کلید بازگشایی دست کیست؟

چه کسانی برنامه «هفت» را به تعطیلی کشاندند؟

تعطیلی «هفت» که از مدتها پیش قرار بود روی آنتن تلویزیون برود با تعاملات میان مدیران سینما و تلویزیون به زمان دیگری موکول شده است.

چه کسانی برنامه «هفت» را به تعطیلی کشاندند؟

به گزارش ۸دی، با روی کار آمدن محمدمهدی حیدریان به عنوان رییس سازمان سینمایی وزارت ارشاد همه تصور می‌کردند که نسیم تازه‌ای در سینمای ایران شروع به وزیدن می‌کند و از وضعیت انفعال و پوچی که در آن گرفتار شده است، نجات پیدا خواهد کرد. اما هیچ کس حتی در همان روزهای ابتدایی و یا حتی پس از گذشت زمان این تصور به ذهنش هم خطور نمی‌کرد که حیدریان نه تنها باعث هیچ گونه تغییر و تحولی در سینمای ایران نمی‌شود بلکه آن را به مرز نابودی نیز نزدیک خواهد کرد.
محمد مهدی حیدریان پس از ایوبی که سکان معاونت سینمایی وزارت ارشاد را در دست گرفته بود، در یکی از اقدامات اولیه خود به دنبال پایان دادن بایگانی فیلم‌های تولید شده و پخش فیلم‌های توفیقی بود و سعی کرد با دست گذاشتن بر روی این موضوع حساس و کلیدی، گام اول خود را با محکم بردارد تا به عنوان “قهرمان سینمای ایران” در بین اهالی سینما و سینماگران خودی نشان دهد. اما حیدریان هم در این راه مسیر درستی را طی نکرد و به موفقیت‌های پیش‌بینی شده نرسید.
شورای پروانه نمایش یا دورهمی مدیران سیما
در ادامه این ماجرا با حکم سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنا به پیشنهاد محمدمهدی حیدریان رییس سازمان امور سینمایی، کمال تبریزی (نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون)، محمدعلی حسین نژاد (تهیه‌کننده سینما)، حسین کرمی (رییس مرکز نمایشی سیمافیلم)، حسن خجسته (معاون سابق صدای سازمان صدا و سیما، نایب رییس اتحادیه رادیو تلویزیونی آسیا- اقیانوسیه)، حجت الاسلام سیدمهدی خاموشی (رییس سازمان تبلیغات اسلامی)، امیر خوراکیان (رئیس سابق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران)، محمد احسانی‌زاده (مدیر شبکه نسیم و معاون سابق نظارت و ارزشیابی سازمان امور سینمایی)، شهاب اسفندیاری (رییس دانشگاه صدا و سیما) و مجید رضابالا (فیلمنامه‌نویس) به عنوان اعضای جدید شورای پروانه نمایش آثار سینمایی به عنوان یکی از مهمترین بازوهای سینمای ایران معرفی شدند.

شورایی که پیش از این اعضایش را حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رسول صدر عاملی، محمدرضا جعفری‌جلوه، حجت السلام والمسلمین طه‌ مرقاتی، عماد افروغ، شهاب اسفندیاری، مجید رضابالا، حسین کرمی و فرشته طائرپور تشکیل داده بودند.
از اینها بگذریم یکی از نکاتی که در بین این اسامی جدید به چشم می‌خورد این است که نام بسیاری از مدیران رده بالای سازمان صداوسیما و حتی کارگردانان و تهیه‌کنندگان تلویزیون در بین اسامی جدید شوای پروانه  نمایش قرار گرفته‌ و به چشم می‌خورد. شورای پروانه نمایش یا شورای بازبینی فیلم‌ها، به عنوان بخشی از سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که مسئولیت بخش مهمی از سینمای ایران که همان صدور یا رد پروانه ساخت برای فیلم‌های سینمایی ایران است را دارا هستند و این وظیفه‌ای نیست که بر عهده هر شخص و مسئولی گذاشته شود. به گفته بعضی فیلمسازان این شورا نتیجه بررسی خود را تنها به طور شفاهی اعلام می‌کنند به این دلیل که متأسفانه این شورا به قدری متزلزل و ناتوان است که هیچگاه رأی را به صورت مکتوب ارائه نمی‌دهد، زیرا می‌دانند که اگر گفته‌هایشان را به صورت مکتوب ارائه کنند، شاید بتوان علیه‌اش شکایت و پیگیری کرد.

تعطیلی «هفت» به کام مدیران
حیدریان نشان داد که راه و رسم میدان داری را خوب می‌شناسد و توانسته است با جابجایی چند نفر از اعضای اصلی تصمیم‌گیری پروانه نمایش، و انتخاب مدیران سیما، راهی به بدنه تصمیم‌گیری در آنتن تلویزیون داشته باشد. به عنوان مثال برنامه سینمایی «هفت» که به عنوان مهم‌ترین و تاثیرگذارترین برنامه سینمایی تلویزیون در سالهای گذشته و حتی در بدترین شرایط سینمای ایران هم به پخش می‌رسید مدتی است تعطیل شده است، این در حالی است که شنیده شده کلید بازگشایی و تولید دوباره این برنامه سینمایی به دستان محمدمهدی حیدریان در مقام ریاست سازمان سینمایی افتاده است.
به نظر می‌آید از طرفی حیدریان طی تعاملاتی که با مدیران رده بالا سازمان صداوسیما داشته، توانسته تا با انتصاب مدیران رده بالای سازمان صداوسیما در شورای پروانه نمایش، اتاق کنترل برنامه‌های سینمایی و از جمله آنها برنامه «هفت» را به دست بگیرد و تولید و پخش برنامه‌هایی با محوریت تحلیل و بررسی سینمای ایران را به زمان دیگری موکول کند تا از اوضاع طوفانی و نا آرام حال سینمای کشور جان سالم به در برد.

منبع: مشرق

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه