در نشست هماهنگی کنگره شهدای روحانی مطرح شد؛

گیلان ۱۵۰ روحانی شهید دارد / میرزا کوچک یک روحانی انقلابی و باسواد بود

نشست هماهنگی کنگره شهدای روحانی استان گیلان و روحانی شهید میرزا کوچک جنگلی صبح امروز در بیت امام جمعه رشت برگزار شد.

گیلان ۱۵۰ روحانی شهید دارد / میرزا کوچک یک روحانی انقلابی و باسواد بود

به گزارش ۸دی، نشست هماهنگی کنگره شهدای روحانی و طلبه گیلان و یادواره روحانی شهید میرزا کوچک جنگلی صبح امروز در بیت آیت الله زین العابدین قربانی امام جمعه رشت و نماینده ولی فقیه در استان گیلان و با حضور نماینده ولی فقیه در سپاه قدس گیلان و دیگر مسئولان فرهنگی استان برگزار شد.

آیت‌الله قربانی در این نشست با تاکید بر اینکه قیام و سکوت هر انسانی باید برای رضای خدا باشد، اظهار داشت: اگر خدمت هر انسانی با در نظر رفتن رضای خدا وجود نداشته باشد زندگی بشریت زندگی حیوانی بود.

وی با تاکید بر اینکه زندگی هر انسانی باید رنگ و بوی ولایی و معنوی داشته باشد، افزود: اگر معنویت و حب به ائمه معصومین و پیامبران وجود نداشته باشد زندگی بشریت معنایی ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با اشاره به حرکت عظیم ملت‌های مسلمان در اربعین گفت: در ایام اربعین دنیا به مکتبی توجه کرد و فهمید که اسلام بشریت را تنها به خوردن و شهوت‌رانی مشغول نمی‌کند.

نماینده مردم گیلان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه مکتب حسینی عزت‌خواه، مبارز با ظلم و ستم و عدالت‌خواه است، اظهار کرد: مکتب اسلام با شهادت امام حسین علیه‌السلام زنده شده است و دنیا می‌داند که احیای انسانیت و اخلاق، انسان‌هایی همچون امام حسین علیه‌السلام را می‌طلبد تا در این راه خون نثار کنند.

قربانی به حرکت عظیم امام خمینی (ره) و روشنگری‌های پیامبرگونه قیام آن بزرگ‌مرد تاریخ اشاره کرد و ادامه داد: امام خمینی(ره) روشنگری کردند و مردم نیز روشن شدند و اگر فلسفه امام و روحانیون نبود عزت و شرف ایرانی و فرهنگ جمهوری اسلامی امروز وجود نداشت.

وی با تاکید بر اینکه مواضع امروز دین و جمهوری اسلامی ایران در جهان بالاتر از موشک است، افزود: امروز در سایه گفتمان جمهوری اسلامی هست که رزمندگان و شهدای شاخص کشور را ساخته می‌شوند.

نماینده ولی‌فقیه در گیلان با بیان اینکه شهید میرزا کوچک یک شهید روحانی بوده و یک طلبه باسواد به‌حساب می‌آید، افزود: شهید میرزا کوچک روح انقلابی داشت و در زمانی که گیلان محل تاخت‌وتاز روس‌ها شد، احساس کرد باید برای احیای دین و ایران قیام کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری از میرزا به‌عنوان مینیاتور انقلاب اسلامی یاد می‌کند، خاطرنشان کرد: گرچه در زمانی از میرزا به‌عنوان یاغی و سارق نام می‌برند اما میرزا کوچک به همه ثابت کرد که دنبال تشکیل حکومت دینی بر پایه مردمی بود.

قربانی با بیان اینکه گیلان مفتخر است ۸ هزار شهید تقدیم اسلام کرده، افزود: ما به‌عنوان یک گیلانی باید افتخار کنیم که یک گیلانی در راه مبارزه با استکبار و در راه امام حسین(ع) قیام کرده است و باید یاد و نام ۱۵۰ شهید گیلانی که در راه میرزا قیام کرده و شهید شده‌اند گرامی داشت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسن تسخیری نماینده ولی فقیه در سپاه قدس گیلان نیز در این نشست با اشاره به شهادت ۱۱۲ شهید روحانی و طلبه گیلانی در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: گیلان با در نظر گرفتن شهدای ترور، جانباز شهید و شهدای تفحص شده حدود ۱۵۰ شهید روحانی و طلبه تقدیم اسلام کرده است.

وی از جمع‌آوری قریب به ۴۰ درصد آثار شهدای روحانی گیلان خبر داد و افزود: در دوران دفاع مقدس بیش از ۲۵۰ رزمنده روحانی و طلبه در میدان‌ها مختلف دوران طلایی دفاع مقدس حضور داشتند.

دبیر ستاد کنگره شهدای روحانی و ایثارگران استان گیلان با اشاره به کتابت چندین کتب در حوزه شهدای روحانی استان گفت: در حال حاضر کتاب‌هایی در خصوص شهدای آیت‌الله ربانی املشی، آیت‌الله احسان‌بخش، آیت‌الله سید یونس رودباری، آیت‌الله ابوالحسن کریمی و شهید میرزا کوچک و دیگر شهدای شاخص گیلان به قلم تحریر درآمده است.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قدس گیلان از برگزاری کنگره عظیم شهدای روحانی و طلبه در محضر رهبر معظم انقلاب خبر داد و اظهار کرد: ستاد کنگره شهدای روحانی استان برای آمادگی کنگره عظیم در حال تکمیل پرونده‌های شهدا برابر فرمت‌هایی ابلاغ‌شده، تهیه کتب تحت عنوان دایره المعارف شهدای روحانی گیلان، تهیه چند کتاب اختصاصی شاخص شهدای روحانی استان، تهیه آثار شهدا و ایثار گران روحانی، کتاب عکس شهدای و ایثار گران و مستندسازی و برگزاری ۵ برنامه متمرکز یادواره‌های شهدای روحانی در شرق و غرب استان هم‌زمان با سالروز شهادت میرزا کوچک جنگلی را در دستور کار قرار داده است.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه