همه نظرات موافق و مخالف را آورده‌ایم

نقویان: مستند «برجام» را می‌سازم تا کسی نتواند تاریخ را تحریف کند!

مهدی نقویان مستند جدید خود را با موضوع برجام می‌سازد. او می‌گوید خطری که اکنون تحلیل مردم را تهدید می‌کند این است که آمریکا را به آمریکای خوب و بد دسته‌بندی می‌کنند.

نقویان: مستند «برجام» را می‌سازم تا کسی نتواند تاریخ را تحریف کند!

به گزارش ۸دی، درباره مستند جدید خود که با موضوع برجام در دست تولید دارد، گفت: کلاً جنس کارهای من مربوط به تاریخ انقلاب و معاصر است. وقتی این سفارش به من شد می‌توانستم مانند کارهای قبلی عمل کنم و با انجام تحقیق، متنی تهیه شود و براساس آن متن، تصاویر آرشیوی جمع‌آوری شده و کار را بسازیم؛ اما می‌خواستم که کار جدید و متفاوتی صورت بگیرد و دلیل آن هم حساسیت موضوع است. بزرگ‌ترین شبهه‌ای که راجع به برجام وجود دارد این است که هر کس این موضوع را گردن کس دیگری می‌اندازد؛ یکی می‌گوید مجلس تصویب کرد، یکی دیگر دولت را مقصر می‌داند و… .

وی ادامه داد: علاوه بر این موضوع دیگری نیز وجود داشت و آن این بود که بعضی‌ها تقصیرات را گردن رهبری می‌انداختند و می‌گفتند که ایشان مدیریت کرده است تا تصویب برجام رخ بدهد، بنابراین بنا دارم که روی این قضیه کار کنم و قرار نیست تاریخچه صرف ارائه دهیم. راه سختی را انتخاب کردیم، از آغاز فعالیت دولت شروع می‌کنیم و کار را ادامه می‌دهیم. از ابتدا تا انتها تصویر رهبری را نمی‌بینیم اما صوت صحبت‌های ایشان پخش می‌شود. برای این‌که تاریخ تحریف نشود این کار را می‌سازیم.

این کارگردان مستند اضافه کرد: به‌نظرم این فیلم کار متفاوت‌تری نسبت به کارهای قبلی من است. تلاش بسیار می‌کنم تا کار سطحی نشود. اصلاً دوست ندارم که بیایم و چند سخنرانی رهبری را کنار هم بگذارم و همه چیز تمام شود. هم‌چنین صحبت‌های رئیس جمهور و مواضع حکومت آمریکا را بیرون کشیدیم. در حوزه رسانه‌ها نیز روزنامه‌ها اعم از روزنامه‌های چپی و راستی را مورد بررسی قرار دادیم و یادداشت‌ها و خبرهایشان را در موضوع برجام بیرون کشیدیم، علاوه بر این، شبکه بی‌بی‌سی را که شاید موضعی خلاف حکومت داشته باشد مورد بررسی قرار دادیم، در حقیقت همه نظرات موافق و مخالف را آورده‌ایم.

در تصور عمومی مردم شاید اوباما معقول‌ترین رئیس جمهور آمریکا بوده باشد اما در زمان او سخت‌ترین تحریم‌ها به جمهوری اسلامی تحمیل می‌شود. خطری که اکنون تحلیل مردم را تهدید می‌کند این است که آمریکا را به آمریکای خوب و بد دسته‌بندی می‌کنند.

نقویان به تحلیل غلطی که این روزها بین مردم به وجود آمده است اشاره کرد و گفت: در تصور عمومی مردم شاید اوباما معقول‌ترین رئیس جمهور آمریکا بوده باشد اما در زمان او سخت‌ترین تحریم‌ها به جمهوری اسلامی تحمیل می‌شود. اکنون نیز می‌بینید که ترامپ نیز چنین رفتاری می‌کند و در حقیقت عمل‌شان یکی است. خطری که اکنون تحلیل مردم را تهدید می‌کند این است که آمریکا را به آمریکای خوب و بد دسته‌بندی می‌کنند، در حقیقت فکر می‌کنند آمریکای خوب هم داریم و دوران اوباما آمریکای خوب بوده است. در این مستند تلاش داریم تا نشان بدهیم که چنین تحلیلی غلط است و آمریکا همان است که از قبل با او طرف بوده‌ایم.

وی درباره روند تولید این فیلم گفت: اکنون بیشتر تصاویر جمع‌آوری شده است و دو هفته‌ای است که کار را روی میز تدوین برده‌ایم. هنوز زمان کار مشخص نشده است و باید ببینیم که پس از تدوین کار چند دقیقه درمی‌آید. پیش‌بینی من این است که تا ۲ ماه آینده کار اصلی تولید شود و به سرانجام برسد. فیلم را برای حضور در جشنواره عمار آماده می‌کنیم تا در این جشنواره دیده شود. البته این کار تاریخ مصرف‌داری نیست و پس از آن هم قابلیت دیده شدن دارد. بالاخره برهه‌ای از زمان است که باید به آن پرداخت.

مهدی نقویان این کار را کارگردانی و تدوین کرده است. عباس رجب‌زاده و محمدرضا آزادخاطر کار تحقیق و پژوهش این مستند را انجام دادند. این مستند در مرکز فیلم و نمایش بسیج تولید شده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه