دفاع مشروع یمنی ها در برابر عربستان متجاوز

چرا حساسیت ها بعد از حمله موشکی به ریاض بالا گرفت؟

منی ها در طول چند سال اخیر مورد تجاوز ائتلاف سعودی قرار گرفته و از حقوق اولیه هر کشوری دفاع در مقابل متجاوز است.یمنی ها می توانند..

چرا حساسیت ها بعد از حمله موشکی به ریاض بالا گرفت؟

به گزارش ۸دی، با حمله موشکی ارتش یمن به فرودگاه ملک خالد در ریاض موجی از ایران هراسی در منطقه و جهان به راه افتاده تا پیامدهایی را متوجه تهران کنند، در حالیکه یمن در حال دفاع مشروع از حاکمیت ارضی خود است.

از حمله نظامی ائتلاف سعودی علیه مردم یمن نزدیک به سه سال می گذرد. در بهار ۱۳۹۴ تنها یک ماه پس از جلوس ملک سلمان بر تخت سلطنت سعودی، جنگنده های عربستان به بهانه بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن؛ منصورالهادی، به قدرت، این کشور را بمباران کردند و از آن سال تا به امروز، دهها هزار نفر از مردم بیگناه یمنی کشته و زخمی شده اند.

داستان یمن، داستان تلخی است. کشوری که همواره به عنوان یکی از فقیرترین کشورهای منطقه خاورمیانه شناخته می شود و در طول یک قرن اخیر، دخالت های قدرت های خارجی، این کشور را در باتلاق فرو برده و تشکیل حکومت در آن بدون خونریزی و جنگ نبوده است. اما به نظر می رسد یمن در حال سپری کردن تلخ ترین دوران تاریخ خود است. تلخی از آن جهت که خون یمنی ها در منشورهای حقوق بشری جهان به حساب نمی آید.  براساس آمارهای سازمان ملل، حدود ۱۷ هزار نفر از مردم یمن که بیش از ۱۰ هزار نفر آنها غیرنظامی بوده اند، کشته شده اند، نزدیک به ۵۰ هزار زخمی و بیش از سه ونیم میلیون آواره از دیگر خساراتی است که عربستان با شروع جنگ به یمن وارد کرده است.

جنایاتی که عربستان در یمن انجام داده به صورت عینی جنایات جنگی و ضدبشری است. علاوه بر حملات نظامی، کشور یمن در محاصره اقتصادی، زمینی، هوایی و دریایی قرار دارد و بیش از نیمی از جمیعت این کشور با گرسنگی شدید روبه رو هستند. بیمارستان ها و درمانگاه های یمن با کمبود دارو مواجه اند و کودکان این کشور با مشکلات عدیده ای سوتغذیه و نهایتا مرگ روبه رو هستند.

تصویری که از یمن برجای مانده، یک کشور ویرانه است که ارتش و نیروهای مقاومت در آن سعی می کنند حداقل به دفاع از آب و خاک خود در مقابل تجاوزات ائتلاف سعودی بپردازند. این در حالیست که فشار مجامع بین المللی به جای عربستان بر روی نیروهای حوثی و ارتش یمن است و عربستان با وجود گزارش های برخی از مراکز و مجامع بین المللی درباره جنایت جنگی تاکنون در شورای امنیت سازمان ملل محکوم نشده و حتی به عنوان رئیس یکی از پنل های شورای حقوق بشری سازمان ملل نیز منصوب شد.

ائتلاف سعودی که در آن کشورهای چون امارات، بحرین، مصر، اردن، کویت مشارکت دارند، به عنوان دشمنان یمن شناخته می شوند و دفاع از کشور یکی از وظایف ذاتی ارتش و نیروهای مقاومت محسوب می شود. در چند سال اخیر، دفاع یمن در قالب های مختلفی چون حملات موشکی و راکتی و درگیری با نیروهای ائتلاف و مدافع ائتلاف در داخل خاک یمن صورت گرفته است، ولی در روز یکشنبه صحنه تحولات جنگی، شاهد رخداد جدید حمله موشکی بالستیکی یمن به عربستان و فرودگاه ملک خالد بود. موشک برکان یا آتشفشان اچ ۲، برد خود را نزدیک به ۱۰۰۰ کیلومتر رسانده است.

این تحول در حالی رخ داد که ایران به عنوان متهم اصلی کمک به نیروهای مدافع یمن برای شلیک موشک بالستیک از سوی ائتلاف سعودی و متحدان غربی اش، معرفی شده است. هرچند این اتهامات از سوی مقامات نظامی کشور تکذیب شد اما با این وجود سعودی ها نسبت به عواقب آن هشدار داده اند.

در حالی حمله موشکی به عربستان از سوی برخی از کشورها محکوم شده که عربستان با انواع و اقسام سلاح های جنگی خریداری شده از غرب نزدیک به سه سال است که یمن را به خاک و خون کشیده است. سعودی ها از هیچ جنایت جنگی از جمله حملات شیمیایی و فسفری علیه غیرنظامیان در یمن اجتناب نکرده و تمامی زیرساخت های استراتژیک و حیاتی این کشور را ویران ساخته است. باوجود این گرفتار شدن عربستان در باتلاق یمن، یکی از نتایج اولیه تجاوزاتی است که این کشور از دو سال قبل آغاز کرده است.

اما در ابعاد دیگر ماجرا، برخی از واکنش ها مربوط به حق دفاع یمن از حاکمیت ارضی و واکنش به حملات ائتلاف سعودی است. به طور طبیعی در هر جنگی چه به صورت محلی و چه منطقه ای و بین المللی، کشور درگیر به دفاع در مقابل مهاجم می پردازد و در این مسیر از توانایی نظامی خود برای عقب راندن دشمن استفاده می کند. این یک اصل پذیرفته شده در سیاست بین الملل است. دفاع مشروع، حقی است که یمنی ها دارند و در حالیکه شاهد ویرانه شدن کشورشان هستند، حق و حقوق مقابله با تجاوزات با سلاح های متعارف را دارند. این در حالیست که ائتلاف سعودی از تسلیحات غیرمتعارف شیمایی نیز استفاده کرده است.

این ماجرا دارای ابعاد مختلفی است که به چند مورد آن اشاره می شود. اساسا یمنی ها در طول چند سال اخیر مورد تجاوز ائتلاف سعودی با شرکت کشورهایی چون امارات ، بحرین و مصر قرار گرفته و از حقوق اولیه هر کشوری دفاع در مقابل متجاوز است.

یمنی ها می توانند که با هر وسیله ای به کشورهای عضو ائتلاف حمله کنند، چه این کشور عربستان باشد و چه امارات متحده عربی.  این دفاع در سال های قبل نیز با موشک، راکت و حملات خمپاره ای از سوی ارتش و نیروهای مقاومت یمن صورت می گرفته ولی با افزایش برد موشکی یمن، ائتلاف احساس خطر کرده و هزینه های جنگ در حال افزایش است.

متجاوزان به یمن حق هیچ دفاعی را برای این کشور قائل نیستند و برای نابودی توانایی جدید یمن در حال فرافکنی و اجماع سازی برای فشار به حامیان مظلومیت یمن هستند. این در حالیست که تهران هرگونه ارتباطی را با موشک های جدید یمنی تکذیب کرده است.

از سوی دیگر، عناصر معلوم الحال حتی از حمایت های معنوی ایران از یمن در برخی از محافل انتقاد می کنند و آن را پالس های خطرناک برای تهدید و فشار به کشور در نظر می گیرند که ایران همواره از سوی کشورهای غربی و حتی عربی تهدید شده است. زمانیکه لفاظی های مقامات آمریکایی و اسرائیلی برای حمله به تاسیسات هسته ای و مراکز نظامی ایران بلند می شود، این کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و از جمله عربستان، بحرین و امارات هستند که به حمایت از این اظهارات می پردازند. براساس اسناد ویکی لیکس شاه سابق سعودی از آمریکا می خواهد که به ایران حمله نظامی کند.

تهدیدات نظامی رژیم صهیونیستی همراه با اظهار نظر مقامات عربی اردنی یا سعودی برای اجازه پرواز جنگندهای اسرائیلی به سمت ایران همراه می شود. مجموعه ای از این خباثت ها و دشمنی ها علیه تهران همیشه در جریان بوده و هرگز نیز تلاشی از سوی این کشورها برای نشان دادن حسن نیت و تلطیف فضای دشمنی صورت نگرفته است. حال چگونه انتظار می رود تا جمهوری اسلامی وظیفه ذاتی خود را در دفاع و حمایت از مظلومین کنار بگذارد و به خاطر تهدید نشدن یا باج دهی به ائتلاف های متجاوز، سکوت پیشه کند.

بنابراین هر عمل دفاعی از سوی یمنی ها چه از سوی ارتش و چه از سوی نیروهای مقاومت، پاسخی اندک به سال های تجاوزگری و جنایات جنگی علیه مردم و آب و خاک یمن است. به نظر می رسد کشورهای فقیر و مظلوم حتی در دفاع از خود نیز از حق و حقوقی از سوی جامعه بین المللی مدعی حقوق بشر برخوردار نیستند و می بایست در مقابل تجاوزرگری ها، کرنش کنند. هرچند نیروهای مقاومت در منطقه خط بطلانی بر این فرضیه کشیده اند و عواقب تجاوزگری ائتلاف سعودی تا سال ها متوجه آنها خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: جهان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه