جملات ممنوعه برای افراد افسرده

شاید این مساله را ندانید، اما گناه در افسردگی واقعا نقش مهمی دارد. پس موضوع افسردگی به ناسپاسی نسبت به زندگی یا عدم توجه به نیمه پُر لیوان مرتبط نیست.

جملات ممنوعه برای افراد افسرده
به گزارش ۸دی به نقل از صراط: شاید این مساله را ندانید، اما گناه در افسردگی واقعا نقش مهمی دارد. پس موضوع افسردگی به ناسپاسی نسبت به زندگی یا عدم توجه به نیمه پُر لیوان مرتبط نیست.

به گزارش میزان، محققان می‌گویند که امروزه حتی اگر خودتان هم متوجه نشوید، شانس این‌که با افراد مبتلا به افسردگی مراوده داشته باشید، بسیار زیاد است. به‌علاوه، اگر خودتان هم احساس افسردگی می‌کنید، اصلا تنها نیستید، چون میزان ابتلا به این بیماری در سراسر جهان افزایش یافته است. گذشته از این نکته، یکی از مسائلی که در برخورد با افراد مبتلا به افسردگی اهمیت ویژه‌ای دارد، نوع کلماتی است که انتخاب می‌کنید. اگر می‌خواهید مهارت کلامی خودتان در این مواقع را تقویت کنید، هرگز عبارت‌های زیر را به زبان نیاورید.

«خوب باش دیگه!»

افسردگی مانند خلق‌وخوی بد و پایین نیست. درواقع، فرد مبتلا به افسردگی با یک وضعیت پزشکی مربوط به مغز مواجه است. پس همان‌طور که نمی‌توانید فرد مبتلا به آسم را به‌طور ناگهانی از شر‌ّ آسم خلاص کنید، انجام دادن چنین کاری برای افسردگی نیز غیرممکن می‌شود. بنابراین، به‌جای استفاده از این عبارت یا عبارت‌های مشابه دیگر، بگذارید طرف مقابل‌تان بداند که شما همیشه برای شنیدن حرف‌هایش حاضر هستید و با تمام وجود به او گوش می‌دهید.

«تو به پزشک و دارو نیاز نداری! فقط کافیه قهوه بخوری، زیر نور آفتاب قدم بزنی یا بری کلاس یوگا!»

هیچ فردی نمی‌خواهد که دوستش را ناراحت ببیند. بنابراین، میل ذاتی ما به حل کردن سریع و بی‌مقدمه مشکلات را نمی‌توان انکار کرد. با این‌حال، چنین پیشنهادهایی باعث می‌شوند که فرد مبتلا به افسردگی احساس کند که تمامی کارهایش در راستای درمان افسردگی بی‌اهمیت هستند یا این‌که احساس بدی نسبت به روندهای درمانی در او ایجاد می‌کنند. فراموش نکنید که شما هرگز نمی‌توانید نقش پزشک را برای فرد مبتلا به افسردگی بازی کنید. اگر واقعا می‌خواهید کمک بیشتری به این افراد برسانید، حتما نزد پزشک آنان بروید و به توصیه‌های او گوش بدهید.

«خیلی از آدم‌ها هستن که افسردگی دارن و حال‌شون بدتر از توئه!»

به زبان آوردن چنین عبارتی می‌تواند احساس گناه را در فرد مبتلا به افسردگی تشدید کند. شاید این مساله را ندانید، اما گناه در افسردگی واقعا نقش مهمی دارد. پس موضوع افسردگی به ناسپاسی نسبت به زندگی یا عدم توجه به نیمه پُر لیوان مرتبط نیست. درنتیجه، به‌جای این‌که احساس بد جدیدی به بدحالی فرد مبتلا به افسردگی اضافه کنید، به او بگویید که همیشه برایش وقت دارید و به حرف‌ها و خواسته‌هایش احترام می‌گذارید.

«انقدر با من لج‌بازی نکن!»

فرد مبتلا به افسردگی به‌سختی می‌تواند احساسات خودش را کنترل کند یا درباره آن‌ها توضیح بدهد. پس نباید انتظارات غیرواقع‌بینانه‌ای از او داشته باشید. به‌جای تحت فشار قرار دادن این افراد، به آن‌ها بگویید که تا چه اندازه‌ای برای‌تان مهم هستند. فراموش نکنید که افسردگی می‌تواند انجام دادن کوچک‌ترین کارهای روزمره را هم سخت و طاقت‌فرسا کند. پس اگر دوست یا همسر شما گوشه‌گیری می‌کند و طبق هیچ برنامه‌ای پیش نمی‌رود، اصلا مساله را شخصی تلقی نکنید

«خودکشی واقعا خودخواهانه است!»

نحوه واکنش نشان دادن شما نسبت به خبرهایی که درباره افسردگی و خودکشی از تلویزیون، رادیو و رسانه‌های دیگر می‌شنوید و نوع قضاوت شما نسبت به این اتفاقات، به دوست یا همسر شما نشان می‌دهد که شما تا چه اندازه قابل اعتماد هستید و آیا این توانایی را دارید که بدون پیش‌فرض و بدون مقصود درباره بیماری یا تفکرات او قضاوت کنید. اگر فرد مبتلا به افسردگی از خودکشی صحبت کرد، سریعا او را طرد نکنید و تحت فشار نگذارید. در این مواقع باید از او تشکر کنید که به شما اعتماد کرده است و در ادامه از متخصصان حوزه سلامت روان برای اقدام سریع‌ و صحیح کمک بگیرید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه