اگر علوی پاسخگو نباشد، سوال از رئیس جمهور پیگیری خواهد شد!

سوالات پرشمار نمایندگان از وزرا در حالی حتی با عنوان کارشکنی مورد بررسی روزنامه‌ها قرار گرفته که ظاهرا پس از این سوالات تهدید سوال از رئیس جمهور نیز وجود دارد. تفسیرها از اقتصاد مقاومتی، رابطه دولت و اصلاح‌طلبان، جایگاه ناطق نوری در فضای سیاسی ایران و سرنوشت مرزبانان ربوده شده ایرانی دیگر مسائل مهم روزنامه‌های امروز است.

اگر علوی پاسخگو نباشد، سوال از رئیس جمهور پیگیری خواهد شد!

به گزارش ۸دی نیوز، سوالات پرشمار نمایندگان از وزرا در حالی حتی با عنوان کارشکنی مورد بررسی روزنامه‌ها قرار گرفته که ظاهرا پس از این سوالات تهدید سوال از رئیس جمهور نیز وجود دارد. تفسیرها از اقتصاد مقاومتی، رابطه دولت و اصلاح‌طلبان، جایگاه ناطق نوری در فضای سیاسی ایران و سرنوشت مرزبانان ربوده شده ایرانی دیگر مسائل مهم روزنامه‌های امروز است.

روزنامه‌های اصلاح‌طلب و نزدیک به دولت به طور جدی به حجم سوالات از وزرا معترضند. ایران از جمله روزنامه‌هایی است که خبر داده کریمی قدوسی و آقا محمدی باز هم از توضیحات ظریف قانع نشده‌اند. به نوشته روزنامه دولت تنها چند روز بعد از انجام دور جدید مذاکرات هسته ای در وین، نمایندگان مجلس با سؤالات خود از وزیر امور خارجه محمد جواد ظریف را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کشاندند. بر اساس گفته های سید حسین نقوی سخنگوی این کمیسیون سؤال کنندگان از توضیحات ظریف قانع نشده اند. محور سؤالات مطرح شده عمدتاً مربوط به اظهارات وزیر امور خارجه درباره هولوکاست، موضوع سفر هیات پارلمانی اروپا به ایران و دیدار با نسرین ستوده و جعفر پناهی و سخنان ظریف در دانشگاه تهران است. سؤال کنندگان در حالی به سراغ موضوعات مربوط به چند وقت گذشته رفته اند که ظریف بارها درباره آنها توضیح داده است.

ابتکار ترجیح داده است که ۲۱سوال «جالب» نمایندگان از سید محمود علوی را در مطلبی با عنوان «شکایت از رئیس جمهور به وزیر اطلاعات» به ابزاری برای کنایه زدن به نمایندگان تبدیل کند و نوشته: محمد جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد روزهای شلوغی را سپری می‌کند. رد پای این نماینده در برخی از تلاش‌ها برای استیضاح‌ها و نامه‌هایی که سؤال از وزرا را نشانه رفته است، دیده می‌شود. موضوعی که در مواردی جنجال ساز نیز شده است. شاید مهم ترین آن طرحی بود که وی با عنوان «الزام دولت به حفظ حقوق مسلم هسته ای و مصادیق آن در چهارچوب معاهده”ام پی تی” در مذاکرات هسته ای» به هیات رئیسه مجلس ارائه شد و مشخص شد که منظور وی از «ام. پی. تی» همان «ان.پی.تی» است که مخفف نام انگلیسی”معاهده منع گسترش هسته‌ای” می‌باشد.

اگرچه این موضوع سبب شد تا برخی از مسئولان از جمله رئیس جمهور طعنه ای به سواد مخالفان برنامه‌های هسته ای دولت و تیم مذاکره کننده هسته ای بزند. با این همه این نماینده عضو جبهه پایداری این روزها همچنان درحال جمع آوری امضا برای استضاح و طرح سؤال از وزرای مختلف دولت تدبیر واعتدال می‌باشد که تازه ترین آن طرح ۲۱ سؤال جالب از وزیر اطلاعات است که امضای ۴۱ نماینده را نیز با خود دارد.

اعتماد ضمن اشاره به این که امضاهای استیضاح وزیر آموزش و پرورش به ۷۹ نفر رسیده در مطلبی با عنوان «تهدید وزیر و رییس جمهور» خبر داده است که این بار اما کار به همین سوال کردن ختم نشده است و یکی از سوال کنندگان از وزیر اطلاعات، علوی را تهدید کرده است که اگر پاسخ قانع کننده یی به این سوالات که آنچنان ارتباطی با حوزه کاری اش ندارند، ندهد، نمایندگان طرح سوال از رییس جمهور را دنبال می کنند. جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در همین مورد به فارس گفت: برخوردی که شورای عالی امنیت ملی با منتقدان دارد به هیچ عنوان قابل قبول نیست . آقای علوی به عنوان عضو شورای عالی امنیت ملی باید پاسخ دهد که به چه دلیلی از رسانه هایی که به رسالت رسانه یی خود عمل می کنند شکایت کرده است. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه نمایندگان مجلس به وظیفه ذاتی خود عمل خواهند کرد، گفت: ممکن است آقای علوی بگوید بسیاری از این سوالات در حوزه وظایف من نیست و در حوزه وظایف رییس جمهور و معاونان وی است که اگر پاسخگو نباشد و چنین توجیهی بیاورد، بنده پیگیر سوال از رییس جمهور خواهم بود. اما سوال اصلی اینجاست که چرا نمایندگان سوالاتی را که بیشتر مرتبط با حوزه کاری وزیر خارجه است را از وزیر اطلاعات می پرسند؟ آیا آنها به دنبال گرفتن پاسخ هستند یا آنکه پاسخی که می خواهند را دریافت نکنند و بعد به دنبال بهانه باشند؟ باید دید وزیر اطلاعات چه پاسخ هایی به اعضای کمیسیون امنیت ملی در این مورد می دهد و آیا اعضای این کمیسیون از پاسخ های او قانع می شوند یا آنکه وزیر اطلاعات هم جزو وزرای کارت زردی مجلس می شود و بعد باید منتظر طرح سوال از رییس جمهوری بود که شش ماه بیشتر از کارش نمی گذرد.

آرمان اما به احتمال میانجی‌گری ظریف بین دولت و صدا و سیما اشاره کرده و در مطلبی با عنوان «اتفاقات متضاد در یک روز» نوشته: روز گذشته اما پارادوکسی عجیب در روابط صداوسیما مشاهد شد؛ نخست خبر دیدار وزیر خارجه با رئیس و مسئولان سازمان صداوسیما در پشت درهای بسته منتشر شد و ساعتی نگذشت که خبر رسید یک عضو هیات نظارت بر عملکرد صداوسیما خواهان حذف حسام‌الدین آشنا از هیات نظارت بر عملکرد صداوسیما شده است. هنوز مشخص نیست چگونه می‌توان گلایه‌ها را در کنار لبخندها تفسیر کرد؟ البته نباید فراموش کرد محمدجواد ظریف اهل تعامل است و وقتی در عرصه سیاست خارجی با لبخندهای معروفش توان جلوگیری از اظهارات تند کشورهایی را دارد که بعضا خیرخواه ایران نیستند پس در عرصه داخلی راحت‌تر از آن می‌تواند در بین دو نهاد، صلح برقرار کرده و گلایه‌ها را به فراموشی بسپارد. اما آیا واقعا ظریف ماموریتی داشت؟/ تابناک

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه