مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استانداری گیلان:

شرایط محل دفع زباله‌های آستارا مساعد نیست/ تخصیص بیش از ۷ میلیارد اعتبار برای مدیریت پسماند در آستارا

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استانداری گیلان گفت: شرایط محل دفن زباله‌های شهر آستارا واقع در ساحل داداش‌آباد مساعد نیست.

شرایط محل دفع زباله‌های آستارا مساعد نیست/ تخصیص بیش از ۷ میلیارد اعتبار برای مدیریت پسماند در آستارا

به گزارش ۸دی، به نقل از خبرگزاری فارس سید پویا شهشهانی رشتی عصر امروز در نشست کارگروه مدیریت پسماند این شهرستان در سالن اجتماعات فرمانداری با اشاره به طرح جامع پسماند استان اظهار کرد: زباله‌های شهرستان‌های رشت، صومعه‌سرا، فومن و شفت باید در پهنه رشت و در منطقه سراوان مدیریت شوند.

وی با بیان اینکه شهرستان آستارا به‌عنوان پیشانی استان پهنه شماره یک و شهرستان تالش که شهرستان‌های ماسال و رضوان‌شهر را هم پوشش می‌دهد پهنه شماره دو سازمان مدیریت پسماند استانداری هستند، تصریح کرد: کارخانه کمپوستی که در جوکندان تالش احداث می‌شود به پهنه‌های شماره یک و دو تعلق دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استانداری گیلان این کارخانه را به لحاظ بهره‌برداری زیست‌محیطی برای غرب گیلان مفید دانست و افزود: سال گذشته برای احداث کارخانه کمپوست در جوکندان تالش، ۲۵ میلیارد ریال تخصیص پیدا کرده بود که امسال حدود پنج میلیارد ریال دیگر به آن اضافه می‌شود.

شهشهانی رشتی با اشاره به اینکه سال ۹۵ از محل تبصره ۶ بند «و» بودجه حدود سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال تخصیص اعتبار داشتیم که این میزان اعتبار فروردین‌ماه سال جاری واریز شد، گفت: برای امسال از محل همین بند، دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال پیش‌بینی شده که تا چند روز آینده در حساب شهرداری آستارا می‌نشیند.

وی میزان اعتبار تخصیص‌یافته جهت مدیریت پسماند روستایی در شهرستان آستارا را یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال دانست و خاطرنشان کرد: در مجموع سال‌های ۹۵ و ۹۶ حدود هفت میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال جهت مدیریت پسماند شهری و روستایی برای این شهرستان تخصیص پیدا کرده که عدد قابل‌توجهی نیست.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استانداری گیلان با تأکید براینکه شرایط محل دفن زباله‌های شهر آستارا واقع در ساحل داداش‌آباد مساعد نیست، بیان کرد: در فصل تابستان به‌ویژه ماه‌های مرداد و شهریور، بوی بد زباله و زادوولد حشرات میکروبی نظیر مگس می‌تواند برای سلامت ساکنین این منطقه مشکل درست کند.

شهشهانی رشتی با بیان اینکه مشخص بودن بهای خدمات جمع‌آوری و امحاء زباله‌های شهری مغفول مانده و شهرداری‌ها می‌توانند این حلقه گمشده را احیا کنند، اظهار کرد: امیدواریم شهرداری‌های استان گیلان در خصوص ارائه آمار تفکیک زباله از مبدأ به یک عدد درست و قابل قبولی دست یابند.

* محل دفع زباله در ساحل داداش‌آباد آستارا زندگی مردم منطقه را مختل کرده است
فرماندار شهرستان آستارا نیز در نشست مذکور با بیان اینکه در استان گیلان تمام شهرهایی که در نوار ساحلی واقع‌ شده‌اند با معضل زباله درگیر هستند، اظهار کرد: در کنار دیگر چالش‌های به‌جامانده از گذشته، معضل زباله هم به این چالش‌ها اضافه شده است.

یونس رنج‌کش محل دفن زباله‌های شهر آستارا واقع در ساحل داداش‌آباد را یکی از مناطق بکر گردشگری دانست و تصریح کرد: محل دفع زباله واقع در ساحل داداش‌آباد به لحاظ بوی بد زباله‌ها و وجود حشرات میکروبی نظیر مگس زندگی مردم منطقه را مختل کرده است.

وی با اشاره به اینکه دفن و ساماندهی زباله یک کار جمعی بوده و نباید آن را از چشم شهرداری‌ها دید، خاطرنشان کرد: در خصوص جمع‌آوری، امحاء و تفکیک زباله از مبدأ باید همه دستگاه‌های عضو کارگروه مدیریت پسماند در صحنه حضورداشته و به شهرداری‌ها کمک کنند.

نماینده عالی دولت در شهرستان آستارا با تصریح براینکه قابلیت کنترل زباله‌های روستایی به‌مراتب راحت‌تر از زباله‌های شهری است، بیان کرد: اگر هر دهیاری بتواند حوزه جغرافیایی خود را پوشش بدهد به لحاظ جمع‌آوری و امحاء زباله بخش عمده‌ای از مشکل پسماند در سطح شهرستان برطرف می‌شود.

رنج‌کش با بیان اینکه پدربزرگ‌های ما درگذشته زباله‌های خشک و تر را تفکیک و آن را در چاه دفن می‌کردند و همین زباله‌ها به‌مرورزمان به‌عنوان کود مورداستفاده قرار می‌گرفتند، افزود: از محل تفکیک زباله و تبدیل آن به کود می‌توان اشتغال‌زایی و درآمدزایی کرد.

* محیط‌زیست با مطب‌های متخلف در امحاء زباله‌های عفونی برخورد قضایی کند
معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرماندار شهرستان آستارا نیز در نشست مذکور رقابتی کردن فضای تفکیک زباله از مبدأ توسط شهرداری آستارا و عقد قرارداد با شرکت مجری طرح تفکیک زباله از مبدأ در شهر لوندویل را از جمله مصوبات قابل‌اجرا در نشست پیشین کارگروه مدیریت پسماند این شهرستان دانست.

وحید پورحضرت با بیان اینکه هیچ‌کدام از شهرداری‌های آستارا و لوندویل تاکنون به مصوبات پیشین کارگروه مدیریت پسماند شهرستان آستارا عمل ‌نکرده‌اند، اظهار کرد: اکنون در شهر لوندویل زباله‌ها به‌صورت سنتی و در مقصد جمع‌آوری می‌شوند که این روش نیاز به اصلاح دارد.

وی خروجی بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و مطب‌های شخصی را زباله‌های عفونی دانست و خاطرنشان کرد: بااینکه پزشکان از درآمد خوب و به‌روزی برخوردار هستند ولی در بحث فرهنگ‌سازی جمع‌آوری و امحاء زباله‌های عفونی مطب‌های خصوصی با چالش شدیدی در شهرستان آستارا مواجه هستیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرماندار شهرستان آستارا با بیان اینکه زباله‌های عفونی بسیار خطرساز بوده و باید بلافاصله پس از جمع‌آوری امحاء شوند، بیان کرد: محیط‌زیست موظف است از مطب‌های خصوصی بازدید میدانی به عمل‌آورده و در صورت مشاهده تخلف، برخورد قضایی انجام دهد.

پورحضرت با بیان اینکه دهیاران در روستاها ۴۸ وظیفه داشته و یکی از آن وظایف، مدیریت پسماند در روستاها است، گفت: چهار روستای چلوند، کانرود، حیران و ویرمونی دو سال می‌شود که جهت اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ در روستاها پایلوت شده‌اند ولی این طرح تاکنون در روستاهای مذکور اجرا نشده است.

* سرریز شیرابه‌های ساحل داداش‌آباد محیط‌زیست آبی را تهدید می‌کند
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان آستارا نیز در نشست مذکور با اشاره به اینکه برای ایجاد تغییر در جامعه، اول باید از خودمان شروع کنیم، اظهار کرد: بسیاری از مردم و مسئولین دستگاه‌های اجرایی به حفظ محیط‌زیست بی‌تفاوت هستند.

محمدرضا روشنی متولی زباله‌های عفونی را شبکه بهداشت و درمان دانست و تصریح کرد: شبکه بهداشت و درمان شهرستان آستارا در رابطه با جمع‌آوری و امحاء زباله‌های عفونی بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و مطب‌های خصوصی این شهرستان تاکنون گزارشی به کارشناسان محیط‌زیست ارائه نکرده است.

دبیر کارگروه مدیریت پسماند شهرستان آستارا به بازدید میدانی از محل دفع زباله‌های شهری واقع در ساحل داداش‌آباد اشاره کرد و گفت: بر اساس مشاهدات میدانی، کانال شیرابه محل دفع زباله‌های شهری ساحل داداش‌آباد تاکنون تکمیل‌نشده و سرریز شیرابه‌ها به دریای خزر، محیط‌زیست آبی را تهدید می‌کند.

شهردار آستارا نیز در نشست مذکور فعالیت شرکت مجری طرح تفکیک زباله از مبدأ در این شهر را رضایت‌بخش دانست و اظهار کرد: شهرداری آستارا سال گذشته به لحاظ تفکیک زباله از مبدأ در سطح استان گیلان رتبه نخست را کسب کرد.

جواد معیتی با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته از زباله به‌عنوان طلای کثیف یاد می‌شود، تصریح کرد: جهت تبدیل زباله‌های جمع‌آوری‌شده به انرژی با یک شرکت وارد مذاکره شده‌ایم و تمام تلاش مجموعه همکاران ما در شهرداری آستارا این است تا معضل زباله در این شهر برطرف و به ۱۰۰ درصد برسد.

وی با اشاره به اینکه روزانه بالغ‌بر ۱۰۰ تن زباله در شهر آستارا جمع‌آوری و در ساحل داداش‌آباد دفن می‌شود، خاطرنشان کرد: شهر لوندویل و روستاهای هم‌جوار زباله‌های خود را در ساحل داداش‌آباد دفن کرده و در این خصوص هیچ هزینه‌های هم به شهرداری آستارا پرداخت نمی‌کنند.

انتهای پیام /

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه