گزارش/

دست آمریکایی- سعودی، این بار از آستین سعد حریری بیرون زد

با توجه به شکست پروژه های واشنگتن و ریاض در منطقه، این بار لبنان هدف فتنه جدید سعودی- صهیونیستی قرارگرفت.

دست آمریکایی- سعودی، این بار از آستین سعد حریری بیرون زد

به گزارش۸دی؛ اوایل هفته جاری بود که سعد الحریری، نخست وزیر لبنان از ریاض پایتخت عربستان سعودی کناره‌گیری خود را از سمَت نخست‌وزیری به این دلیل که جانش در خطر است اعلام کرد!!! حریری در بیانیه استعفای خود که رسانه‌های سعودی آن را منتشر کرده‌اند، اعلام کرد: ایران با مداخله‌های خود در امور کشورهای عربی، شکست خورده و این کشور با تلاش بر اعمال نفوذ، به حاکمیت دولت لبنان تجاوز کرده است.

سعد حریری در عربستان حزب‌الله و ایران را مورد حمله قرار داد ادعا کرد: هر جا ایران حضور یافته ویرانی و فتنه نیز در آنجا حضور یافته و ایران تمایل بی‌هدفی را برای نابودی جهان عرب دنبال می‌کند. حزب‌الله توانست با سلاح به تحمیل خواسته‌های خود بپردازد و مداخله‌های حزب‌الله باعث ایجاد مشکلات با کشورهای عربی اطراف ما شده است.

دست آمریکا این بار از آستین سعد حریری بیرون زد

سعد حریری مواضع منتقدانه‌ای بر ضد جمهوری اسلامی ایران دارد و تهران را به دخالت در امور دنیای عرب متهم کرده و حزب‌الله لبنان را نیز بعنوان متحد اصلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد انتقاد قرار داده است. در حالیکه میشل عون هم اکنون حامی نیروهای مردمی دولت سوریه شده است، سعد حریری از مخالفان سر سخت دولت قانونی بشار و حزب الله لبنان است.

اعلام استعفای یک مقام مسئول کشوری آن هم در حد پست نخست‌وزیری خارج از کشورش امری بی‌سابقه‌ای نه تنها برای لبنان بلکه در سراسر جهان است. حریری در روز استعفا سخنانی را بر زبان جاری کرد که بارها از زبان کاخ‌نشینان سعودی شنیده بودیم، مـثل ایران محور شرارت است و شر ایران به خودش باز می‌گردد. کاش این مدعیان حقوق بشر و سیاست حداقل کمی طبیعی‌تر عمل می‌کردند.

دست آمریکا این بار از آستین سعد حریری بیرون زد

سید حسن نصرالله، دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان در رابطه با استعفای سعد حریری گفت: استعفای سعد حریری درست چند روز پس از آن اتفاق افتاد که یکی از مقامات سعودی تهدیداتی را علیه جنبش حزب الله لبنان مطرح کرد. هنوز کسی به درستی نمی داند که چه اتفاقی افتاد که سعد حریری از نخست وزیری لبنان استعفا کرد. ما بر این باوریم که استعفای سعد حریری اجباری بوده و از طرف عربستان به او دیکته شده است. ادبیات استعفای حریری یک ادبیات لبنانی نبود. این نامه ای بود که سعودی ها آن را نوشته بودند و سعد حریری آن را قرائت کرد. راه و روش و ادبیات سعد حریری متفاوت از آن چیزی است که در متن استعفای او نوشته شده بود.

دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در رابطه با استعفای سعد حریری گفت: آمریکا به عربستان دستور داد و آل‌سعود نیز به حریری دستور داد و وی نیز دستور ارباب خود را اجرایی کرد.

دست آمریکا این بار از آستین سعد حریری بیرون زد

 توهم توطئه

روزنامه سعودی الشرق الاوسط چاپ لندن با انتشار گزارشی به نقل از منابع نزدیک به سعدحریری، نخست‌وزیر لبنان مدعی شد سازمان‌های اطلاعاتی غرب به سعد حریری درباره طرح ترور او هشدار داده بودند!

الشرق الاوسط در این گزارش مدعی شد طبق اظهارات منابع نزدیک به نخست وزیر مستعفی لبنان، سازمان‌های اطلاعاتی غربی درباره طرحی برای ترور حریری، به او هشدار داده‌اند؛ این در حالی است که جزئیات بیشتری از این ادعا مطرح نشده است. حتی اگر ادعای مضحک ترور درست باشد؛ منطق حکم می‌کند نخست‌وزیر یک کشور در کشورش و با مشورت دولت خود استعفا کند، نه در کشوری که ام‌الفتنه امروز جهان اسلام است و همچون هشت‌پا اثر قدم‌هایش در تمام منطقه دیده می‌شود.

دست آمریکا این بار از آستین سعد حریری بیرون زد

روز شنبه نیز رسانه‌های سعودی العربیه و الحدث به نقل از منبع نامشخصی گزارش دادند یک طرح تروریستی علیه حریری طی روز‌های گذشته در بیروت خنثی شده است. با این حال، شبکه خبری المیادین لبنان به نقل از ژنرال عباس ابراهیم، رئیس سازمان امنیت عمومی لبنان اعلام کرد تاکنون هیچ اطلاعاتی مبنی بر احتمال ترور شخصیت‌های سیاسی لبنان به دست این سازمان نرسیده است.

وابستگی سعد حریری به عربستان در نوع استعفای وی کاملا آشکار است، به گونه‌ای که پس از یک سفر چند روزه به عربستان و مذاکره با ولیعهد و وزیر مشاور عربستان در امور کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تصمیم به استعفا گرفت و در اقدامی عجیب متن استعفای خود را در شرایطی که به صورت شتاب زده بار دیگر به ریاض برگشته بود منتشر کرد.

دست آمریکا این بار از آستین سعد حریری بیرون زد

سعد حریری کیست

سعدالدین (سعد) حریری ۴۷ ساله، فرزند رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان است که در سال ۲۰۰۵ میلادی در انفجاری در بیروت کشته شد.سعد حریری در سال ۱۹۷۰ میلادی در ریاض، پایتخت عربستان سعودی به دنیا آمد و به جز شناسنامه لبنانی تابعیت دو کشور عربستان و فرانسه را هم دارد.

مجله فوربس در سال ۲۰۰۷ میلادی با اشاره به ریاست سعد حریری بر چندین شرکت سعودی از جمله شرکت اوژه تلکام، نام وی را در فهرست ثروتمند‌ترین افراد جهان قرار داد و دارایی وی را ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار اعلام کرد.

سعد حریری پس از مرگ پدر در سال ۲۰۰۵ میلادی بیشتر در صحنه سیاسی لبنان حضور یافت و با تاسیس حزب المستقبل و اتحاد با جریان ۱۴ مارس اکثریت پارلمانی را با کسب ۷۱ کرسی از ۱۲۸ کرسی به دست آوردند.

دست آمریکا این بار از آستین سعد حریری بیرون زد

سعد حریری در دوره ۱۲ ساله فعالیت سیاسی خود دو بار سمت نخست وزیری لبنان را به عهده گرفت. اولین دوره نخست وزیری سعد حریری در لبنان از ۱۹ آبان ۱۳۸۸ (۱۰ نوامبر ۲۰۰۹ میلادی) آغاز شد تا ۴ خرداد ۱۳۹۰ (۱۳ ژوئن ۲۰۱۱ میلادی) ادامه یافت، اما به دلیل کارشکنی‌های حریری در پرونده دادگاه بین المللی ترور رفیق حریری وزرای گروه هشتم مارس از دولت وی استعفا کردند و همین امر موجب سقوط دولت اول سعد حریری شد.

دور دوم نخست وزیری سعد حریری از سوم نوامبر ۲۰۱۶ (۱۲ آبان ۱۳۹۵) آغاز شد. این بار نخست وزیری وی حاصل توافقی بود که پس از دو سال بحران سیاسی و تاخیر در انتخاب رئیس جمهوری در لبنان اتفاق افتاد و جریان های سیاسی این کشور سرانجام درباره ریاست جمهوری میشل عون و نخست وزیر سعد حریری توافق کردند. اما عملکرد حریری در سمت نخست وزیر این بار هم با تنش و بی تدبیری بسیار همراه بود، و چالش های زیادی را در مسائل داخلی و ارتباطات منطقه ای موجب شد.

دست آمریکا این بار از آستین سعد حریری بیرون زد

 رسانه‌های لبنانی سعد حریری را تاجر خوشگذرانی می دانند که بیش از سیاست به تجارت و عیاشی علاقه دارد، و بخش عمده عمرش را در اروپا و عربستان گذرانده است.

سایت ویکی لیکس با انتشار سندی از اعتیاد سعد حریری به مواد مخدر خبر داد و اعلام کرد همین مسئله باعث اضطراب‌های فکری و کاهش قدرت تمرکز وی ‌شده است. مطابق اسنادی که ویکی لیکس ارائه کرد متن این سند در تاریخ ششم ژوئیه ۲۰۰۶ در بیروت به شماره (۰۶BEIRUT2291) از طرف جفری فلتمن سفیر وقت آمریکا به واشنگتن ارسال شده است. مطابق این سند سعد حریری در زمان تحصیل در دانشگاه جورج تاون به مواد مخدر معتاد شده است، تا جایی که این مسئله تأثیر منفی بر تحصیل وی به جا گذاشته است.

همچنین اسناد افشا شده در سایت ویکی‌لیکس حاکی است که سعد حریری در سال ۲۰۰۶ میلادی در دیدار با مسئولان ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا در بیروت آنها را به براندازی نظام سوریه تشویق کرده و در ۶ سال گذشته هم حزب المستقبل و جریان‌های نزدیک به حریری نقش عمده‌ای در جذب عناصر تروریستی در سوریه و تجهیز آن ها به انواع سلاح ها داشته اند.

دست آمریکا این بار از آستین سعد حریری بیرون زد

قطعا  استعفای حریری بخشی از سناریوی منطقه‌ای برای مقابله با جبهه مقاومت و جبران شکست‌های جبهه صهیونیستی – سعودی و وابستگان تروریست آنها در عراق، سوریه و لبنان ارزیابی می شود. بی‌جهت نیست که استعفای سعد حریری با اظهارات چند روز اخیر بنیامین نتانیاهو رئیس کابینه صهیونیستی همراه شده است که از پیروزی های جبهه مقاومت در مبارزه با داعش ابراز ناراحتی و درباره آنچه ظهور امپراتوری ایرانی در منطقه نامید ابراز نگرانی کرد.

این اقدام سعد حریری شاید بار دیگر لبنان را به ناآرامی‌های سیاسی و امنیتی بکشاند که در زمان احمد الاسیر شیخ فتنه‌ای که با داعش رابطه داشت دیده بودیم و به نظر می‌رسد سعودی‌ها برای مرحله بعد در لبنان نقشه‌هایی در سر دارند؛ زیرا امروز در لبنان حزب‌الله حرف اول را می‌زند و این به مذاق آل‌سعود خوش نمی‌آید.

دست آمریکا این بار از آستین سعد حریری بیرون زد

در هر حال می‌شد پیش‌بینی کرد که فتنه‌ای جدید در منطقه شکل خواهد گرفت؛ زیرا تمام نقشه‌های آمریکا و عربستان در منطقه با شکست روبرو شده است. نقشه‌هایی مـثل داعش و جبهه‌النصره و پیروزی ارتش عراق و سوریه بر تروریست‌ها، فتنه‌های شیخ احمد الاسیر، سنگ‌اندازی در مسیر ثبت برجام، دخالت در حمله به عراق، حمله به یمن و آخرین آنها جدایی کردستان عراق که همگی به سختی شکست خوردند.

 گزارش از حمیدرضا قربانی
انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه