راز سردردتان را بفهمید

سردردهای اولیه شامل چه مواردی است؟ سردردهای تنشی، سردردهای میگرنی و سردردهای خوشه‌ای.

راز سردردتان را بفهمید

به گزارش ۸دی به نقل از جام جم، سردردهای تنشی شایع‌ترین سردردهای اولیه است. ۲۰ درصد جمعیت دنیا این سردرد را تجربه کرده‌اند. سردرد از صبح که فرد از خواب بیدار می‌شود شروع می‌شود و تا شب ادامه دارد. درد دوطرفه است و به صورت نواری دور سرحالت فشاردهنده دارد که به علت اسپاسم عضلات سر و عضلات ناحیه گیجگاهی ایجاد می‌شود که زمینه اضطرابی و تنشی دارد.

سردردهای میگرنی چه ویژگی‌هایی دارند؟

بعد از سردردهای تنشی شایع هستند. میگرن در نوجوانی آغاز می‌شود. در خانم‌ها شایع‌تر است. این نوع سردرد بر دو نوع است؛ با علائم عصبی و بدون علائمی عصبی. نوع همراه با علائم عصبی را ۲۰ درصد موارد تشکیل می‌دهد. قبل از سردرد، بیمار علائم چشمی دارد. احساس نور فلش یا تصویر زیگزاگی در چشم یا تاری دید دارد. این علائم عصبی ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. بعد از ۲۰ دقیقه علائم عصبی از بین می‌رود و تازه سردرد شروع می‌شود. سردردها ضربان‌دار هستند. بیشتر یکطرفه همراه با تهوع و استفراغ است و با فعالیت بیشتر می‌شود. گاهی قبل از ناپدید شدن علائم عصبی، سردرد شروع می‌شود. علائم عصبی ـ بینایی و علائم حسی مثل گزگز و مورمور شدن یک دست یا صورت ممکن است قبل از سردرد باشد. ۸۰ درصد سردردهای میگرنی بدون علائم عصبی است که بیمار دچار سردرد ضربان‌دار است همراه با تهوع و استفراغ و با فعالیت بیشتر می‌شود. در مرحله سردرد، بیمار ترجیح می‌دهد در محیط تاریک و آرام استراحت کند. مریض با بوی سیگار، عطر و غذا اذیت می‌شود.

آیا خون دماغ شدن در این خصوص نشان‌دهنده وجود مشکل است؟

اگر یک بار خون دماغ اتفاق بیفتد، شاید اشکالی نداشته باشد، اما اگر دائم باشد و همراه با کبودی و خون‌مردگی، مشکلی در کار است.

در کدام حالت، سردرد و خونریزی بینی ناشی از فشار خون بالاست؟

اگر فشار خون ۱۵ باشد وجود سردرد و خونریزی بینی به فشار خون ارتباطی ندارد، اما اگر فشار خون ۲۰ باشد به سردرد ربط دارند.

سردردهای پشت سر چه اهمیتی دارند؟

سردردهای پشت سر خیلی مهم است. اگر به طور ثابت درد داشته باشد در بچه‌ها باید معاینه شود و شاید نیاز به تصویربرداری باشد. با وجود سردردهای پشت‌سر هنگام صبح همراه با تهوع و استفراغ بهتر است فرد ارزیابی شود.

چه سردردهایی باید جدی تلقی شود؟

شروع سردرد بالای ۵۰ سالگی باشد، تغییر الگوی سردرد، تغییر نوع سردرد، تغییرمحل سردرد یا بیهوش شدن بعد از یک سردرد ۳۰ تا ۴۰ ثانیه‌ای، سردرد همراه با سرطان، سردرد همراه با علائم سیستمیک مثل تب و کاهش وزن، ضعف اندام. سردردی که در معاینه ورم عصب چشم مشاهده شود باید جدی گرفته شود.

آیا می‌توان سینوزیت را به سردرد ربط داد؟

سینوزیت در مرحله حاد می‌تواند سردرد ایجاد کند. یعنی در مرحله‌ای که گرفتگی بینی، تب، ترشحات بینی و گلو دارد می‌تواند سردرد بدهد.

اما میگرن با هوای سرد، هوای گرم تغییر ارتفاع و تغییرآب و هوا بدتر می‌شود.

آیا دردهای صورت می‌تواند علل روحی ـ روانی داشته باشد؟

گاهی بله. افسردگی و اضطراب می‌تواند دردهایی که در یک سمت صورت است ایجاد کند. البته اول باید سایر علل بررسی شود. بعد سردرد به اضطراب نسبت داده شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه