قند خون درافراد باید چقدر باشد؟

عضو هیات علمی گروه غدد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بسته به غذا خوردن فرد باید قند خون انسان بین ۷۰ تا ۱۴۰ در نوسان باشد و در صورتی که قند خون فردی در ناشتا بیش از ۱۲۶ و در دو ساعت پس از غذا خوردن بیش از ۲۰۰ میلی گرم در ۱۰۰ سی سی خون باشد به بیماری قند خون مبتلا است.

قند خون درافراد باید چقدر باشد؟
به گزارش ۸دی، عضو هیات علمی گروه غدد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بسته به غذا خوردن فرد باید قند خون انسان بین ۷۰ تا ۱۴۰ در نوسان باشد و در صورتی که قند خون فردی در ناشتا بیش از ۱۲۶ و در دو ساعت پس از غذا خوردن بیش از ۲۰۰ میلی گرم در ۱۰۰ سی سی خون باشد به بیماری قند خون مبتلا است.

عضو هیات علمی گروه غدد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بسته به غذا خوردن فرد باید قند خون انسان بین ۷۰ تا ۱۴۰ در نوسان باشد و در صورتی که قند خون فردی در ناشتا بیش از ۱۲۶ و در دو ساعت پس از غذا خوردن بیش از ۲۰۰ میلی گرم در ۱۰۰ سی سی خون باشد به بیماری قند خون مبتلا است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر حسن خزایی  بیماری دیابت را بیماری قدیمی دانست و گفت: این بیماری به دلیل افزایش قند خون در انسان ایجاد می شود و به دلیل بالا رفتن قند خون از حد مشخص، مشکلاتی را برای بیمار ایجاد می کند که به این حالت مرض قند نیز گفته می شود.

قند خون انسان سالم باید بین ۷۰ الی ۱۴۰ در نوسان باشد

وی ادامه داد: بسته به غذا خوردن فرد باید قند خون انسان بین ۷۰ تا ۱۴۰ نوسان داشته باشد و در صورتی که قند خون فردی در ناشتا بیش از ۱۲۶ و در دو ساعت پس از غذا خوردن بیش از ۲۰۰ میلی گرم در ۱۰۰ سی سی خون باشد به بیماری قند خون مبتلا است.

دکتر خزایی گفت: البته برای مطمئن شدن از بیماری قند خون در افراد هیچ گاه به آزمایش اول اطمینان نکرده و آزمایش خود را بار دیگر انجام می دهیم؛ که در صورت مشاهده قند خون بیش از حد مجاز در فرد این بیمار را دچار شده به قند خون می نامیم.

قند خون ناشتا ۱۲۵ از علائم قرار گرفتن فرد در حالت پره دیابت است

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، بیان داشت: قبل از ابتلا به مرض قند، بیمار در حالتی قرار می گیرد که به آن آمادگی قند یا پره دیابت می گوییم. در این حالت قند خون فرد در ناشتا ۱۲۵ و در دو ساعت پس از غذا بین ۱۴۰ و ۲۰۰ خواهد بود.

وی بیان داشت: هر اندازه قند خون فرد در حالت پره دیابت به ۱۰۰ نزدیک تر باشد این هشدار را به وی خواهیم داد که اگر به همین صورت ادامه دهد دچار بیماری دیابت خواهد شد.

دکتر خزایی بیان داشت: بیماری قند خون به طور کلی در جامعه در دو نوع تیپ یک و دو خود را نشان می دهد در دیابت نوع یک به این دلیل که سلول های مولد انسولین خون فرد از میان می رود، بدن با کمبود انسولین روبه رو خواهد شد و این کمبود انسولین قند خون فرد را افزایش خواهد داد.

افزایش ادرار و تشنگی از علائم بیماری دیابت نوع یک است

عضو هیات دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تصریح کرد: در ابتدای بروز این بیماری فرد با علائمی از جمله افزایش ادرار رو به رو خواهد شد که این اتفاق موجب ایجاد حس تشنگی و نوشیدن زیاد آب خواهد شد که در نتیجه فرد با کاهش وزن روبه رو می شود.

در ازای هر یک بیمار دیابتی نوع یک ۱۰ بیمار دیابتی نوع دو وجود دارد

وی گفت: به ازای هر یک بیمار دچار شده به دیابت نوع یک، حدود ۱۰ بیمار مبتلا به دیابت نوع دو وجود دارند که بسیاری از آنها از بیماری خود اطلاعی ندارند.

دکتر خزایی به علائم دیابت نوع دو اشاره و تصریح کرد: در این بیماری در ابتدا سلول های مولد انسولین تحلیل می شوند و به اندازه ای که باید انسولین ترشح نمی کنند به نحوی که اثر انسولین در نسوج بدن کم می شود؛ از سوی دیگر گاه بدن با مقاومت انسولینی روبه رو می شود که تجمع این دو حالت در بدن فرد موجب بالا رفتن قند خون می شود.

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، ابراز داشت: بیماری دیابت نوع دوم علائمی ندارد و ممکن است فردی سال ها به این بیماری دچار باشد و متوجه نشود و در زمان گرفتن آزمایش برای بیماری دیگر از بیماری خود اطلاع پیدا کند.

زمینه دیابت های نوع یک و دو ارثی است

وی زمینه هر دو نوع دیابت را ارثی دانست و اظهار داشت: البته در کنار عوامل ارثی برخی عوامل محیطی نیز دخالت دارند که این عوامل در دیابت نوع دوم چاقی، عدم تحرک بدنی، فشار خون بالا، ورزش نکردن، نداشتن فعالیت عضلانی مناسب و… موثر است که از عوامل زندگی مدرن می باشد.

ارتباطی میان میزان استفاده از شکر و قند با بیماری دیابت نیست

دکتر خزایی در پاسخ به این سئوال که آیا ارتباطی میان میزان خوردن غذاهای حاوی قند در ایجاد بیماری دیابت وجود دارد؟ ابراز داشت: خیر ارتباطی میان این دو وجود ندارد و می توان گفت شکر موجب ایجاد بیماری قند نمی شود؛ اما این که فردی غذاهای شیرین و حاوی قند بخورد تا چاق شود مورد تاکید نمی باشد.

فوق تخصص غدد داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ابراز داشت: فردی که بیماری قند دارد نیز می تواند چای خود را با قند بخورد؛ اما بهتر است خوردن چای را کمتر کند. در حقیقت بیماران دیابتی می توانند غذاهای مورد علاقه خود را بخورند؛ اما میزان خوردن غذا بسیار مهم است.

بیماران دیابتی به هیچ عنوان نوشابه نخورند

وی افزود: بیماران دیابتی باید مراقبت کنند تا نوشیدنی هایی مانند نوشابه های گازدار را میل نکنند و متخصصین غدد به شدت با استفاده از این نوشیدنی مخالفت می کنند؛ اما استفاده از نوشیدنی های شیرین خانگی مشکلی ندارد که بهتر است میزان زیادی مورد استفاده قرار نگیرد.

دکتر خزایی بیان داشت: مبارزه با چاقی و کم تحرکی از خواسته های ما برای بیماران دیابتی و افراد سالم است؛ زیرا این رفتارها موجب حفظ سلامت فرد در برابر بیماری های بسیاری از جمله دیابت می شود.

فوق تخصص غدد داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: استرس موجب آشکار شدن بیماری قند خون نوع یک و خارج شدن قند خون فرد از حالت تعادل می شود؛ اما در بیماری قند خون نوع دو این گونه نیست.

دیابت از هنگام آشکار شدن تا هنگام مرگ با فرد خواهد بود

وی بیماری دیابت را غیر قابل درمان دانست و گفت: این بیماری از هنگام آشکار شدن تا هنگام مرگ انسان در کنار وی خواهد بود و تلاش بیمار کنترل این بیماری و مهار عوارض آن به کمک رژیم غذایی مناسب و داروهای لازم است.

دکتر خزایی به برخی عوارض و بیماری های ناشی از بیماری قند خون اشاره کرد و گفت: کوری، نارسایی کلیه و ایجاد عفونت ها در پا مخصوص بیماری دیابت است به نحوی که شایع ترین دلیل کوری چشم، قطع پا و ایجاد نارسایی های کلیه این بیماری می باشد.

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان داشت: در صورتی که فرد دارای بیماری های اعصاب باشد این مشکل بر اعصاب خودکار و اعصاب غیر خودکار فرد تاثیر گذاشته و این رشته ها را مورد تهاجم قرار می دهد که در نتیجه می تواند موجب عفونت پای فرد دیابتی و ایجاد بیماری پای دیابتی شود.

فرد دیابتی پنج برابر افراد غیر دیابتی به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا می شود

وی به بیماری های قلبی و عروقی اشاره و تصریح کرد: یک عارضه دیابت که بسیار مهم است؛ اما مخصوص دیابت نیست مشکلات قلبی و عروقی می باشد. یک بیمار دیابتی پنج برابر یک فرد غیر دیابتی به این بیماری ها دچار می شود. بر این اساس تلاش ما نه تنها کنترل بیماری قند است بلکه به سایر بیماری هایی که موجب ایجاد بیماری قند می شود نیز دخالت می کنیم.

دکتر خزایی افزود: افرادی که به بیماری دیابت دچار هستند باید مراقبت کنند تا سیگار نکشند، چربی و فشار خون خود را کنترل کنند و از آلودگی های هوا به دلیل امکان ابتلا به بیماری قلبی دوری کنند.

چشم ها و کلیه های  فرد مبتلا به دیابت هنگام مراجعه به متخصص کنترل می شود

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی مشهد  دیابت را بیماری با عوارض تلخ دانست و ابراز داشت: در صورت مراجعه بیمار دارای دیابت نوع یک در ابتدا چشم، کلیه و میزان چربی خون وی کنترل و در صورت وجود مشکل معالجه برای وی انجام می شود؛ اما بیماران دارای دیابت نوع دو چهار سال زمان می برد که نیازمند کنترل این موارد باشد.

افراد زیر ۴۵ سال در صورت مشاهده عوامل خطر قند خون خود را سالیانه کنترل کنند

وی بیماری دیابت را فاقد هر نوع علامتی دانست و متذکر شد: متاسفانه هیچ علامتی در این بیماری وجود ندارد که به ما پیش آگاهی ابتلا به دیابت را بدهد؛ اما افرادی که سن بالای ۴۵ سال دارند با کنترل قند خون خود و افراد زیر ۴۵ سال با داشتن علائم خطر در صدد مراقبت از ابتلا به این بیماری بر آیند.

دکتر خزایی تصریح کرد: وجود عضو مبتلا به دیابت در خانواده و داشتن چربی و فشار خون از عوامل خطر ابتلا به دیابت است که باید فرد سالانه یک بار و در ادامه هر سه سال یکبار جهت عدم ابتلا به این بیماری آزمایش قند خون بدهد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه