به گزارش ۸دی به نقل از افکارنیوز، سازمان جهانی هواشناسی روز دوشنبه در مورد سطح غلظت بی سابقه دی اکسید کربن، عامل گرمایش زمین، در سال ۲۰۱۶ در جو زمین و «افزایش خطرناک دمای هوا» هشدار داد.

سازمان جهانی هواشناسی وابسته به سازمان ملل متحد در گزارش سالانه خود در مورد گاز‌ها با اثرات گلخانه‌ای اعلام کرد: آخرین باری که زمین شاهد این میزان غلظت دی اکسید کربن در جو بود، به سه تا پنج میلیون سال پیش باز می‌گردد، دما در آن زمان ۲ تا ۳ سانتی گراد بالاتر و به دلیل ذوب شدن یخ‌ها سطح آب ۱۰ تا ۲۰ متر بالاتر بود.

به گفته سازمان جهانی هواشناسی این افزایش شدید میزان غلظت دی اکسید کربن به دلیل اقدامات انسانی و نیز پدیده موسوم به ال نینیو است که هر ۴ یا ۵ سال روی می‌دهد که این پدیده باعث افزایش دمای اقیانوس آرام و در پی آن افزایش خشکسالی و بارش باران‌های سیل آسا می‌شود.

پدیده ال نینو یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر زمین می‌شود از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشکسالی، قحطی و اپیدمی اشاره کرد.

ال‌نینیو به طور ساده عبارت است از یک رخداد اقلیمی کلان که در اثر رها شدن انرژی انباشته در بزرگترین حوزه اقیانوسی جهان یعنی جنوب اقیانوس آرام رخ می‌دهد.

در این گزارش که در مقر سازمان جهانی هواشناسی در ژنو منتشر شد، آمده است: غلظت دی‌اکسید کربن در جو زمین که در سال ۲۰۱۵ میلادی ۴۰۰ واحد در میلیون بود، در سال ۲۰۱۶ به ۴۰۳ ممیز سه دهم واحد در میلیون رسید که به معنای افزایش ۱۴۵ درصدی نسبت به دوران قبل از صنعتی شدن (پیش از ۱۷۵۰) است. این سطح بالاترین سطح از ۸۰۰ هزار سال پیش تا کنون بوده است.

«پتری تالاس»، دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی هشدار داد: اگر فوری انتشار گاز‌های گلخانه‌ای و به ویژه گاز دی اکسید کربن را کاهش ندهیم؛ تا پایان قرن با افزایش خطرناک دمای هوا مواجه خواهیم شد که بسیار فراتر از میزان تعیین شده در توافق آب و هوایی پاریس است.

او افزود: دی اکسید کربن طی مدت‌های طولانی در جو زمین و اقیانوس‌ها باقی می‌ماند، بر اساس قوانین فیزیک دمای هوا به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت و پدیده‌های آب و هوایی جدی در آینده روی خواهد داد.