مربیان تعلیم و تربیت تاثیرگذارترین قشر بر نسل امروز جامعه‌اند

نماینده ولی‌فقیه در گیلان با بیان اینکه تعلیم و تربیت روح فطری انسان را تکامل می‌بخشد، گفت: تاثیرگذارترین قشر در جامعه بر نسل امروز مربیان تعلیم و تربیت هستند که باید مراقب رفتار و حرکات خود باشند و شاًن خود را در مقابل آنها حفظ کنند.

مربیان تعلیم و تربیت تاثیرگذارترین قشر بر نسل امروز جامعه‌اند

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از تسنیم، آیت‌الله زین‌العابدین قربانی صبح امروز در دیدار معلمان امور تربیتی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش سراسر گیلان به مناسبت روز تربیت و تربیت اسلامی، اظهار کرد: برای ساختن شخصیت انسان عواملی وجود دارد که قبل از پیدایش انسان این عوامل در به وجود آمدن آن تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه آب و هوا از جمله مواردی است که در ساختن شخصیت انسان نقش دارد، افزود: در منطقه‌ای که آب و هوای ملایم دارد فرزندان آن محیط با طبع ملایم هستند و محیط‌های خشن و سخت فرزندانی خشن را دارند.

امام جمعه رشت گفت: نحوه خوراک، پدر و مادر و عوامل وراثتی در ساختار جسمی و روحی انسان تاثیرگذار است با مطالعه در کتاب اعجاز خوراکی‌ها و اسرار خوراکی خواندم که علت اینکه مردم گیلان با استعداد و مهمان‌نواز است در چیست و متوجه شدم مردم گیلان به دلیل تعزیه از انواع آبزیان و مصرف مغز ماهی از استعداد خوبی برخوردار هستند.

قربانی با بیان اینکه پروفسور سمیعی یکی از فرزندان خوش فکر گیلانی است که راس جراحان مغز و اعصاب جهان قرار دارد، تصریح کرد: این اثر طبیعی و منطقه و وراثتی در این شخصیت علمی جهان است.

۷۰ درصد شخصیت انسان از پدر و مادر شکل می‌گیرد

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درص شخصیت انسان از ناحیه پدر و مادر شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: گاهی وقت‌ها آثار ۷۰ درصد وراثت در نسل‌های بعدی آشکار می‌شود و اگر فرزندی از راه نامشروع متولد شود آثار این قانون شکنی که تحویل جامعه می‌دهد در روایات دینی هم بیان شده است.

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه بچه در رحم مادر مشخص می‌‌شود که سعادتمند است یا خیر، گفت: تعلیم و تربیت و هم‌نشینی در محیط و جامعه عوامل دیگری است که بر شخصیت انسان تاثیر می‌گذارد که گاهی تاثیراش کمرنگ یا پررنگ می‌شود.

قربانی افزود: فرزند نامشروع می‌تواند به راه راست هدایت شود زیرا او موجود مختاری است که اقتضای کار زشت در او وجود دارد و اراده و اختیار قوی‌تر و ملکوتی می‌خواهد تا جلوی قانون شکنی او را بگیرد، فرزندان خانواده‌های نابکار شرایط و مقتضی برای انجام کار زشت در آنها زیاد است اما می‌شود با تعلیم و تربیت درست مسیر آنها را هدایت کرد.

تعلیم و تربیت روح فطری انسان را تکامل می‌بخشد

وی با بیان اینکه انبیاء برای تعلیم و تربیت و تزکیه مردم آمدند، تصریح کرد:  تزکیه به معنی رشد دادن و پاک کردن است یعنی آن روح فطری انسانی که میلی به تکامل دارد به او تکامل می‌بخشد و آن انسانی که خرده شیشه‌ای در ساختمان بدنش وجود دارد را پاک می‌کند.

سوره لقمان به عنوان مظهر تربیت و تعلیم الهی است

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه سوره لقمان به عنوان مظهر تربیت و تعلیم الهی است،گفت: اسلام بر روی تعلیم و تربیت در سوره لقمان تأکید فراوانی دارد.

قربانی افزود: در این سوره لقمان فرزندش را با عنوان عزیر و پسرک خطاب می‌کند، تا به ما بیاموزد فرزندانمان را با عنوان «عزیر من »و «فرزند من» خطاب کنیم و هرگز به او دروغگو، پلید و خانواده شرور نگویم زیرا در او ثاتیر گذار است.

وی خاطرنشان کرد: با فرزندانتان با مهربانی رفتار کنید، فطرت الهی در همه انسان‌ها هست و انسان نمی‌تواند منکر خدا باشد، لقمان هیچ‌گاه منکر خدا نمی‌شود زیرا این مسئله با فطرت انسان سازوگار نیست.

آموزش و پرورش مسئله نماز را سرسری نگیرد

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه نماز خواندن باید از محیط خانه و مدرسه شروع شود، گفت: آموزش و پرورش مسئله نماز را سرسری نگیرد و به عنوان دستوری که از بالا آمده نگاه نکنید تا واقعاً مزه نماز خواندن به کام بچه‌ها بچشانند.

قربانی افزود: بعضی از نماز خواندن‌ها معنویت حضور در محضر پروردگار ندارد و باید به گونه‌ای باشد که بار معنوی را داشته باشد، نماز جماعت مقام معظم رهبری و آیت‌الله بهجت درس اخلاق و حضور در پیشگاه الهی را دارد.

وی تصریح کرد: پدران  و مادران باید درس راه رفتن را به پسران و دختران بیاموزند تا راه‌رفتن معنی‌دار نداشته باشند و کسی را جذب نکنند، حرف‌زدن عشوه نداشته باشد بلکه منطقی صحبت کنند، متعادل حرف بزنند.

تاثیرگذارترین قشر بر نسل امروز معلمان تعلیم و تربیت هستند

امام جمعه رشت با بیان اینکه گفتن یک کلمه به دانش‌آموز می‌تواند دریای حکمت را به آنها بیاموزد، اظهار کرد: معلمان باید شخصیت خود را پیش شاگردان حفظ کنند زیرا دانش‌آموزان به رفتار، گفتار، حرکات و نحوه حرف زدن شما بسیار توجه دارند و انجام می‌دهند.

قربانی افزود: مربیان تعلیم و تربیتی می‌توانند فرزندان ساواکی، جانی و آدم‌کش را فرشته بسازید و می‌توانند با کردار و رفتار خود فرزندان نوح را  به راه بد بکشانند.

وی گفت: تاثیرگذارترین قشر در جامعه در نسل ما مربیان تعلیم و تربیتی هستند زیرا نسل امروز حرف شما را بیشتر از پدر و مادر، روحانیون و صداوسیما گوش می‌دهند و از شما الگو می‌گیرند.

به گزارش تسنیم، در دیدار روز تربیت و تربیت اسلامی با نماینده ولی فقیه در گیلان اداره کل آموزش و پرورش گیلان با اهدای قرآن نفیس و لوح تقدیر از نماینده ولی فقیه در گیلان تجلیل به عمل آورد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه