سیگار وقلیان این بیماری را تشدید می کنند

هفتم آبان ماه (۲۹ اکتبر) روز جهانی پسوریازیس نامگذاری شده و هدف از تعیین این روز جلب توجه پزشکان، بیماران و عموم مردم و اطلاع رسانی گسترده در مورد بیماری پوستی پسوریازیس است.پسوریازیس (ریشهٔ لغت پسوریازیس از یک کلمهٔ یونانی به معنای خارش است)، صدفک یا داءالصدف بیماری پوستی مزمن خودایمنی است. این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن سیگنال ‌های اشتباهی می‌فرستد. این سیگنال‌ها باعث افزایش سرعت چرخهٔ رشد سلول‌ های پوست می‌شود.

سیگار وقلیان این بیماری را تشدید می کنند

 

به گزارش ۸دی به نقل از  بهداشت نیوز، دکترامیرهوشنگ احسانی به شیوع این بیماری در کشور اشاره کرد و گفت: برآورد می شود که بین ۲ تا ۳ میلیون نفر در ایران به بیماری مبتلا باشند که نشان دهنده شیوع بیماری در کشور است.
وی با اشاره به اینکه از ۱۰۰ نفر ۲ تا ۳ نفر به این بیماری مبتلا هستند، اظهار کرد: پراکندگی این بیماری در همه مناطق کشور تقریبا یکسان است. شیوع این بیماری در مردان و زنان هم برابر است.این متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه این بیماری قابل کنترل شدن است ولی ریشه کن نمی شود، گفت: بیماری ممکن است از هر سنی آغاز می شود ولی بیشترین شیوع آن در دهه های ۳ و ۴ زندگی است.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: هرچند مدل ارثی این بیماری قابل پیشگیری نیست ولی با مراجعه زودرس، می توان آن را درمان کرد تا افراد دچار عوارض این بیماری نشوند.وی افزود: با پیشرفت های علم پزشکی شاهد درمان های جدید در این حوزه هم هستیم و شیوه های جدید بهتر می توانند بیماری را کنترل کنند.

 

احسانی افزود: این بیماری با لک و پیس فرق می کند، براثر بیماری لک و پیس، لک های سفیدی بر روی بدن ایجاد می شود اما این بیماری پوسته ضخیم جدید برروی بدن ایجاد می کند.

** مبتلایان به پسوریازیس ۲ تا ۳ برابر در معرض بیماری قلبی و عروقی هستند
وی با اشاره به اینکه افراد مبتلا به پسوریازیس بیشتر در معرض ابتلا به دیابت، سکته قلبی، قند و چربی خون هستند، گفت: این افراد ۲ تا ۳ برابر افراد طبیعی در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی – عروقی هستند.
متخصص پوست و مو افزود: در سال های گذشته تصور می شد، پسوریازیس فقط بیماری پوستی است اما در حال حاضر محققان به این نتیجه رسیده اند که فرد مبتلا ممکن است بیشتر در معرض بیماری های قند و چربی خون، دیابت ، قلبی – عروقی و سکته قلبی قرار بگیرد.

** بیماری بیشتر در ناحیه آرنج، زانو و سر ایجاد می شود
وی با اشاره به اینکه این بیماری بیشتر در ناحیه آرنج، زانوها، سر و نشیمنگاه ایجاد می شود، گفت: پسوریازیس، بیماری التهابی پوست بوده که درصدی از آن ژنتیکی است. براثر این بیماری تکثیر سلول های پوست زیاد شده و این کار سبب ایجاد پوست های ضخیم می شود.احسانی افزود: هرچند ضخیم شدن پوست های در ناحیه آرنج ها، زانو و کف دست و پا ایجاد می شود اما این بیماری ممکن است کل بدن را نیز درگیر کند.وی تاکید کرد که پسوریازیس ، جز بیماری واگیردار نبوده ولی تا آخر عمر بیمار را درگیر خود کرده و مشکلاتی را برای فرد مبتلا ایجاد می کند.

 

متخصص پوست و مو بیان کرد: بیماری ممکن است ناخن را درگیر کرد و آن را به حالت بدشکلی درآورد. شکستگی و ضخیم شدن این عضو از دیگر عوارض این بیماری است.عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: درگیری مفاصل از دیگر عوارض این بیماری است و فرد مبتلا به این بیماری، دچار دردها و تورم مفصلی می شود.ورزش در کنترل این بیماری نقش موثر دارد ومصرف ماهی و روغن آن، زردچوبه و عسل نیز می تواند این بیماری را کنترل کند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه