کدامیک از این شیرها پرخاصیت ترند ؟ شیر بادام، شیر گاو، شیر سویا یا شیر نارگیل؟

شیر گاو رایج ترین شیر مورد مصرف انسان ها می باشد. در حالی که شیرهای مختلف با خواص گوناگون وجود دارد ولی عموم مردم از شیر گاو مصرف می کنند. همیشه بهترین انتخاب تغذیه، موادی هستند که مواد مغذی کاملی داشته باشند. شیرها نیز در انواع مختلف و خواص گوناگون وجود دارند که ما آن ها را در نت نوشت به شما معرفی می کنیم

کدامیک از این شیرها پرخاصیت ترند ؟ شیر بادام، شیر گاو، شیر سویا یا شیر نارگیل؟

به گزارش هشت دی :شیر گاو رایج ترین شیر مورد مصرف انسان ها می باشد. در حالی که شیرهای مختلف با خواص گوناگون وجود دارد ولی عموم مردم از شیر گاو مصرف می کنند. همیشه بهترین انتخاب تغذیه، موادی هستند که مواد مغذی کاملی داشته باشند. شیرها نیز در انواع مختلف و خواص گوناگون وجود دارند که ما آن ها را در نت نوشت به شما معرفی می کنیم

شیر گاو رایج ترین شیر مورد مصرف انسان ها می باشد. در حالی که شیر های مختلف با خواص گوناگون وجود دارد ولی عموم مردم از شیر گاو مصرف می کنند. همیشه بهترین انتخاب تغذیه، موادی هستند که مواد مغذی کاملی داشته باشند. شیرها نیز در انواع مختلف و خواص گوناگون وجود دارند که ما در نت نوشت به شما می گوییم که کدامیک از این شیرها پرخاصیت ترند ؟

انواع شیر

چهار نوع شیر وجود دارد که بسیار محبوب و پر مصرف هستند. شیر بادام، شیرگاو، شیرسویا و شیر نارگیل.

تمامی این شیرها مزایا و معایب خاص خود را دارند. ترکیبات متفاوتی در آن ها وجود دارد و میزان مواد مغذی در آن ها مختلف است.

برای شناخت بیشتر آن ها می بایست عناصر تشکیل دهنده و مواد پر خاصیت موجود در هر یک را به خوبی بشناسیم.

شیر بادام

شیر بادام از عصاره بادام تهیه می شود که همراه با شیر مخلوط شده و مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع بسیاری از شیر بادام هایی که در بازار توزیع می شوند کمتر از ۵ % بادام دارند. به صورتی که بادام ماده دوم یا سوم در این نوشیدنی به حساب می آید. گفته شده است که بادام یکی از منابع غنی مواد معدنی، ویتامین های خاص، فیبر، پروتئین، کربوهیدرات، قند، آهن، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. طعم این نوع شیر تا حد زیادی به شیره های گیاهی شباهت دارد.

بسیاری از شیر بادام های موجود در بازار سبب ناراحتی های دستگاه گوارش می شوند. هزینه تولید این شیر بسیار بالاتر از شیر گاو است. اما یکی از خواص بی نظیری که در این شیر می توانید پیدا کنید این است که کالری بسیار کم و میزان کلسترول پایینی دارد. برخی از شیر بادام ها همراه با ویتامین D عرضه می شود که سبب تقویت کلسیم سازی در بدن خواهد شد. در هر حال خواص بی شمار بادام در این شیر به وفور یافت می شود.

شیر گاو

این نوع شیر از پر مصرف ترین و محبوب ترین شیر ها در سراسر دنیا به شمار می رود. ارزان ترین نوع شیر نیز همین شیر است. تعدادی از گونه های این شیر با کاهش چربی و تعدادی نیز با حذف لاکتوز، جهت افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند تولید می شود. یک فنجان شیر گاو بدون تغییرات شامل ۸ گرم چربی می باشد. برخی از این نوع شیر نیز میزان بیشتری پروتئین و ویتامین D و کلسیم دارند که این مورد در استحکام استخوان ها بسیار تاثیر گذار است.

شیر گاو کامل در هر فنجان ۱۵۰ کالری دارد. این در حالی است که شیر گاو در انواع ۱% یا ۲% چربی در بازار عرضه می شود. درحالی که شیر گاو بدون تغییرات و در حالت عادی ۱۱۰ کالری در هر فنجان دارد.

افراد بسیاری هستند که تحمل لاکتوز موجود در شیر را ندارند. بنابراین نیازمند مصرف شیر بدون لاکتوز هستند. شیر گاو کامل ۱% یا ۲% البته بدون چربی در صورتی که بدون لاکتوز هم باشد، جهت مصرف این افراد کاملا مناسب است. اگر هم با مشکلات قلبی و چاقی مبارزه می کنید می بایست از مصرف هر گونه شیر چربی دار خود داری بفرمایید. تنوع شیر های بدون چربی نیز در سراسر جهان رو به گسترش است.

شیر سویا

این نوع از شیر یکی از فوق العاده ترین شیر ها به شمار می رود. از آن جایی که این نوع شیر از یک گیاه تهیه می شود حاوی قند و کلسترول نیست. شیر سویا کالری بسیار کمتری از شیر گاو دارد.  در هر فنجان شیرسویا حدود ۱۳۰ کالری وجود دارد. این شیر هیچ گونه لاکتوزی نداشته به همین دلیل یک گزینه  بسیار مناسب برای افرادی است که نمی توانند شیر معمولی حاوی لاکتوز را مصرف کنند.

سویا از جمله سبزیجات بسیار سالم است که شیر آن  سرشار از پتاسیم، پروتئین و کلسیم می باشد. در صورتی که هنگام تولید شیر سویا با مواد معدنی مخلوط شده باشد یک منبع بسیار عالی برای ویتامین های A و ویتامین B12 می باشد. که این ویتامین ها در انواع شیرهای دیگر وجود ندارند. شیر سویا پروتئینی مشابه با شیر لبنی دارد. برای افرادی که قصد کاهش وزن یا کاهش کلسترول دارند بسیار مناسب است. چربی اشباع شده در این شیر بسیار کم است.

یکی از جنبه های منفی این شیر این است که بر تولید هورمون های تیروئید تاثیر منفی دارد. بنابراین افرادی که به اختلالات تیروئید مبتلا می باشند می بایست طبق دستور پزشک از این شیر استفاده کنند.

شیر نارگیل

نوع دیگری از شیر، شیر نارگیل است که طرفداران بسیاری نیز دارد. طعم این شیر شبیه به طعم نارگیل است.

این شیر با تغییرات برای مدت طولانی قابل مصرف است و چربی بالایی دارد. شیر نارگیل نسبت به دیگر شیرها ماندگاری بیشتری دارد و دارای غلظت بیشتری است. به همین دلیل از آن جهت تهیه شیرینی جات و صابون ها و برخی از نوشیدنی ها مانند قهوه استفاده می کنند.

شیر نارگیل یک منبع عالی از تری گلیسیرید متوسط  است  و می تواند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد. میزان قابل توجهی کلسیم، پتاسیم و دیگر ویتامین ها در شیر نارگیل جود دارد. البته نسبت به شیر گاو کلسیم کمتری دارد. برخی از انواع شیرنارگیل کلسیم اضافی و ویتامین های تقویت کننده بیشتری دارند. این نوع شیر بر خلاف شیر سویا میزان قند کمتر و پروتئین کمتری دارد.

تحقیقات نشان می دهد که شیر نارگیل جهت بهبود سلامت قلب و کاهش وزن و همچنین پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلب و عروق بسیار موثر است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه