روزنامه آمریکایی: جنگ خطرناکی بین ایران و عربستان در راه است

درحالی که ابزارهای نظامی عربستان ممکن است پیشرفته‌تر باشند، اما ایران و متحدانش مسلما در موقعیت‌های واقعی جنگی از جمله در جنگ علیه داعش در سوریه و عراق، بهتر عمل می‌کنند.

روزنامه آمریکایی: جنگ خطرناکی بین ایران و عربستان در راه است

 

 

به گزارش ۸دی، در پی تشدید تنش‌ها در خاورمیانه، رسانه‌های بین المللی نسبت به وقوع یک جنگ ویرانگر بین ایران و عربستان هشدار می‌دهند. در این میان، یک روزنامه آمریکایی نسبت به سیاست خارجی بن سلمان هشدار داد.
به گزارش فرارو به نقل از واشینگتن‌تایمز، هنگامی که وزارت خارجه عربستان از شهروندانش خواست فورا لبنان را ترک کنند، خصومت بین دو ستون اصلی قدرت در خاورمیانه در خلال هفته گذشته تشدید شد. این اقدام عربستان، قدرت فزاینده حزب الله را هدف قرار داد. این حزب برای مدت طولانی به عنوان قوی‌ترین خاکریز منطقه‌ای ایران در برابر نفوذ عربستان در لبنان دیده می‌شود.
ایران می‌گوید این اقدام عربستان که چند روز پس از استعفای عجیب و ناگهانی سعد حریری اتفاق افتاد، توسط ولیعهد جاه‌طلب عربستان مهندسی شده بود. این مسئله باعث مطرح شدن این گمان شد که نیروهای نظامی عربستان و ایران ممکن است در مسیر درگیری باشند.
درحالی که ابزارهای نظامی عربستان ممکن است پیشرفته‌تر باشند، اما ایران و متحدانش مسلما در موقعیت‌های واقعی جنگی از جمله در جنگ علیه داعش در سوریه و عراق، بهتر عمل می‌کنند.
قدرت شلیک عربستان در یک نمایش ویرانگر در یمن درگیر بوده است. جایی که ائتلاف سعودی به شکل بی‌رحمانه‌ای اهداف تحت کنترل حوثی‌های تحت حمایت ایران را بمباران کرده است.
با این حال، جنگ یمن، آن پیروزی سریعی که ولیعهد عربستان توقع آن را داشت، را به ارمغان نیاورد. بلکه به یک بن بست وحشی و یک فاجعه انسانی تنزل یافت که در سراسر جهان باعث انتقاد تند از ریاض شد.
بروس ریدل، افسر سابق سیا و تحلیلگر ارشد کنونی اندیشکده بروکینگز درباره وضعیت عربستان در یمن نوشت فرماندهان سعودی “وعده یک طوفان قاطع دادند، اما در یک باتلاق و بزرگ‌ترین فاجعه انسانی جهان” گرفتار شدند.
همزمان که ولیعهد مشغول نظارت بر یک سرکوب سیاسی در داخل است، در روزهای اخیر، او به طور گسترده‌ای به عنوان مهاجم دیده می‌شود.
علیرغم دشمنی فزاینده دولت ترامپ با ایران، این کشور تعدادی پیروزی سیاسی و دیپلماتیک به دست آورد.
میلیشیاهای شیعی تحت حمایت ایران، نقش حمایتی کلیدی در کارزار موفقیت‌آمیز عراق برای پس زدن داعش ایفا کردند. مستشاران ایرانی به همراه نیروهای بشار اسد در خط مقدم عقب راندن داعش و نیروهای شورشی بوده‌اند.
پُل سالم، معاون رئیس انستیتوی خاورمیان در امور سیاست و پژوهش، گفته “در بدترین حالت، (بحران لبنان) ممکن است مقدمه‌ای برای وقوع یک تنش بیشتر باشد، (تنشی) که ممکن است به نزاع داخلی یا جنگ بین المللی دیگری منتهی شود. “
چنین تنشی با طرح‌های سیاست خارجی ولیعهد عربستان سازگار خواهد بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه