رضا ربیعی؛ فعال رسانه‌ای گیلان
دین‌شناسی با نگرش حیوانات برای مسلمانان نیست؛

گربه‌های زاهد و طوطی‌های قاری؛ سربازان ارتش سایبری دین‌ستیزان!

آنجا که گربه‌ای را به احترام به قرآن وا می‌دارند نیز، در پی القای این مفهوم به بیننده هستند که چنین احترامی، درونی و ریشه‌ای نیست بلکه مقدمه‌ای برای لقمه‌ای نان و طعمه‌ای دندان‌گیر و خلاصه، “دین؛ ابزاری برای دنیاخواهی!” است.

گربه‌های زاهد و طوطی‌های قاری؛ سربازان ارتش سایبری دین‌ستیزان!

به گزارش ۸دی، در گیر و دار رقابت رسانه‌ای جریانات سیاسی، درگیری فرهنگی آشکاری میان دین‌ستیزان و دین‌باوران در جریان است که دارای ابعاد متنوع و گاه فانتزی نیز می‌باشد. رسانه‌های مجازی یک جریان خاص سیاسی نیز تلاش دارد تا از تلفیق ابزارهای سیاسی، فرهنگی، هنری و… خود را میدان‌دار عرصه سیاسی کشور جا بزند!

این روزها در شبکه‌های مجازی فیلم‌هایی از حیواناتی چون گربه و طوطی و مرغ و… پخش می‌شود با رویکرد قرآن‌شناسی و انجام مناسک عبادی! از جمله طوطی‌ای که سوره‌های قرآن می‌خواند یا ذکر می‌گوید و یا گربه‌ای که در مسیر حرکت خود، به جای عبور از روی قرآن، از کنارش می‌گذرد و به بیننده اینگونه القاء می‌گردد که این حیوان، قرآن را از یک کتاب عادی باز می‌شناسد!

راجع به قضیه گربه قرآن‌شناس یا طوطی‌قاری!، اگرچه برخی بینندگان نظرات متفاوتی دارند اما بر اساس بررسی‌ها، نظر قالب بینندگان، حاکی از این است که دین‌شناسی از زاویه نگرش و شناخت حیوانات، مربوط به مسلمانان اهل بینش و بصیرت نیست. خداوند نیز راه‌های شناخت انسان را متکامل‌تر از همه موجودات قرار داده است.

تسبح له السموات السبع و الارض و من فیهن و ان من شیء الا یسبح بحمده ولکن لاتفقهون تسبیحهم (سوره اسرا آیه ۴۴)
(آسمان‌های هفت‌گانه و زمین و کسانی که در آنها هستند، همه تسبیح او می‌گویند؛ و هیچ موجودی نیست مگر این که تسبیح و حمد او می‌گوید ولی شما تسبیح او را نمی‌فهمید.)

آیات زیادی دلالت دارد بر این که همه موجودات تسبیح و اطاعت خداوند می‌کنند ولیکن تسبیح و حمد و اطاعت آنها از سنخ تسبیح و اطاعت انسان و نیز قابل‌ فهم توسط او نیست، از جمله آنها آیه فوق است.
چه بسا تسبیح سایر موجودات، حرکت بر مدار تکوین و قوای غریزی باشد که خداوند در وجود آنها قرار داده است که عدول از آن چارچوب نیز غیر ممکن است چون هرگونه عدول، مستلزم داشتن اراده و اختیار است و غیر از انس و جن، سایر موجودات، فاقد اختیار هستند. بر این اساس ، نماز خواندن طوطی، ذکر گفتن مرغ سخنگو، احترام گذاشتن گربه به قرآن، پدیدار شدن ذکر الله و محمد(ص) و نظایر آن بر اشیاء و درختان و … را باید به گونه‌ای دیگر تحلیل و بررسی نمود زیرا این حیوانات و اشیاء نسبت به این گونه امور، تکلیف و وظیفه‌ای برعهده ندارند!

این گونه نمایش رفتار حیوانات، اعم از این که تصنعی باشد یا تربیت شده باشند و یا شگردهای رسانه‌ای باشد و یا حتی ریشه در تکوین و واقعیت شناخت غریزی آنها داشته باشد! برای ما مسلمان‌ها، نه حجیتی دارد و نه الزاماتی را به دنبال دارد، زیرا خداوند ما را آفرید در حالی که دو حجت و پیامبر برایمان قرار داد که الی الابد ما را کفایت می‌کند:
نخست پیامبر درونی (عقل) و سپس پیامبر برونی (انبیا)

این گونه معرفی و ترسیم دین، مستمسک شیادانی است که هیچ اعتقادی به دین ندارند و چه بسا سر ستیز با دین نیز دارند و با توسل به چنین شعبده‌هایی، کمر به نابودی باور سست باوران بسته‌اند، چه در آنجا که طوطی‌ای را در حال قرآن و نماز خواندن، نمایش می‌دهند، سعی در القای این معنا به مخاطبان پرشمار رسانه‌ای دارند که مسلمانان در عمل به دستورات دینی و باورشان به اعتقادات، از مرز تقلید و رفتار حیوانی فراتر نرفته، افکار و اعمال‌شان دارای اعتبار عقلی نیست!

و نیز آنجا که گربه‌ای را به احترام به قرآن وا می‌دارند نیز، در پی القای این مفهوم به بیننده هستند که چنین احترامی، درونی و ریشه‌ای نیست بلکه مقدمه‌ای برای لقمه‌ای نان و طعمه‌ای دندان‌گیر و خلاصه، “دین؛ ابزاری برای دنیاخواهی!” است. و قس علی‌هذا! این گونه معانی به وضوح از این گونه فیلم‌ها استنتاج می‌شود.

علاوه بر درگیری مبتنی بر رقابت سیاسی، نباید فراموش کنیم که ما مسلمان‌ها، دشمنی سرسخت داریم که قرآن کریم او را این گونه معرفی نموده است:

لتجدن اشدالناس عداوه للذین ءامنواالیهود والذین اشرکوا
(سوره مائده آیه ۸۲)
(به طور مسلم سرسخت‌ترین دشمنان نسبت به اهل ایمان را، “یهود” و “مشرکان” خواهی یافت.)

که مصداق مدرن آن “صهیونیسم بین‌الملل” است که اعلامیه جامعه جهانی یهود می‌گوید:
” بر ما واجب است که کتاب ایشان، یعنی قرآن را که برنده‌ترین سلاح اسلام است استخدام کنیم تا اسلام را از میان برداریم. بر ما واجب است که به مردم نشان دهیم هر چه مطلب صحیح در قرآن است، جدید نیست و از جای دیگر گرفته شده و آنچه در آن جدید است، نادرست است.”
( به نقل از کتاب التبشیر و الاستعمار فی البلاد العربیه ص ۴۰)

گلادستون، یکی از نخست‌وزیران سازنده امپراطوری انگلستان در مجلس عوام نیز گفته بود:
“دو مانع دشوار، که راه تسلط ما را بر مستعمرات اسلامی بسته است و با تمام قوا باید در رفع آن کوشید، عبارتند از: (در این وقت قرآنی را که همراه آورده بود نشان داد و گفت)
اول این کتاب، پس از اندکی سکوت، با دست چپ به سمت مشرق اشاره نمود و گفت) دوم این کعبه .”
(به نقل از کتاب شناخت قرآن تالیف سیدعلی کمالی دزفولی ص ۱۸)

هیچ کدام از این دو دشمن قسم خورده -که امروز دارای آبشخور مشترک نیز هستند- بیکار ننشسته‌اند و از هر امکان و فرصتی برای فرود آوردن خنجر بر قلب مسلمانان و اسلام عزیز استفاده می‌کنند، حمایت انگلیس از سلمان رشدی، نویسنده کتاب “آیات شیطانی” یکی از ۱۰ها مورد است که می‍توان بدان اشاره کرد. و “یگان ۸۲۰۰” اسرائیل نیز این سال‌ها در فضای رسانه‌های مجازی، سخت در حال جولان است!!!

رضا ربیعی – ۹ آبان ۱۳۹۶

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه