استقلال به فکر شروعی شیرین و انتقامی/ فولاد ناکامی را جبران می‌کند؟

مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا فردا سه‌شنبه با به میدان رفتن دو نماینده ایران در تهران و دوحه آغاز می‌شود؛ جایی که استقلال به فکر جبران شکست چهار سال پیش مقابل حریف عربستانی است و فولاد خوزستان در اندیشه جبران عملکرد ضعیفش در نخستین حضور در این رقابتها، آنهم بعد از هشت سال.

استقلال به فکر شروعی شیرین و انتقامی/ فولاد ناکامی را جبران می‌کند؟

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از مهر،مرحله گروهی دوازدهمین دوره مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان آسیا از فردا سه‌شنبه در حالی با برگزاری هشت دیدار آغاز می‌شود که برخلاف دو دوره گذشته، فوتبال ایران ۴ نماینده در این رقابت‌ها دارد، اتفاقی که ما حاصل تلاش مسئولان فدراسیون، سازمان لیگ و همکاری باشگاه‌ها بود و باعث شد ایران پس از دو دوره با حداکثر نماینده در این جام به میدان برود.

در این مسابقات که از سال ۲۰۰۳ با حضور تیم‌های برتر کشورهای درجه اول آسیا بدین شکل برگزار می‌شود و هر دوره تغییرات بسیاری دارد، هنوز نمایندگان ایران موفق به فتح جام قهرمانی نشده‌‌اند. ایرانی‌ها امیدوارند در این دوره که ۴ تیم مطرح فوتبال کشورمان در مهمترین تورنمنت فوتبال باشگاه‌های قاره کهن به میدان می‌روند، این طلسم را شکسته و جام قهرمانی بالای سر یک تیم ایرانی برود.

پس از برگزاری مسابقات پلی‌آف طی دو ماه قبل، از فردا مرحله گروهی مسابقات با رقابت ۸ تیم از شرق و غرب آسیا بصورت رسمی شروع می‌شود که در زیر اشاره‌ای به دو دیدار نمایندگان ایران یعنی استقلال و فولاد خوزسنان در روز نخست این جام می‌کنیم، دو تیمی که در بازی نخست به مصاف حریفان فصل گذشته تراکتورسازی تبریز در لیگ قهرمانان آسیا می‌روند:

استقلال ایران – الشباب عربستان
شکست استقلال مقابل ملوان که با از دست دادن صدر جدول رده‌بندی لیگ برتر همراه شد، اتفاق تلخی برای شاگردان قلعه‌نویی در آستانه فصل جاری لیگ قهرمان آسیا بود. آنها در شرایطی که امیدوار بودند در تالاب انزلی ۳ امتیاز یا حداقل یک امتیاز را برای حفظ صدرنشینی بدست آورند، ناکام به تهران بازگشتند تا پیش از حضورشان در رقابتهای آسیایی، بدترین باخت فصل جاری را تجربه کنند.

شاگردان قلعه‌نویی که علاوه بر شکست، هاشم بیگ‌زاده را نیز به مصدومیت از دست دادند، در بازی نخست خود در لیگ قهرمانان آسیا میزبان الشباب عربستان هستند؛ تیمی که در دوره‌های گذشته رقیب سرسخت و پرنوسانی برای نمایندگان ایران بوده و حتی ۴ سال پیش در تنها رویارویی با استقلال در این مسابقات در خانه‌اش، باخت ۲ بر یک را با گل دقیقه ۸۸ به برتری ۳ بر ۲ تبدیل کرد تا مانع از صعود این تیم تهرانی به جمع ۸ تیم برتر آسیا شود.

هواداران استقلال اما امیدوارند که تیمشان با فراموشی مشکلات هفته‌های اخیر حذف از جام حذفی و ناکامی در حفظ صدر جدول لیگ با شرایط متفاوتی باز‌ی‌های آسیایی را شروع کنند. پیروزی در این بازی می تواند اتفاق مثبتی برای استقلالی ها باشد و تا یک سو ضمن گرفتن انتقام ار حریف عربستانی، شروع خوبی را برای این تیم در آسیا رقم زده و از سوی دیگر انگیزه آنها را برای جبران ناکامی‌ها در لیگ را بیشتر کند.

بازگشت آندرانیک تیموریان به خط میانی استقلال و احتمال بازگشت خسرو حیدری به ترکیب تیم، قدرت میانی آبی‌پوشان را بیشتر می‌کند و آنها می‌توانند با تکیه بر ارسال‌های بلند خسرو حیدری، برای باز کردن دروازه الشباب به قدرت سرزنی محمد قاضی و فرصت طلبی آرش برهانی برای رسیدن به پیروزی دل ببندند.

البته شاگردان قلعه‌نویی هم این انتظار را از هواداران‌شان دارند که برخلاف مسابقات لیگ، حداقل در رقابتهای آسیایی حضور پرتعدادی در ورزشگاه آزادی داشته باشند و از آنها حمایت کنند تا در نخستن گام مقابل نماینده کشور عربستان – که همیشه فوتبال دوستان کشورمان دوست دارند برابر نمایندگان ایران در رده ملی و باشگاهی مغلوب شوند – یک پیروزی شیرین و ارزشمند را بدست آورند.

IMG23535079

الشباب در یک نگاه 
“جوانان” نام تحت الفظی این باشگاه عربستانی است، باشگاهی که در سال ۱۹۴۷ تاسیس شد، ۶۷ سال قدمت دارد و بعد از الهلال و الاتحاد سومین تیم مطرح این کشور عربی است. نام این تیم ابتدا شباب ریاض بود اما در سال ۱۹۶۸ به الشباب تغییر کرد. “سعید العویران” مهاجم مطرح عربستانی که در جام جهانی ۱۹۹۴ خوش درخشید، از محصولات الشباب است، باشگاهی که بیشترین بازیکن را به دیگر باشگاه‌های عربستان می‌فروشد، شناخته می‌شود.

ورزشگاه این تیم ورزشگاه ملک فهد است که ۶۷ هزار نفر گنجایش دارد. مالک آن نیز “خالد بن عمر البلطان” است و  “عمار سوایاه” تونسی که یک مربی ۵۷ ساله است، هدایت این تیم را برعهده دارد. “فرناندو منگازو” و “رافائل رافینا” که پیشینه بازی در تیم‌های تیم یونتوس، سیه‌نا، بوردو و سائوپائولو دارد، ستارگان برزیلی این تیم هستند. “مانسلی تورس” کلمبیایی هم در کنار این دو بازیکن برزیل، مثلث خطرناکی را در خط حمله الشباب تشکیل داده است.

شکست برابر پاس ایران در دیدار نهایی مسابقات جام باشگاه‌های آسیا در سال ۱۹۹۳ و کسب عنوان نایب قهرمانی آن رقابتها، نخستین افتخار این تیم در آسیا را رقم زد. ضمن اینکه الشباب سال ۲۰۰۱ با پیروزی برابر دالیان چین به عنوان قهرمانی مسابقات جام در جام آسیا دست یافت. در همان سال آنها در دیدار سوپر جام آسیا برابر سوون سامسونگ کره‌جنوبی با نتیجه ۴ بر ۳ شکست خوردند.

الشباب نخستین تیم عربستانی است که در سه دوره پیاپی در سال‌ها ۱۹۹۱، ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ به عنوان قهرمانی لیگ عربستان دست یافت و نخستین باشگاه این کشور عربی بود که قهرمان لیگ حرفه‌ای این کشور در سال ۱۹۹۱ شد. آنها همچنین اولین تیم عربستانی هستند که قهرمان جام قهرمانان عربستان در سال ۲۰۰۸ شده اند. آنها همچنین سال گذشته قصد جذب رونالدینهو ستاره مطرح برزیلی را داشتند اما مبلغ ۶ میلیون یورویی و رفتارهای خاص این بازیکن، مانع از این انتقال شد.

این تیم عربستانی درحالی برای دیدار با استقلال به تهران سفر کرده که در آخرین بازی خود در لیگ عربستان با نتیجه ۴ بر یک در زمین النهضه شکست خورد و در پایان هفته بیست و سوم این مسابقات با ۹ پیروزی، ۸ تساوی، ۶ باخت، ۳۹ گل زده، ۳۳ گل خورده و ۳۵ امتیاز در رده چهارم جدول قرار گرفته‌ است، آن هم با فاصله ۲۵ امتازی با تیم النصر صدرنشین.

عملکرد الشباب برابر حریفان ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا
تیم فوتبال الشباب عربستان در هشت دوره حضورش در لیگ قهرمانان آسیا ۱۳ مرتبه برابر تیم‎‌های ایرانی به میدان رفته و ۴ پیروزی، ۴ تساوی و ۵ باخت را تجربه کرده است و هرچند ۸ مرتبه به رقیبان ایرانی گل زده اما ۹ گل هم خورده است.

این تیم عربستان در نخستین دوره حضور خود در لیگ قهرمانان آسیا، در سال ۲۰۰۵، با سپاهان ایران در گروه B هم گروه بود و در بازی رفت در عربستان به تساوی یک بر یک رسید و در ایران یک بر صفر بازنده شد و نتوانست به مرحله دوم صعود کند. در سال ۲۰۰۷ مجددا با سپاهان همگروه شد که در دو بازی رفت و برگشت با نتایج مشابه یک بر صفر مغلوب این حریف اصفهانی شد. در سال ۲۰۰۹ الشباب با پرسپولیس در گروه B مرحله مقدماتی روبرو شد. بازی رفت در عربستان با نتیجه بدون گل پایان یافت اما در بازی برگشت با یک گل مغلوب سرخپوشان تهرانی شد.

الشباب در پنجمین حضور خود در لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۱۰، برای سومین مرتبه با سپاهان همگروه شد و با وجود کسب تساوی یک بر یک در عربستان و شکست یک بر صفر در ایران مقابل سپاهان، راهی دور بعدی جام شد. در مرحله یک‌هشتم نهایی و در مسابقه تک حذفی، شکست ۲ بر یک را در دقایق پایانی با پیروزی ۳ بر ۲ عوض کرد و ضمن کسب نخستین پیروزی مقابل حریفان ایرانی، باعث حذف استقلال از گردونه آن دوره از مسابقات شد.

در سال ۲۰۱۱، الشباب در گروه D به مصاف ذوب‌آهن رفت که در اصفهان با یک گل از سد میزبانش گذشت اما در دور برگشت مقابل ذوب‌آهن به تساوی بدون گل رضایت داد. در دوره گذشته این جام هم تراکتورسازی رقیب ایرانی الشباب بود که در بازی رفت در تبریز و در بازی برگشت در ریاض با نتیجه مشابه یک بر صفر مقابل این حریف عربستانی شکست خورد.

IMG16154043

صحنه‌ای از دیدار فصل گذشته الشباب عربستان با تراکتورسازی تبریز

الجیش قطر – فولاد ایران
تیم فولاد خوزستان به لطف قهرمانی سپاهان در جام حذفی به عنوان تیم چهارم لیگ ایران جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را بدست آورد؛ آنهم بعد از ۸ دوره، به همین دلیل نمی‌خواهد مانند نخستین دوره حضورش،  این جام را هم با نتایج نه چندان آبرومندانه به پایان برساند. این تیم اهوازی که در چهارمین دوره لیگ قهرمانان آسیا، به عنوان قهرمان لیگ ایران حضور یافته بود با ۴ شکست، یک پیروزی و یک تساوی یکی از ضعیف‌ترین عملکردهای نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا را رقم زد و حالا پس از ۸ دوره در اندیشه جبران آن ناکامی است.

شاگردان فرکی که روند رو به رشدی در ما‌ه‌های اخیر داشتند و در هفته جاری توانستند از ناکامی استقلال برای رسیدن به صدر استفاده کنند، حالا با روحیه مضاعف به قطر سفر کرده‌اند تا شروع قابل قبولی در این جام داشته باشد. اهوازی‌ها که ممکن است در این دیدار “لوسیانو پریرا” ستاره برزیلی خود را در اختیار نداشته باشند، با تکیه بر تکنیک بازیکنان جوان و سرعتی خود، قطعا برای رسیدن به موفقیت دل به ضد حملات خواهند بست تا با یک نتیجه خوب قطر را ترک کند. البته فولادی‌ها دو بازیکن خود یعنی ایوب والی و مهدی بدرلو را به خاطر مصدومیت با خود به قطر نبرده‌اند.

فولاد که برای نخستین مرتبه در بازی‌های آسیایی با یک تیم قطری روبرو می‌شود، نباید فراموش کند در این مسابقات که هر امتیاز در صعود تیم‌ها تاثیرگذار است. حالا باید دید که فولاد می‌تواند در این بازی شروع خوبی در مسابقات آسیایی داشته باشد و هواداران خود را خوشحال کند و یا به خاطر کم تجربگی در حضور در مسابقات باشگاهی آسیا به نتیجه دلخواه در این کشور عربی دست نمی‌یابد.

IMG08222344

الجیش در یک نگاه 
حریف کم سابقه فولاد خوزستان تیمی است که در سال ۲۰۰۷ تاسیس شد و فعالیت خود را در شهر الریان پیگیری می‌کند. این تیم در سال ۲۰۱۲ به مقام نایب قهرمانی در لیگ ستارگان قطر دست یافت تا نخستین تجربه حضورش در لیگ قهرمانان آسیا را بدست آورد. الجیش با کسب عنوان دومی در گروه A، گروهی که تراکتورسازی تبریز هم در آن حضور داشت، به مرحله دوم صعود کرد اما با شکست ۳ بر یک در دو دیدار رفت و برگشت برابر الاهلی عربستان، از گردونه مسابقات کنار رفت.

الجیش سال بعد با کسب عنوان سومی در لیگ ستارگان و قهرمانی در جام حذفی قطر، برای دومین مرتبه آسیایی شد اما به خاطر کم شدن سهمیه قطر، برای حضور در مرحله گروه این مسابقات، ابتدا در مسابقات پلی‌آف به میدان رفت. آنها در مرحله دوم پلی‌آف پای در مسابقات گذاشته و ابتدا با نتیجه ۵ بر یک نسف قارشی ازبکستان را شکست دادند و در مرحله سوم با نتیجه ۳ بر صفر القادسیه کویت را مغلوب کردند و جواز حضور در مرحله گروهی فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا را بدست آوردند.

آنها پیش از رویارویی با فولاد خوزستان و در هفته بیست و یکم لیگ ستارگان قطر با نتیجه ۳ بر یک تیم قطر را شکست دادند که پنجمین پیروزی متوالی‌شان در این مسابقات بود. حریف قطری فولاد در حال حاضر با ۳۹ امتیاز، همچنان نزدیک‌تر تعقیب کننده لخویا، صدرنشین این مسابقات باشند. این تیم ۱۲ پیروزی، ۳ تساوی، ۶ باخت، ۳۲ زده و ۲۲ خورده را هم در کارنامه خود ثبت کرده است.

ایوانیلدو دروازه‌بان، اندرسون مارتینز مدافع، واگنر ریبریو هافبک و نیلمار مهاجم برزیلی این تیم هستند. سئول کین‌دو هافبک کره‌جنوبی، احمد حدید هافبک عمانی و کنبو اکوکو مهاجم فرانسوی هم سایر بازیکنان خارجی این تیم که هدایتش برعهده “نبیل معلول” تونسی است، را تشکیل می‌دهند.

عملکرد الجیش برابر حریفان ایرانی  در لیگ قهرمانان آسیا
نخستین حضور الجیش در لیگ قهرمانان آسیا با همگروهی این تیم با تراکتورسازی تبریز همراه شد. آنها در دومین بازی خود در گروه A درحالی برابر حریف تبریزی به تساوی ۳ بر ۳ دست یافتند که گیلسون در دقیقه ۲+۹۰ گل تساوی تراکتور را به ثمر رساند.  الجیش در بازی پایانی این گروه هم شکست یک بر صفر در تبریز را با پیروزی ۴ بر ۲ مقابل الجیش قطر عوض کرد تا از رویارویی با رقیبان ایران یک پیروزی و یک تساوی را در کارنامه خود ثبت کند.

IMG09561954

صحنه‌ای از دیدار فصل گذشته الجیش قطر با تراکتورسازی تبریز

برنامه روز نخست از مرحله گروهی دوازدهمین دوره رقابتهای فوتبال لیگ قهرمانان آسیا به شرح زیر است:
سه‌شنبه – ۰۶/۱۲/۹۲
گروه A:
* الجزیره امارات – الریان قطر، ساعت ۱۸:۵۰، ورزشگاه محمد بن زاید شهر ابوظبی
* استقلال ایران – الشباب عربستان، ساعت ۱۹:۳۰، ورزشگاه آزادی شهر تهران

گروه B:
* الجیش قطر – فولاد ایران، ساعت ۲۰:۳۰، ورزشگاه قطر اسپورت شهر دوحه
* الفتح عربستان – بنیادکار ازبکستان، ساعت ۲۰:۳۰، ورزشگاه ملک عبدالله بن جلاوی شهر الحسا

گروه E:
* شاندونگ لوئنگ چین – بوریرام یونایتد تایلند، ساعت ۱۱، ورزشگاه المپیک شهر جیان
* پوهانگ استیلرز کره‌جنوبی – سرزو اوزاکا ژاپن، ساعت ۱۴، ورزشگاه پوهانگ استیل‌یارد شهر پوهانگ

گروه F:
* سانفرانسیس هیروشیما – بیجینگ گوآن چین، ساعت ۱۳:۳۰، ورزشگاه هیروشیما آتلتیک شهر هیروشیما
* اف‌سی سئول کره‌جنوبی – سنترال کواست مارینرز، ساعت ۱۴، ورزشگاه جام جهانی شهر سئول

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه