیان مسیحی “آنتی بلاکا” فرار کرده‌اند.

این درحالی است که شبه نظامیان یاد شده حتی به کاروان‌های مسلمانان از جمله زنان و کودکان درمسیر حرکت به سمت مرز چاد حمله می‌کنند.

در حمله به یک کاروان مسلمانان که تحت حمایت ارتش چاد به سمت مرز در حرکت بود، یک غیرنظامی کشته و هفت نفر دیگر به همراه دو نظامی چاد زخمی شدند.

رضوان عثمان مستشار نظامی چاد در بانگی گفت: تخلیه مسلمانان از بانگی با خطر همراه است زیرا شبه نظامیان آنتی – بلاکا کاروان‌ها را هدف قرار می‌دهند.

روستاها و شهرک‌های اطراف بانگی تا شعاع ۳۰۰ کیلومتری از سکنه خالی شده است و گمان می‌رود که اکثر آنها خانه‌های خود را به سمت چاد ترک کرده‌اند به گونه‌ای که تاکنون ۶۰ هزار مسلمان به این کشور پناه برده‌اند و نیمی از آنها را ارتش چاد ‌تخلیه کرده است.

ده‌ها هزار نفر از مسلمانان سایر مناطق آفریقای مرکزی نیز به طور گروهی کار حرکت به سمت چاد، کامرون، مالی، سنگال، نیجر، نیجریه و سودان را آغاز کرده‌اند.

فرانسه نیز تصمیم گرفته است که بزودی ۴۰۰ نظامی دیگر خود را به آفریقای مرکزی اعزام کند. هم اکنون هزار و ۶۰۰ نظامی فرانسوی در کشور آفریقای مرکزی مستقر هستند.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری فرانسه آمده است: این ۴۰۰ نیروی تقویتی زودهنگام در آفریقای مرکزی مستقر خواهند شد تا بعدا در عملیات نظامی اتحادیه اروپا در این کشور برای برقراری نظم و امنیت شرکت کنند.

پارلمان فرانسه روز سه شنبه با تمدید ماموریت ارتش این کشور برای چهار ماه در آفریقای مرکزی موافقت کرد.

درهمین حال، بان کی مون گفت: اوضاع در آفریقای مرکزی رو به وخامت می رود اما واکنش بین‌المللی به این بحران در سطح خطر اوضاع نیست. باید واکنش بین‌المللی قوی و همراه با استقرار نظامی سریع و هم سطح بحران باشد.

سازمان عفو بین‌الملل نیز در بیانیه خود با اشاره به پاکسازی دینی علیه مسلمانان در آفریقای مرکزی بدست مسیحیان گفت: نیروهای پاسدار صلح بین‌المللی از متوقف کردن پاکسازی دینی علیه غیرنظامیان مسلمان در غرب جمهوری آفریقای مرکزی ناتوان هستند.

این بیانیه از جامعه بین‌المللی خواست تا کنترل شبه نظامیان آنتی – بالاکا را متوقف کرده و نیروهای کافی را در شهرهای مسلمان نشینی که تهدید می‌شوند، مستقر کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه