مصرف متوالی لبو چه تاثیری بر بدن دارد؟

یک مطالعه جدیدتر در سال ۲۰۱۶ بر روی بازیکنان فوتبال انجام شد. بازیکنانی که دو لیوان کنسانتره لبو (آب غلیط لبو) مصرف کرده بودند به طور میانگین ۳.۴ درصد سرعتشان افزایش پیدا کرده بود و ضربان قلبشان هم کمتر شده بود.

مصرف متوالی لبو چه تاثیری بر بدن دارد؟

به گزارش ۸دی، یک مطالعه جدیدتر در سال ۲۰۱۶ بر روی بازیکنان فوتبال انجام شد. بازیکنانی که دو لیوان کنسانتره لبو (آب غلیط لبو) مصرف کرده بودند به طور میانگین ۳.۴ درصد سرعتشان افزایش پیدا کرده بود و ضربان قلبشان هم کمتر شده بود.

این گیاه ریشه ای شگفت انگیز است که خدا برای استقامت ورزشکاران آفریده است.لبو یک خوراکی همه کاره است به خصوص برای دوندگان. همان زمانی که شروع به تمرین برای ماراتن کردم متوجه دلیل آن شدم.  واقعا این ریشه معجزه آسا بود که دویدن من را اینقدر بهتر کرده بود؟

تحقیقی که در سال های اخیر انجام شده متقاعد کننده است. فرض اولیه این تحقیق بر این اساس است که لبو یک منبع فوق العاده نیترات nitrate است، که مشخص شده عامل کاهش فشار خون است. بر اساس مطالعه ای که سال ۲۰۱۳ توسط اندی جونز Andy Jones انجام شد، استاد فیزیولوژی کاربردی در دانشگاه اکستر Exeter و کاشناس در زمینه کارایی لبو، نشان داد میزان اکسیژنی که برای ادامه ورزش نیاز دارید بعد از مصرف آب لبو کاهش پیدا می کند. به عبارت دیگر نسبت به قبل انرژی کمتری برای دویدن با یک سرعت یکسان نیاز دارید.

با توجه به تحقیقاتی که روی عملکرد دوچرخه سواران انجام شد، ورزشکاران حدود ۲.۵ ساعت قبل آب لبو مصرف کرده بودند. بالاترین دوز آب لبو (۴ دوز) که به اندازه ۷۰ میلی لیتر تغلیظ شده بود، بهترین نتیجه را بوجود آورد – ۳ درصد کاهش مصرف اکسیژن.

یک متخصص علم تغذیه در ورزش در مصاحبه ای با Asker Jeukendrup بیان کرده بود که شواهد قوی مبنی بر تاثیر لبو بر عملکرد ورزشی وجود دارد.

به گفته جونز Jones، ” فکر نمی کنم شکی در این باشد که نیترات اثرات فیزیولوژیکی دارد. شواهدی برای نیترات موجود در رژیم غذایی وجود دارد که کاهش دهنده فشار خون بوده و تاثیر مثبت بالقوه قوی روی سلامت قلب و عروق دارد. در حال حاضر نکته کلیدی این است که کشف کنیم در چه جوامع و رویدادهای ورزشی بیشترین عملکرد موثر را دارد.”

یک مطالعه جدیدتر در سال ۲۰۱۶ با هدایت لکس وردیجک Lex Verdijk در دانشگاه ماستریخت Maastricht هلند، بر روی بازیکنان فوتبال انجام شد. بازیکنانی که دو لیوان کنسانتره لبو (آب غلیط لبو) مصرف کرده بودند به طور میانگین ۳.۴ درصد سرعتشان افزایش پیدا کرده بود. ضربان قلبشان هم نسبت به افرادی که دارونما مصرف کرده بودند کمتر بود.

گذشته از نتایج مسابقات و تحقیقات ، می دانیم که لبو برای مان خوب است. اگر حتی مصرف لبو باعث شود ورزشکاران کمی راحت تر بدوند هم خیلی عالی است. به علاوه یک مثال واقعی و شناخته شده برای اثبات حرف هایمان داریم، الیود کیپچوگ Eliud Kipchoge، دارنده مدال طلا المپیک و صاحب رکورد ۲:۰۰:۲۵ ماراتن یکی از افرادی بود که به مصرف لبو اعتقاد داشت. اگر لبو اینقدر برای او مفید بوده من هم دوست دارم این ریشه قرمز رنگ را امتحان کنم.

در ادامه مقاله تجربه  ۱۴ روز متوالی مصرف لبو را می خوانید:

بله، به همه باید در مورد رنگ مدفوع شخص مصرف کننده لبو هشدار دهید. من از قبل می دانستم که ادرار و مدفوعم قرار است به رنگ قرمز درآیند وگرنه با مشاهده این رنگ باید خودم را با عجله به اورژانس می رساندم. رنگدانه ای به نام بتانین betanin، ادرار و مدفوع را به رنگی غیر طبیعی در می آورد که در اغلب افراد بسته به مقدار لبویی که مصرف کرده باشند تا ۴۸ ساعت دوام دارد. جالب اینجاست که متوجه شدم همیشه به این شکل نیست. به این بستگی دارد که چطور لبو را آماده کرده باشیم یا چقدر از آن خورده باشیم. یک کاسه بزرگ سوپ لبو تاثیر بیشتری از یک کاسه لبوی خرد شده به همراه برگهایش بر رنگ ادرار داشت. در هر صورت هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

پاداش: با مصرف لبو مواد مغذی پر کاربردی از جمله ویتامین C، فولات (اسید فولیک) folate و پتاسیم را به بدنتان می رسانید.

۲. احساس سیری همراه با گاهی اوقات احساس نفخ بعد از خوردن ۲ هفته لبو:

لبو پر کننده معده است. بر اساس گزارش USDA، یک لیوان لبو که من به عنوان یک وعده استفاده می کردم حاوی ۳.۸ گرم فیبر (حدود ۱۴ درصد از مقدار توصیه شده روزانه) است. اکثر روزها این وعده را با سایر سبزیجات و میوه ها مخلوط کرده و مثلا اسموتی درست می کردم که نسبت به یک وعده غذایی معمولی، مدت زمان بیشتری مرا سیر نگه می داشت. این یک مزیت بود صادقانه بگویم که گاهی احساس می کردم مقدارش خیلی برای یک وعده زیاد است. من نفخ کرده بودم و به خصوص زمان دویدن احساس ناراحتی داشتم. این نفخ بعد از چند روز اول از بین رفت ولی عامل سیر کنندگی همچنان پابرجا بود و بنابراین دیگر مثل روزهای قبل ریزه خواری نمی کردم. یک اسموتی در صبح قدرت کافی تا وعده ناهار را برای من فراهم می کرد. ترکیب اسموتی من حاوی بلوبری blueberries، آب نارگیل، شیربادام، یک عدد موز و کره بادام بود. از این نوشیدنی بعد از یک مسافت طولانی دویدن به عنوان ریکاوری هم استفاده می کردم.

۳. پودر نوشیدنی لبو Powdered beet drink یا مکمل لبو beet performance supplement؟

من به انواع مختلف محصولات لبو که برای ورزشکاران به بازار عرضه شده بود دسترسی داشتم بنابراین مقداری از پودر آن را تهیه کردم. یک روز که وقت کمی داشتم از پودری استفاده کردم که باید با آب مخلوط می شد و ۲۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از ورزش استفاده می شد. اصلا خوب نبود. نزدیک بود بالا بیاورم و آخرین باری شد که از این پودرهای مخلوط استفاده کردم. مزه اش شبیه شربت سرفه با طعم شیمیایی لبو بود.

سپس از” مکمل ورزشی لبو beet performance supplement ” که هر یک شات آب لبوی آن معادل ۳ عدد لبو بود. بر اساس تبلیغش باید سطح استقامت، مصرف اکسیژن و سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشید” و باید حدود یک ساعت قبل از ورزش استفاده می شد. این یکی طعم خیلی بهتری داشت و راحت تر خورده می شود. آیا مثل همان سوخت جتی که قولش را داده بودند، بود؟ دلم می واهد بگویم که بود ولی گفتنش سخت است و اکثر تمرینات دویدن من در این مرحله با مشکل کم تری روبرو می شد و احتمالا از این مکمل به عنوان یک عادت همیشگی استفاده نخواهم کرد. با این حال این مکمل یک راه عالی برای استفاده از مزایای لبو با طعم و مزه مناسب است.

۴. آماده سازی لبو ساده تر از چیزی است که فکر می کنید.

من در آشپزی تقریبا مهارت دارم ولی هرگز سراغ لبو نرفته بودم چون ظاهر سختی دارد. ولی به من ثابت شد که اشتباه می کردم. ساده ترین روش برای اضافه کردن لبو به رژیم غذایی برشته کردن آن ها در اول هفته و نگهداریشان در یخچال است. تنها کاری که نیاز است انجام دهید این است که فر را با دما ۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم کنید، برگهای لبو را جدا کرده، در یک فویل آلومینیوم بپیچید و در سینی فر گذاشته و به مدت ۶۰ دقیقه در فر قرار دهید.

پوست کندنشان شاید کمی برایتان مشکل ساز باشد چون دستتان را قرمز رنگ می کند ولی این رنگ به راحتی شسته می شود و فقط هفته ای یک بار لازم است این کارها را انجام دهید. پس مقدار مورد نیازتان برای ۵ روز آینده را یک جا آماده کنید. وقتی که لبوها آماده باشند به راحتی می توانید آن ها را به سالاد اضافه کنید یا با بالزامیک مخلوط کنید و رویش پنیر بپاشید یا به هر شکل دیگری که فکر می کنید به راحتی قابل استفاده است.

۵. دو هفته اول تمرینات مارتن با لبو بهتر از چیزی شد که تصور می کردم.

بعد از یک مدت زمان طولانی دور بودن از تمرینات به علت مسافرت، شرایط کاری و سایر شرایط زندگی به طور قابل وضوحی نگران مدت زمان و شدت تمریناتم  بودم. با این که تمرینات هنوز برایم مشکل بود ولی توانستم فاصله ای طولانی را بدون احساس درد بدوم. آیا دلیلش استفاده از لبو بود؟ شاید تنها دلیلش این نبوده باشد ولی مطمئنا مصرفش به ضررم نبوده است. بعد از یک سال ابتلا به آنفولانزا و انواع سرماخوردگی ها توانستم یک ماه تمام در سلامت باشم که به نظرم رژیم غذایی سالمی که در پیش گرفتم عامل اصلی این سلامت بود به خصوص استفاده از لبو که بازگشت دوباره ام را مدیون این ریشه دوست داشتنی هستم.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه