آتشکده ی سورخانی باکو | شعله های آتش در آتشگاه باکو

در سال بسیاری از مسافران و گردشگران آذربایجان را به عنوان مقصد خود انتخاب می کنند. پایتخت این کشور باکو است که جاذبه های گردشگری بسیاری را در خود به همراه دارد. از جمله این جاذبه های گردشگری و تاریخی شهر، باکو، آتشگاه باکو آن است.

آتشکده ی سورخانی باکو | شعله های آتش در آتشگاه باکو

به گزارش هشت دی:در سال بسیاری از مسافران و گردشگران آذربایجان را به عنوان مقصد خود انتخاب می کنند. پایتخت این کشور باکو است که جاذبه های گردشگری بسیاری را در خود به همراه دارد. از جمله این جاذبه های گردشگری و تاریخی شهر، باکو، آتشگاه باکو آن است. این آتشکده باکو که در ۳۰ کیلومتری باکو قرار دارد و در گذشته به عنوان مکانی برای عبادت روحانیون زرتشتی مورد استفاده قرار می گرفته است، امروزه آتشکده ی سورخانی باکو مورد توجه بسیاری از گردشگران و مسافران به این شهر و کشور می باشد.

آتشکده باکو

به طور کلی شکل این آتشگاه، به صورت قلعه و ۵ ضلعی می ماند. این آتشگاه دارای اتاق های پذیرایی، ورودی مرکزی و حیاط مرکزی می باشد. اتاق های پذیرایی یا بالا خانه، بالای ورودی اصلی قرار دارند و در حیاط مرکزی نیز بنایی قرار دارد که در آن آتش قرار داده شدهه است. این بنا دارای گنبد می باشد و به صورت ۴ گوش است. در این میان اتاق هایی نیز دور تا دور حیاط قرار دارد که مر بوط به بزرگان زرتشت بوده است. در حال حاضر در این اتاق ها مجسمه هایی قرار داده شده است و به عنوان موزه مورد استفاده قرار می گیرند. دلیل به وجود آمدن چنین آتشگاهی در اطراف باکو در قرن ۱۷، این بوده است که این محدوده بر روی میدان گاز طبیعی قرار گرفته است و از ۷ قسمت این آتشگاه به ددلیل عبور گاز آتش بیرون می زده است و مردم آن را به همین دلیل مکانی مقدس می دانستند و برای عبادت از آن استفاده می کردند. در حال حاضر گاز طبیعی موجود در این منطقه لوله کشی شده و برای روشن کردن آتشگاه از آن استفاده می شود. با حمله اعراب به ایران، این آتشگاه نابود شد و بعدا دوباره مرمت شد. بین زرتشتی ها و هندوها بر سر آن که آتشگاه باکو متعلق به کدام یک بوده است، اختلاف وجود داشت. بعد از سال ۱۸۸۳، زمانی که در کنار این بنا تاسیسات نفت و گاز ساخته شد، این آتشگاه متروکه شد. بعد در سال ۱۹۷۵ این مکان رونق پیدا کرد و تبدیل به موزه شد. این موزه در سال ۱۹۹۸ براب ورود به آثار به ثبت رسیده در یونسکو نامزد شد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه