پاسخ به شایعات؛

اثر بی‌بندوباری بر افزایش وقوع زلزله چقدر است؟

وارد شدن خسارت در زلزله به عوامل مختلفی بستگی دارد و نباید قاطعانه بگوییم که «دقیقا زنا موجب زلزله است» و این دیدگاه را به اسلام و معصومان(ع) نسبت دهیم.

اثر بی‌بندوباری بر افزایش وقوع زلزله چقدر است؟

به گزارش ۸دی، اسلام ملکی معاف درباره آثار بی بندوباری در وقوع زلزله و در پاسخ به برخی پست‌های منتشر شده در شبکه های اجتماعی در این خصوص نوشت:

پرسش:
آیا اگر آیه «وَ ما أَصابَکَ مِنْ سَیِّئَهٍ فَمِنْ نَفْسِکَ» را در کنار روایتی که «رواج زنا» را «عامل پدیدار شدن زلزله» معرفی می‌کند بگذاریم نمی‌توان گفت که زلزله‌ها بخاطر رواج بی‌بندوباری در بین مردم است؟

پاسخ:
حوادث طبیعی علت‌های طبیعی دارند اما اینکه انسان از این حوادث آسیب ببیند یا مصون بمانَد بستگی به عوامل دیگر از جمله عملکرد انسان دارد. طبعا زلزله نیز دارای علل و عوامل طبیعی است اما اینکه آیا انسان در زلزله آسیب ببیند یا نبیند به عوامل مختلفی از جمله «ضعف بشری»، «عملکردهای بد انسان در ساخت و ساز» و «ارتکاب گناه» و … ربط دارد و نباید قاطعانه بگوییم که «دقیقا زنا موجب زلزله است» و این دیدگاه را به اسلام و معصومان(ع) نسبت بدهیم.

“مِن نفسک” در آیه « و ما اصابک من سیئه فمن نفسک»(نساء:۷۹) لزوما گناه نیست بلکه می تواند “نقص و ضعف بشری” هم باشد.

خداوند در این آیه به پیامبر(ص) می‌فرماید آنچه خوبی به تو برسد از خداست و آنچه ناگواری به تو برسد از خود توست. آیه نفرموده لزوما بخاطر گناه توست زیرا پیامبر(ص) که معصوم هستند. مثلا اینکه پیامبر در عزای ۶ یا ۷ تن از فرزندان دختر و پسر خود نشسته اند آیا بخاطر گناه یا ترک اولی از سوی ایشان بوده است؟!!

پاسخ اینست که آنچه موجب بیماری و مرگ عزیزان می‌شود نقاط ضعف طبیعی در بشر است که از بیماری و حادثه آسیب می بیند نه اینکه لزوما گناه کرده باشد.

وانگهی روایتی که می‌گوید ” کثرت زنا موجب پدیدار شدن زلزله می‌شود» فقط یک روایت است که با سند ضعیف نقل شده است. بنابراین حجت و دلیل شرعی نداریم که بگوییم «زلزله دقیقا با زنا ارتباط دارد» بلکه شاید «آسیب دیدن در زلزله» بخاطر گناهان دیگر باشد یا حتی آسیب دیدن بخاطر گناه نباشد بلکه آزمون الهی برای برخی باشد.

اینکه عادت شده که برخی از مبلغان دینی، با «حسن ظن فراوان به یک روایت ضعیف» شروع به تبیین نظر اسلام می‌کنند چه بسا گاهی جفا به اسلام باشد.

آنچه مهم است اینست که مصیبت‌ها گاهی آزمون الهی هستند و گاهی نتیجه گناهان ما هستند ولی درباره هر مصداق نمی‌توان قاطعانه نظر داد. چه بسا انسان‌های درست‌کار و مومن بدون اینکه گناهی مرتکب شده باشند دچار بلاهایی شوند.

خداوند در سوره بقره؛ آیه ۱۵۵ می فرماید:
وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرینَ (۱۵۵)
«و قطعاً شما را به چیزى از ترس، گرسنگى، و کاهش در اموال و جان‌ها و محصولات مى‌آزماییم و به شکیبایان بشارت بده!»

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه