با روزه گرفتن به این روش از زوال عقل و چندین بیماری دیگر به راحتی پیشگیری کنی

تغذیه سالم باید از اولین روز به دنیا آمدن کودک شروع شود. خیلی از ما سعی می کنیم رژیم غذایی سالمی داشته باشیم. ولی گاهی حتی با رعایت یک رژیم غذایی سالم، محدود کردن اسنک ها و فست فود ها، چربی های مضر و غذاهای فرآوری شده باز هم چاق هستیم و اضافه وزن داریم. در واقع کالری از دست نمی دهیم.

با روزه گرفتن به این روش از زوال عقل و چندین بیماری دیگر به راحتی پیشگیری کنی

به گزارش هشت دی :تغذیه سالم باید از اولین روز به دنیا آمدن کودک شروع شود. خیلی از ما سعی می کنیم رژیم غذایی سالمی داشته باشیم. ولی گاهی حتی با رعایت یک رژیم غذایی سالم، محدود کردن اسنک ها و فست فود ها، چربی های مضر و غذاهای فرآوری شده باز هم چاق هستیم و اضافه وزن داریم. در واقع کالری از دست نمی دهیم.

روزه گرفتن عملکردهای شناختی مغز را تقویت و از زوال عقل جلوگیری می کند

تغذیه سالم باید از اولین روز به دنیا آمدن کودک شروع شود. خیلی از ما سعی می کنیم رژیم غذایی سالمی داشته باشیم. ولی گاهی حتی با رعایت یک رژیم غذایی سالم، محدود کردن اسنک ها و فست فود ها، چربی های مضر و غذاهای فرآوری شده باز هم چاق هستیم و اضافه وزن داریم. در واقع کالری از دست نمی دهیم.

مقاله های متعددی در مورد اهمیت خوردن صبحانه، ماهی و سبزیجات سبزبرگ برای سلامتی بدن و کاهش وزن در اختیارتان گذاشته ایم. ولی نت نوشت امروز یک پرسش چالش برانگیز پیش روی شما می گذارد. آیا برای تقویت عملکردهای مغز باید غذای خاصی بخوریم یا لازم است گاهی روزه بگیریم و چیزی نخوریم؟

روزه های کوتاه مدت و تاثیر آن بر بدن

هر چند ما ایرانی ها سالی یک بار ماه مبارک رمضان را داریم تا روزه بگیریم و یک سم زدایی کامل برای جسم و روان داشته باشیم، ولی بعضی از افراد هم به دلایل مختلفی مثل بیماری های دستگاه گوارش، قند، قلبی و عروقی و همانند آن ها قادر به روزه گرفتن نیستند.

روزه گرفتن فواید بیشماری دارد. شاید برای کسانی که نمی توانند کل ماه را روزه بگیرند، بهترین جایگزین روزه کوتاه مدت است.

تاثیرات مفید روزه بر بدن

روزه فشارخون را کاهش می دهد. ضربان قلب را پایین می آورد و اجازه می دهد قلب کمی استراحت کند. روزه برای مغز هم یک چالش است. درست مثل چالش های ورزشی که باعث تقویت عضلات بدن می شود، روزه هم مغز را به تحرک وا می دارد. مدارهای الکتریکی مغز با روزه فعال می شوند و سلول های عصبی بیشتری تولید می کنند. در یک جمله ساده بگویم وقتی غذایی نباشد مغز خود را بازسازی می کند.

بازسازی مغز با روزه

تحقیقات متعدد نشان داده است اگر شخص دو روز را در هفته روزه بگیرد خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر و ضعیف شدن مهارت های مغز به شدت کاهش پیدا می کند. در دنیای امروز آلزایمر و زوال عقل به یکی از علت های اصلی مرگ در دنیا تبدیل شده است.

وقتی روزه می گیرید: مغز  قوی و حافظه تقویت می شود، عملکرد مغز بهبود می یابد، سلول های عصبی میتو کوندری Mitochondria افزایش پیدا می کند. با افزایش این سلول های عصبی، ارتباطات بین سلول های عصبی تقویت شده و قدرت یادگیری و حافظه فرد بیشتر می شود.

محققانی مثل مارک ماتسون Mark Mattson و دیل بردسن Dr. Dale Bredsen  با تحقیقاتی که بر روی بیماران مبتلا به آلزایمر انجام دادند متوجه شدند که روزه گرفتن مثل محرک برای مغز عمل می کند.

کاهش وزن با روزه

مزایای روزه فقط به مغز محدود نمی شود. وقتی روزه می گیرید با محدود شدن میزان کالری دریافتی بدن ناچار است از چربی های ذخیره شده  برای انرژی استفاده کند. در نتیجه در یک رژیم غذایی کاهش وزن با روزه، کبد طی ۱۰ ساعت میزان زیادی از چربی های ذخیره شده را از دست می دهد.

وقتی شما سه وعده غذایی در روز میل می کنید بدن خیالش راحت است که منابع در دسترس دارد و از ذخیره های جمع شده در کبد استفاده نمی کند. پس با روزه هم وزن کم می کنید هم کبد سالم تری خواهید داشت.

روزه و تولید سلول های بنیادی

شاید تعجب برانگیز باشد ولی روزه باعث می شود تا سلول های بنیادی جدید تولید شود. وقتی مغز متوجه می شود که بدن غذا دریافت نمی کند پیامی مبنی بر بازسازی سلول های بنیادی و تقویت سیستم ایمنی در کل بدن مخابره  می شود.

تحقیقات نشان داده است در افرادی که تحت درمان با شیمی درمانی بوده اند روزه های طولانی مدت باعث کاهش شدید گلبول های سفید خون می شود. ولی همین کاهش تعداد گلبول های سفید به سیستم ایمنی بدن می گوید که باید از سلول های بنیادی استفاده کند. در نتیجه بدن شروع به تولید سلول های بنیادی جدید می کند.

اگر نمی توانید روزه کامل بگیرید به این روش عمل کنید

روزه گرفتن

می توانید دو روز در هفته به انتخاب خودتان فقط از آب استفاده کنید.

روش دیگر استفاده از نسبت ۵ به ۲ است. به این ترتیب که دو روز در هفته مجازید فقط ۵۰۰ کالری غذا دریافت کنید. ۵ روز دیگر رژیم عادی تان را ادامه دهید. البته در این روش هم باید آب فراوان بنوشید.

روش سوم این است که طی ساعاتی در روز خود را مجبور کنید که چیزی میل نکنید مثلا از ۱۱ صبح تا ۷ بعدازظهر. در این مدت فقط آب بنوشید.

یک روش دیگر هم این است که دو روز در هفته فقط میوه، آب میوه طبیعی ( نه صنعتی) و آب میل کنید.

از هر روشی که برای کاهش وزن استفاده می کنید، از چند هفته تا چند ماه به خودتان فرصت بدهید تا تغییرات را مشاهده کنید.

توجه کنید این روش برای کودکان و نوجوانان به دلیل سن رشد یا افراد بسیار پیر مناسب نیست.

اگر می خواهید این روش روزه گرفتن را شروع کنید از ۳ ساعت شروع کنید. مثلا آخرین وعده غذایی تان را ۳ ساعت قبل از خواب میل کنید و دیگر چیزی نخورید. به تدریج صبحانه را به تاخیر بیندازید تا بتوانید مثلا صبحانه یا ناهار را از برنامه غذایی تان حذف کنید. یادتان نرود فقط ۲ روز در هفته روزه می گیرید.

اگر بیماری خاصی دارید یا داروی خاصی مصرف می کنید با پزشک خود یا یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه