جلیلی: مشکل سینمای ما، نه محتوا نه فرم بلکه سازمان تولید و تماشا است/ حاتمی‌کیا: جریان جشنواره فجر از جریان انقلاب زاویه دارد+تصاویر

وحید جلیلی گفت: چگونه می‌شود در اوج جنگ نرم بودجه ساخت‌ها به سمت فیلم‌هایی مثل «۵۰ قدم آخر» یا برخی دیگر از فیلم‌ها می‌رود باید ببینیم اولویت‌های کجا هستند.

جلیلی: مشکل سینمای ما، نه محتوا نه فرم بلکه سازمان تولید و تماشا است/ حاتمی‌کیا: جریان جشنواره فجر از جریان انقلاب زاویه دارد+تصاویر
به گزارش ۸دی نیوز و به نقلاز رجا نیوز ،مراسم اختتامیه سومین دورهٔ محفل سینمایی «سینماانقلاب» با معرفی برگزیدگان خود از بین فیلم‌های حاضر در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر شب گذشته (یکشنبه) در مجتمع فرهنگی سرچشمه تهران برگزار شد.

روح الله رجبی مسوول جنبش فکری هنری سینما انقلاب در ابتدای این مراسم گفت: خوشحالم که امسال هم توانستیم برای سومین سال پیاپی عَلم این کار را بلند کنیم و با تمام فشارهای جدی که برای برگزار نشدن چنین هم اندیشی وجود داشت نسبت به برگزاری سومین هم اندیشی متفکران و سینماگران انقلاب اسلامی اقدام کردیم.
ما جشنواره نیسیتم که برای جشنواره فجر قد علم کنیم
مسوول جنبش فکری هنری سینما انقلاب در بخش دیگری از صحبتهای خود خاطر نشان کرد: ما جشنواره نیستیم که بخواهیم در مقابل جشنواره فیلم فجر قد علم کنیم. جنس فضای ما یک جنس اندیشه‌ای است که ما این سال‌ها به شدت از نبود آن در سینما مشغول ضربه خوردن هستیم. این پاتوق فرهنگی در تلاش است که حتی با حضور رویکردهای مخالف جریان مورد نظر ما فضای گفتمانی را ایجاد کند که همه اجازه حرف زدن داشته باشند. متاسفانه بسیاری از سینماگران ما اجازه حرف زدن ندارند اما بدانید که اینجا محلی برای حرف زدن است ما می‌خواهیم با شکستن این فضا کاری کنیم که توهین‌ها دیگر جایی نداشته باشند.
139212050009343382197124
رجبی با اشاره به این نکته که بسیاری از سینماگران ما به موضوع انقلاب اسلامی علاقه فراوانی دارند، تصریح کرد: امروز شما می‌بینید که ما از فیلم‌هایی تقدیر می‌کنیم که موضوع آن انقلاب اسلامی نیست اما فیلم‌هایی است که با رویکرد انقلاب اسلامی وارد جشنواره شده بودند. ما معتقدیم که سینماگر باید راحت کار کند و دراین مجال ایجاد یک جبهه متفکر برای کمک کردن به سینماگران انقلاب و همچنین ایجاد یک توازن میان هنر و تفکر از اهداف ماست.
به کسی که دغدغه انقلاب دارد می‌گویند چیزی بساز که بی‌دردسر باشد
بعد از صحبت‌های رجبی، ناصر هاشم‌زاده و وحید جلیلی دوتن از متفکران سینمای انقلاب اسلامی در یک بحث به تبیین جریان سینمای انقلاب و انتقادات مطرح شده در این حوزه پرداختند.
ناصر هاشم‌زاده منتقد و کار‌شناس سینما گفت: من در تحقق سینمای انقلاب اسلامی تردید دارم و تأمل می‌کنم در اینکه آنچه که بوده چیست؟ این سؤال‌ها دو سو دارد که یک سوی سینمای انقلاب و امری که می‌خواهد با آن به سینمای دینی تحقق پیدا کند. این نه در اوضاع و احوال ما محقق شده نه سینمای ما سینمای مطبوع ما اتفاق افتاده است بحث اصلی این است که چیزی که تا به حال محقق شده مطبوع بوده است یا خیر؟ ان‌شاءالله که امید و آروز‌ها با شعارزدگی پیش نرود، اگر از آزادی اندیشه‌ها سخن می‌گوییم به آن نیاز داریم.
من خود نافی بحث نظری هستم به همین دلیل می‌گویم که سعی شود تا اثر تولید شود. بحث نظری این نیست که ما یک لیوان آب بپاشیم، در تولید اثر هنری شعر به وجود می‌آید بعد شعر نظری را می‌سازند که من تولید اثر را مقدم می‌دانم.
هاشم‌زاده تاکید کرد: داعیه ما این است تمدن اسلامی محقق شود، مگر می‌توان تمدن اسلامی را به طور کاریکاتور کشید؟ اگر ما در سینمای جرقه‌هایی داشتیم، کارگردانان با غیرتی داشتیم که داشتیم اما چقدر جریان ساختیم، همین مسئله در بانک‌ها و اقتصاد و سیاست‌های ما مطرح که همه این‌ها باید با هم رشد کنند ما گفتیم انقلاب، انقلاب محقق شود و انقلاب هم تفکرش را از دیانت رهبران گرفت، امروز این انقلاب سینمایی دارد که فیلم‌هایش را در جشنواره‌اش داریم به این مسئله بیندیشیم که چه شد که نشد.

وی افزود: مادر مسائل مالی و اقتصادی نظرات مبرهم دینی داریم اما امروز بانک‌های ما چقدر با این اندیشه عمل می‌کنند.

این فیلمنامه‌نویس در ادامه عنوان کرد: کار سفارشی خیلی خوب است؛ اگر سفارش دهنده اهل ایمان باشد اما مسئله این است که چرا محقق نشد و امروز با یک فیلم و دو فیلم نمی‌توان این جریان را تغییر داد. در این بحث جدی است نمی‌توان آثار دیگر را مسخره کرد و کنار گذاشت امروز اگر همه چیز اسلامی است چرا سینما اسلامی نیست؟ عدالت این نیست که به فیلم جایزه می‌دهند یا ندهند اینکه این سینما چه می‌خواهد و منشور این سینما چه چیزی است فیلمساز خوب ما را چطور می‌خواهند خط بدهند، اگر کسی به انقلاب و جبهه و جنگ فکر کنند با مقاله و امثال این‌ها فیلم‌ساز را به سمت دیگری می‌برند.
هاشم‌زاده خاطرنشان کرد: کسی که دغدغه انقلاب را دارد به وی می‌گویند چرا دغدغه انقلاب را داری؟ چیزی بساز که بی‌دردسر باشد. تولید اثر خیلی مهم است و دوستانی که در اندیشه دینی هستند باید زود‌تر دست به کار شوند چون این کار‌ها هستند که می‌مانند.
وی تاکید کرد: کار را به جای نرسانیم که کار دینی با کار ضد دینی مواجه شود. گفتمان باید در حیطه تفکر انقلابی خودمان صورت بگیرد که ان‌شاءالله ما سینمای انقلابی و دینی درآینده داشته باشیم.
جلیلی: این جشنواره، جشنواره فلاکت بود
وحید جلیلی نیز در اختتامیه سومین جایزه گفتمان انقلاب اسلامی با بیان اینکه ما در مورد سینمایی صحبت می‌کنیم که ۳۵ سال از شروع انقلاب اسلامی گذشته است گفت: امسال در سال ۹۲ هستیم و در این ۳۵ سال ما مصادیق مطلوب را پیش چشم داشتیم و ه‌مان‌ها را می‌توانیم چراغ راه‌مان قرار دهیم.
IMG23211562
وی افزود: ما باید بحث زمان را جدی بگیریم و جنس فعالیت‌هایمان را به عرصه می‌دانی عمل نزدیک‌تر بکنیم، سینمای انقلاب اسلامی‌‌ همان چیزی است که موفق شده است، ده‌ها فیلم سینمایی خوب را می‌توانم اسم ببرم که نشانه‌های سینمای مطلوب را داشته‌اند.
جلیلی بیان داشت: امروز مشکل سینمای ما نه محتوا، نه مسائل فنی بلکه سازمان تولید و تماشا است. سازمان دهی سینما مشکل اصلی ما است و سوالی جدی است که همواره مطرح می‌شود، اینکه ما سینمای دینی داریم یا نداریم مطرح نیست. در سال ۹۲ و در حالی که در اوج تهاجم استکبار هستیم مساله سینمای دینی نباید موضوع ما باشد، بلکه سازمان تولید سینما باید مساله اصلی شود، وقتی این مساله حل شود مطمئنا بحث محتوا و سبک و مسائل نظری نیز حل خواهد شد.
جلیلی در ادامه با بیان اینکه ما در معارفمان مساله‌ای به نام امر به معروف و نهی از منکر داریم که اگر ترک شود اتفاقات بدی می‌افتد گفت: این مساله الان در جامعه ما اتفاق افتاده و معنویت قلابی در جامعه تزریق می‌شود. وقتی که امر به معروف و نهی از منکر ترک شود دعا بالا نمی‌رود.
وی تاکید کرد: عمل ما صرفا علم لازم ندارد بلکه اراده نیز لازم دارد. امروز اگر ما سوالاتی را مطرح می‌کنیم اما به بعضی‌ها بر می‌خورد و معتقدند که این نقد نباید صورت بگیرد. اگر امروز من از حوزه هنری سوال می‌کنم که در چهار سال در معاونت‌سینمایی‌اش چه گذشته یا از روایت فتح می‌پرسم که در آنجا چه می‌گذرد بی‌تقوایی است؟
وی افزود: روایت فتح در جشنواره دو فیلم ساخته است که نسبتش با سینمای انقلاب را متوجه نمی‌شویم. میلیارد‌ها از بودجه مملکت خرج می‌شود اما انگار که این پول‌ها به دور ریخته می‌شود. چهار سال است که مردم این کشور تحت وحشیانه‌ترین تحریم‌ها هستند آیا مدیریت فرهنگی نباید در مورد این مسائل کار کند؟ سازمان تبلیغات اسلامی فیلمی می‌سازد مثل طبقه حساس که وقتی به آن اعتراض می‌کنیم به ما می‌گویند شما همسو با مخملباف حرکت می‌کنید یا اینکه تهیه‌کننده فیلم می‌گوید ما فیلم طنز فاخر در سطح جهانی ساخته‌ایم. تمام این‌ها را آقای خاموشی و مومنی شریف باید جواب دهند. آیا در جنگ نرم اولویت ما فیلمی مانند طبقه حساس است؟
وی با اشاره به فیلم گلاب که در هالیوود ساخته شده است گفت: دستگاه‌های اصلی فرهنگی ما نسبت به این مسال بی‌اعتنا هستند. فیلم خانه پدری با بودجه نیروی انتظامی ساخته می‌شود و مجله شهرداری تهران از آن به عنوان بهترین فیلم سال یاد می‌کند آن وقت اگر ما انتقاد کنیم به مخملباف بودن متهم می‌شویم.
وی با بیان اینکه امسال ۵۰ فیلم در جشنواره دیدیم و اگر همین دو سه فیلم دفاع مقدسی نبود آبروی جشنواره می‌رفت گفت: این جشنواره، ‌جشنواره فلاکت بود. هم میلیاردرش مفلوک بود هم روحانی‌اش.
جلیلی با اشاره به دیدار رهبری با کارگردان‌ها سینمای گفت: ایشان در آن دیدار تاکید کردند بحث نقد بحث پچییده‌ای نیست اصولا با دیدن یک فیلم متوجه می‌شویم که نگاهش اصلاح‌گرایانه است یا برای خوشامد جشنواره‌های خارجی ساخته شده است. اگر سینماگر دغدغه مردم را داشته باشد دیگر به فکر سِت کردن لباس‌هایش در جشنواره‌های خارجی نمی‌افتد.
وی با بیان اینکه امید بین یاس و تخدیر حرکت می‌کند گفت: ما به دولت امید نیاز داریم نه تخدیر. سینمای ما باید طرح مساله داشته باشد. سریال وضعیت سفید نمونه‌ای از همین طرح مساله‌ها بود در کنار بیان مشکلات امید را نیز داشت.
وی در انت‌ها افزود: ما به سینمای صریح نیاز داریم. سنیمایی که دغدغه و امید داشته و مردمی باشد. هر قدر که انقلابی‌تر باشیم معیارهای سینمای هنری ما رشد بیشتری می‌کند.
معرفی برگزیدگان جایزه سینمایی ققنوس 
در ادامه این مراسم از فیلم‌های برگزیده محفل سینمایی «سینماانقلاب» با اهدای لوح ققنوس، لوح تقدیر مزین به امضای شهید سیدمرتضی آوینی و انگشتری ویژه این رویداد تقدیر به عمل آمد.
فیلم‌های سینمایی «فرشته‌ها با هم می‌آیند» به کارگردانی حامد محمدی، «چند متر مکعب عشق» به کارگردانی جمشید محمودی، «خانه‌ای کنار ابر‌ها» به کارگردانی سیدجلال دهقانی اشکذری، «امروز» به کارگردانی سیدرضا می‌رکریمی و هادی مقدم‌دوست و حمید نعمت‌الله فیلمنامه نویسان فیلم «آرایش غلیظ» آثاری بودند که به عنوان برگزیدگان جایزه سینمایی ققنوس از آن‌ها در این مراسم تقدیر شد.
همچنین در بخش تقدیر ویژه نیز فیلم‌های «شیار۱۴۳» به کارگردانی نرگس آبیار و «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا جوایز خود را شامل سفر به کربلای معلی دریافت کردند.
برای ساخت شیار۱۴۳ از هیچ جایی سفارش نگرفتم
هادی مقدم دوست بعد از دریافت لوح تقدیر خود گفت: امیدوارم خروجی این هم اندیشی‌ها به صورت تالیفی منتشر شود و در اختیار علاقه مندان قرار گیرد ضمن اینکه باید به این نکته هم توجه داشت که رکن توسعه واقعی سینمای انقلاب اسلامی آموزش و توسعه آن است که امیدوارم این جنبش به آن هم فکر کند.
نرگس آبیار هم بعد از دریافت جایزه خود تصریح کرد: زمانی که فیلمنامه شیار ۱۴۳ را به اتمام رساندم خیلی‌ها به من توصیه می‌کردند که برای ساخت فیلم دومم از این فیلمنامه استفاده نکنم چرا که فکر می‌کردند من شکست می‌خورم اما من به این فیلم ایمان داشتم و این ایمان را تا به انت‌ها حفظ کردم.
13921205001034813_PhotoL
وی افزود: همه بدانند که این فیلم از هیچ جایی به من سفارش نشد. سفارش دهنده این کار قلب و احساس من بود که من را به ساخت این اثر هدایت کرد.
حاتمی‌کیا: جریان جشنواره فیلم فجر از جریان انقلاب زاویه گرفته است
ابراهیم حاتمی‌کیا هم بعد از دریافت جایزه خود با بیان اینکه جای سید مرتضی آوینی در این جمع خالی است، خاطر نشان کرد: تا به امروز توفیق حضور در چنین محفلی را نداشتم اما از زمانی که وارد سالن شدم حس کردم که مرتضی آوینی در همه جای این فضا حضور دارد و بچه‌های فعال این محفل می‌خواهند این رایحه را در فضای پراکنده کنند.
13921205000936552197124
وی افزود: طی این روز‌ها که معترض شدم به این موضوع متهم شدم که چون سیمرغ نگرفتم این حرف‌ها را می‌زنم. دیدگاهی که حاصل یک کچ اندیشی است و این کج اندیشی نیازمند روشنگری است. به نظر من دیگر زمان آن رسیده عزیزانی که اهل تحلیل هستند وارد عمل شوند. من بار‌ها گفته‌ام و همچنان پافشاری می‌کنم که جریان جشنواره فیلم فجر از جریان انقلاب زاویه گرفته است.
این کارگردان ادامه داد: من اشکالی به برگزاری این جشنواره نمی‌گیرم اما اگر قرار است به این وضع ادامه پیدا کند بهتر است دنبال نام دیگری غیر از فجر برای این سینما باشید. ما هم اکنون در آستانه ورود به سال ۹۳ هستیم و به نظر من لازم است با کسانی که هم جبهه هستیم کنتور‌ها را حفظ کنیم. من بار‌ها گفتم دوباره باید اغاز کنیم و خطمان را صریح‌تر کنیم. ما باید صریح‌تر از آنچه می‌خواستیم باشیم. به نظر من با این نوع تقلیل دادن و آب بستن سوژه‌ها برای معرفی اسلام به جایی نمی‌رسیم. اگر به اطرافیان این گربه پهناور نگاه کنیم خواهیم دید که خیلی‌ها چشم به سقوط آن دارند. بنابراین وضعیت طوری است که باید با صراحت صحبت کنیم.
حاتمی کیا گفت: به خدا سوگند اشکالی نمی‌بینم که در آن سوی آب‌ها حضور موفقی داشته باشیم. اما باید بدانیم که آن‌ها دغدغه‌های خودشان را دارند و وقتی هم این دغدغه‌ها با دغدغه‌های ما مماس شود باید به آن‌ها شک کرد چرا که این جریان قدرتمند دوست دارند جور دیگری به ماجرا نگاه کند. من هم از ردکارپت و فرش قرمز بدم نمی‌آید اما باید بفمهیم که ارزش نیست.
وی در پایان خاطر نشان کرد: امروز در مبحثی که آقای جلیلی و هاشم‌زاده به آن اشاره داشتند احساس کردم حرف دل ما زده می‌شود. به نظر من لازم است که بحث را باز کنید تا تیرهای زهرآگین افراد جاهل با سپرهای شما دوستان قلم به دست دفاع شود در غیر اینصورت همه چیز زیر سوال خواهد رفت.
13921205001028714_PhotoL
هادی مقدم‌دوست یکی از نویسندگان «ارایش غلیظ»
1392120500102776_PhotoL
جمشید محمودی کارگردان «چند متر مکعب عشق»
13921205000935092197124
منوچهر محمدی تهیه‌کننده «فرشته‌ها با هم می‌ایند»

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه