نماینده تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس:

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس گفت: سکونتگاه‌های عشایری در استان گیلان هیج امکاناتی از جمله آب شرب ندارند.

سکونتگاه‌های عشایری استان گیلان از آب شرب محروم هستند

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس گفت: سکونتگاه‌های عشایری در استان گیلان هیج امکاناتی از جمله آب شرب ندارند.

به گزارش ۸دی؛ محمود شکری صبح امروز در نشست شورای عشایری استان گیلان در رشت با انتقاد از عدم رسیدگی مناسب به وضعیت عشایر استان گیلان اظهار داشت: سکونتگاه‌های عشایر در استان گیلان هیج امکاناتی مانند آب شرب ندارد و باید به آن رسیدگی شود.

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس با اشاره به دیگر مشکلات جامعه عشایری گیلان عنوان کرد: نبود امکانات سوختی مناسب و نبود راه‌های عبور و مرور مناسب از دیگر مشکلات خانوارهای عشایری استان گیلان است.

وی با تاکید بر نامساعد بودن شرایط آموزشی و مدارس جهت تحصیل دانش آموزان عشایر گفت: در بسیاری از مناطق، مدارس به‌صورت ۵ پایه و ۶ پایه‌ اداره می‌شود و اگر اینگونه پیش برود تا ۱۰ سال آینده استان گیلان از خانوارهای عشایر خالی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان نیز در این جلسه با اشاره به نقش اجتماعی و سیاسی عشایر در طول تاریخ کشور اظهار داشت: برنامه ریزی به‌منظور ثبت و حفظ میراث عشایر استان گیلان در حال انجام است.

رضا علیزاده با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در حوزه گردشگری عشایری اعلام کرد: در نیمه نخست سال ۹۶ چند نقطه مشخص برای گسترش گردشگری در حوزه عشایر برای جهت‌دهی تورهای گردشگری در نظر گرفته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ابراز داشت: در حال حاضر ۴۱۵ هنرمند عشایر در شش شهرستان گیلان داریم که ۳۵۵ میلیون تومان وام خوداشتغالی در نیمه نخست امسال به آن‌ها پرداخت شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان نیز در این نشست خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۲ هزار دامدار صاحب پروانه چرا داریم که در مراتع استان گیلان زندگی می‌کنند.

محسن یوسف‌پور با اشاره به ویژگی‌های مراتع استان گیلان اظهار داشت: ما در استان گیلان مراتع قشلاقی نداریم و عموم مراتع ییلاقی است و این امر یکی از معضلات اصلی استان گیلان است.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری و اجرای طرح‌های مرتع‌داری ابراز داشت: اگر می‌خواهیم بخش عمده‌ای از مشکلات عشایر حل شود باید از این طرح‌ها استفاده شود تا جلوی بسیاری از سوءاستفاده‌ها گرفته شود.

فرماندار تالش نیز در این جلسه اعلام کرد: در حال حاضر ۴۸ هزار تن با ارزش ۲۸۷ میلیارد تومان در سال میزان تولیدات عشایر برای مردم است و تولید بیش از ۲۸ تن شیر در روز نمونه‌ای از این خدمات است.

عیسی مهدوی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی نسبت به عشایر فعالیت جزیره‌ای دارند و رسیدگی به امور عشایر را فعالیتی مازاد بر دوش مجموعه تحت نظرشان می‌دانند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان نیز در این مراسم اعلام کرد: در حال حاضر ۵ هزار دانش آموز عشایری، ۲۱۴ مدرسه عشایری و ۵۷۱ معلم فعال در حوزه عشایر در استان گیلان داریم.

مهدی حاجتی با تاکید براینکه بسیاری از مشکلات باید از طریق اعتبارات و ظرفیت‌های ملی برطرف شود گفت: ما در حد توانمان در سطح استان اقدامات لازم را جهت رفاه دانش‌آموزان عشایر انجام می‌دهیم.

وی با رد نظرات نماینده مردم تالش، ماسال و رضوانشهر در مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: در حال حاضر هیچ مدرسه ۶ پایه‌ای عشایری وجود ندارد و تمام آن‌ها به ۳ پایه‌ای تبدیل شده‌اند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه