عزت‌اللهِ صداوسیما جای خود را به رحمانی فضلی خواهد داد؟/ وزرای ارشاد احمدی‌نژاد و حدادعادلِ همیشه در صحنه، در صف ریاست «ساختمان شیشه‌ای» جام جم

خرداد ۹۳ که بیاید ساختمان شیشه‌ای جام جم رییسی دیگر را به خود خواهد دید، رییسی از جنس وزیر ارشاد‌های احمدی‌نژاد یا معاونان دیروز و امروز صداوسیما یا …

عزت‌اللهِ صداوسیما جای خود را به رحمانی فضلی خواهد داد؟/ وزرای ارشاد احمدی‌نژاد و حدادعادلِ همیشه در صحنه، در صف ریاست «ساختمان شیشه‌ای» جام جم

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از نامه نیوز، کمتر از ۵ ماه دیگر عزت الله صداوسیمای بعد از ۱۰ سال ریاست کم و بیش پرحاشیه، ساختمان شیشه ای جام جم را ترک خواهد کرد تا نام او نیز در کنار صادق قطب زاده، محمد هاشمی و علی لاریجانی روسای سابق صداوسیما قرار گیرد.

او که سال‌های ریاست لاریجانی در کسوت معاون وی در این سازمان فعالیت می‌کرد، بعد از رسیدن به ریاست سیاست‌های علی لاریجانی در گسترش کمی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی را دستور کار خود قرار داد. در این میان اما عملکرد کیفی او خصوصا در عرصه سیاسی بارها و بارها محلی برای چالش بین این سازمان و جریانات راست و چپ سیاسی شد. چالش‌هایی که گویی در چند ماه اخیر روی کار آمدن دولت روحانی در حال به اوج رسیدن است. امری که در دولت قبل کمتر مشاده می شد و صداوسیمای زیرنظر ضرغامی تاحد زیادی همراه سیاست های محمود احمدی نژآد و دولتش حرکت می کرد.

نزدیکی و دوستی او با احمدی نژاد تا آنجا بود که در ماجرای خانه نشینی ۱۱ روزه رییس دولت دهم به دیدار او رفت و از اولین نفراتی بود که خبر داد  احمدی نژاد به هیات دولت باز می گردد. او حتی پس از بازگشت احمدی نژاد به پاستور به شکرانه آن هیات دولت را به بستنی مهمان کرد.

او که به عنوان یکی از دانشجویان  پیرو خط امام در ماجرای تسخیر کننده لانه جاسوسی در کنار خواهران و برادران چپ گرای خود روزهای زیادی را گذرانده بود اما در سال های ریاستش چندان روی خوشی به اصلاح گرایان نشان نداد تا سیاسیون چپ به عنوان منتقدان اصلی رویه او در سازمان صداوسیما این روزهایی که دولت روحانی بر سرکار امده است بیش از همه چشم انتظار به پایان رسیدن دروان ریاستش باشند تا شاید بنا به گفته خودشان بعد از سال ها پایشان به صداوسیما باز شود.

خرداد ۹۳ اما ضرغامی در نهایت از ریاست این سازمان کنار خواهد رفت و ردای ریاست را به دیگری واگذار خواهد کرد، دیگری که شاید رحمانی فضلی، حدادعادل، سیدمحمدحسینی، دارابی و صفارهرندی  باشد یا چهره جدیدی که هنوز نامش در میان احتمالات موجود مطرح نشده است.

حدادعادل رییس سازمان صداوسیما می شود، نمی‌شود!

از حامیان و مدافعان عزت الله ضرغامی در سال‌های اخیر بوده است و در مجلس و بیرون از آن همراهی همیشگی با سیاست‌های وی در صدواسیما داشته است. در مقابل هم ضرغامی این حمایت‌ها را بی پاسخ نگذاشته و الحق و الانصاف در میدان دادن رسانه ای به وی کم نگذاشته است. پخش پی در پی تصویر ادیب سیاستمدار در رسانه ملی در روزهایی که نامش به عنوان یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری مطرح بود، شائبه حمایت رسانه ملی از ولی و البته انتقاد از این عملکرد را بالا برد.

نام حداد سیاستمدار اما با هربار مطرح شدن گزینه های ریاست صدواسیما به عنوان گزینه احتمالی بر سر زبان ها بوده است. پائیز ۸۸که شایعات متعددی پیرامون تمدید یا عدم تمدید ریاست ضرغامی بر سازمان صدا و سیما شکل گرفت و گزینه های متعددی هم در این خصوص مطرح شد حداد عادل یکی از این گزینه ها بود . در گمانه زنی آن روزها نام غلامعلی حداد عادل، علی اکبر ولایتی و سرافراز معاون صدا وسیما بیش از دیگران شنیده می شد. با این حال حکم ریاست ضرغامی برای پنج سال بعد از آن هم صادر و رسانه ای شد که بر اساس آن وی تا خرداد ۹۳ در این مقام ابقا شد.

وزیر ارشادی دیگر بر کرسی ریاست جام جام می نشینید؟
سابقه عضویت در سپاه و قلم زدن در روزنامه کیهان برای او چندان نام نداشت که وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد  شدن. صفارهرندی که خود زمانی از حامیان سیاست ها و شعارهای احمدی نژاد بود و در سایه همین حمایت‌ها نیز به دولتش راه یافته بود پرحاشیه و جنجالی از جمع یاران احمدی نژاد جدا شد.

وزیر ارشاد دولت نهم در جریان اعتراض به انتصاب مشائی به عنوان معاون اولی رئیس جمهور و اصرار احمدی نژاد در ابقای مشائی در این منصب به نشانه ی اعتراض هیئت دولت را ترک کرد که مورد غضب احمدی نژاد قرار گرفت و در صورتی که تنها یازده روز تا تشکیل دولت دهم باقی مانده بود؛ از وزارت فرهنگ و ارشاد برکنار کرد. تصمیمی که بلافاصله به دلیل از رسمیت افتادن دولت از حد نصاب پس گرفته شد.

صفار هرندی بعد از وزارت مشاور فرهنگی فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. از او به عنوان یکی از گزینه های احتمالی ریاست سازمان صداوسیما نام برده می شود. شاید او را بتوان یکی از چهره های نزدیک به رویکرد ضرغامی دانست که حضورش در این سازمان منشا تغییرات خاصی نشود.

کوچ زودهنگام رحمانی فضلی از فاطمی به جام جم؟!

از همراهان دیروز علی لاریجانی و وزیر این روزهای حسن روحانی نیز به عنوان یکی از گزینه های احتمالی ریاست ساختمان شیشه ای نام برده می شود. گویی حضور او در راس ساختمان سیاسی فاطمی قرار نیست ۴ سال دوام داشته باشد و او زودهنگام به سوی جام جم کوچ خواهد کرد. این اما اولین بار نیست که از رحمانی فضلی به عنوان گزینه ریاست بر صداوسیما نام برده می شود. او که در زمان ریاست علی لاریجانی از معاونان صداوسیما بود در سال ۸۸ و بالا گرفتن خبرهای انتخاب رییس جدید سازمان صداوسیما هم به عنوان یکی از احتمالات مطرح بود. این خبر تا بدان حد جدی به نظر می رسید که حتی از معرفی معاونت ها ی سازمان از سوی رحمانی و برنامه آتی وی در سازمان صدا و سیما خبر می دادند.

دومین وزیر ارشاد احمدی نژاد هم وارد میدان رسانه‌ای شد

سیدحمید حسینی؛ وزیری که باید از او به عنوان یکی وزرای مورد قبول و محبوب احمدی نژاد نام برد. چه آنکه او نیز به مثابه برخی وزرای دیگر در مقابل رییس دولت سابق سر به زیر بود و حرف گوش کن. گرچه زمانی خبر عزل و برکناری او نیز به دلیل مخالفت با خواسته های نزدیکان احمدی نژاد مطرح شد اما او نشان داد که مرد در افتادن با احمدی نژاد نیست. وزرات ارشاد دوران او تا حد زیادی فضا برای جولان جریان انحرافی باز شد. شاید همین رویکرد مسامحه‌کارانه او در دوران وزارتش باشد که او را چندان گزینه جدی برای ریاست ساختمان شیشه ای نکند.

از محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و علی دارابی معاون ضرغامی نیز به عنوان گزینه های دیگر این سازمان بعد از عزت الله ضرغامی نام برده می شود.

روزهای چالشی ضرغامی و دولت روحانی!

اما ماجراهای دولت و صداوسیما در چندماه اخیر اوج گرفته است. گویی آنکه حسن روحانی که در ایام انتخابات ریاست جمهوری صراحتا در برنامه های تبلیغاتی انتقاداتی را روانه این سازمان کرده بود این روزهایی که نام ریاست جمهوری را همراه خود دارد نیز همچنان منتقد جدی رویه این سازمان است. در سویی دیگر صداوسیمای تحت نظارت ضرغامی نیز چندان روی خوشی به دولتی های جدید نشان نداده است. آنگونه که برخی اقدامات این سازمان موجب انتقاد و گلایه دولتمردان شده است. از جمله همزمانی پخش برنامه‌های سخنرانی رییس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل یا مصاحبه تلویزیونی روحانی با مردم با برنامه‌های پر مخاطبی چون پخش زنده مسابقات فوتبال یا برنامه ۹۰.

همچنین عدم انتشار گزارش‌های تصویری از استقبال مردم خرمشهر از روحانی درسفر استانی دولت به خوزستان که به گفته سخنگوی دولت بی نظیر بود نیز سبب انتقاد دولت از صدا و سیما شده بود. در این میان اما اوج داستان به تاخیر ۹۰ دقیقه‌ای در پخش زنده گزارش دوم روحانی به مردم در ماه گذشته بود که به خاطر مخالفت ضرغامی با انتخاب مجریان برنامه از سوی ریاست‌جمهوری صورت گرفت.

در نهایت اما خرداد ۹۳ که بیاید یا وزیر ارشادی دیگر بر کرسی ریاست این سازمان تکیه خواهد زد، یا مردانی از جنس معاونان امروز و دیروز این سازمان یا ….

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه