چه زمانی آنتی بیوتیک ها مفید هستند؟

تصور کنید سرماخورده اید و حال خوشی ندارید. ممکن است داروهای مرتبط گوناگونی را مصرف کرده باشید. در این حین به این فکر می افتید که به داروی قویتری نیاز دارید، به همین دلیل سراغ آنتی بیوتیک می روید. اما آیا آنتی بیوتیک گزینه صحیحی است؟

چه زمانی آنتی بیوتیک ها مفید هستند؟
تصور کنید سرماخورده اید و حال خوشی ندارید. ممکن است داروهای مرتبط گوناگونی را مصرف کرده باشید. در این حین به این فکر می افتید که به داروی قویتری نیاز دارید، به همین دلیل سراغ آنتی بیوتیک می روید. اما آیا آنتی بیوتیک گزینه صحیحی است؟

به گزارش هشت دی: تصور کنید سرماخورده اید و حال خوشی ندارید. ممکن است داروهای مرتبط گوناگونی را مصرف کرده باشید. در این حین به این فکر می افتید که به داروی قویتری نیاز دارید، به همین دلیل سراغ آنتی بیوتیک می روید. اما آیا آنتی بیوتیک گزینه صحیحی است؟

حقیقت این است: سرماخوردگی غالبا به واسطه ویروس ها به وجود می آید و هیچ نوع آنتی بیوتیکی در جهان وجود ندارد که بتواند با آن مبارزه کند. این نوع دارو تنها می تواند عفونت های دیگری که به سبب ذرات کوچکی به نام باکتری به وجود آمده اند را درمان نماید.

چرا مصرف آنتی بیوتیک برای سرماخوردگی ساده مشکل ساز است؟

ممکن است به نظر رسد مصرف یک دارو حتی اگر سبب درمان سرماخوردگی شما نشود بی ضرر است، اما چنین نیست. هنگامی که افراد بدون وجود نیاز در بدن، آنتی بیوتیک مصرف می کنند اثر دارو کاهش می یابد. به همین دلیل زمانی که روزی حقیقتا به این دارو نیاز داشته باشید برای شما موثر نخواهد بود.

دلیل این امر در ماهیت باکتری هاست. زیرا باکتری ها موذی بوده و هنگامی که در تماس مداوم با آنتی بیوتیک ها قرار گیرند برای نجات خود تغییر می یابند. گونه های جدید در مقابل برخی از انواع آنتی بیوتیک ها “مقاوم” می گردند و اگر شما به عفونتی با یکی از این باکتری ها دچار شوید پزشک شما ناگزیر به استفاده از چندین نوع دارو برای یافتن داروی موثر خواهد بود. هنگامی که در انتظار برای یافتن داروی موثر باشید ممکن است بیماری شما شدت یابد.

چه زمانی آنتی بیوتیک ها مفید هستند؟

آنتی بیوتیک هنگامی که به صورت صحیح استفاده شود می تواند زندگی های بسیاری را نجات بخشد. به عنوان نمونه این دارو می تواند برونشیت، ذات الریه، گلودرد استرپتوکوکی، عفونت گوش و قرمزی چشم را در صورتی که به واسطه باکتری ایجاد شده باشند درمان نماید.

برخی اوقات پس از آنکه به سرماخوردگی دچار شدید با باکتری عفونی می شوید. از عوامل چنین پیش آمدی درد در اطراف صورت و چشم ها و تشدید آن هنگام خم شدن است. همچنین ممکن است مواد مخاطی شما زرد یا سبز و ضخیم شوند.

چنین علائمی ممکن است هنگام سرماخوردگی ساده نیز پدید آید اما باید توجه داشته باشید در صورتی که بیش از یک هفته ادامه یافته و حتی شدت گیرد امکان عفونت باکتریایی وجود داشته و شما به آنتی بیوتیک نیاز دارید.

تنها پزشک شما قادر به تجویز آنتی بیوتیک است بنابراین اگر فکر می کنید به آن نیاز دارید با وی مشورت نمایید.

در مصرف آنتی بیوتیک ها دقت کنید

هنگامی که به مصرف آنتی بیوتیک فکر می کنید موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

به سخن پزشکتان توجه کنید.

وی می تواند به شما بگوید بیماریتان به دلیل ویروس بوده یا باکتری و در صورت نیاز آنتی بیوتیک مناسب را برایتان تجویز کند.

از دستورالعمل ها به دقت پیروی کنید.

تمام داروهایی که پزشکتان تجویز کرده را در زمان های تعیین شده مصرف کنید. اگر درمان شده اید اما همچنان چند قرص ها باقی مانده، آنها را نگه ندارید و مصرف کنید زیرا ممکن است بیماری شما مجددا آغاز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه