روز شمار تاریخ گیلان / 8 آبان؛

ورود دختران روس به انزلی برای برقراری ارتباط با رضاخان / شهادت یک نفر در راهپیمایی صومعه‌سرایی‌ها

در چنین روزی، دوشیزگان روسی در قالب دختران پناهنده و برای برقراری ارتباط با رضاخان و نفوذ به دربار وارد انزلی شدند.

ورود دختران روس به انزلی برای برقراری ارتباط با رضاخان / شهادت یک نفر در راهپیمایی صومعه‌سرایی‌ها

به گزارش هشت دی، هشتم آبان ماه ۱۳۰۲ شمسی، یک کشتی آلمانی حامل اقلام وارداتی در انزلی پهلو گرفت. امروز کشتی اصفهان با ٨٠٠ تن بار شامل شکر، کبریت، کفش، لباس و… که سومین کشتی آلمانی وارد شده به آبهای شمالی ایران در چند ماه اخیر محسوب میشود، در بندر انزلی پهلو گرفت. کشتی چهارم با نام همدان که در راه ایران است فعلاً در استراخان توقف کرده است(۱). این کشتی حامل اسلحه‌های ارسالی از آلمان هم میباشد. (ر.ک: ١۵ آبان)

هشتم آبان ماه ۱۳۰۲ شمسی، دوشیزگان روسی برای رضاخان و در راه تهران وارد انزلی شدند. به گزارش منابع انگلیسی دو دوشیزه روسی به نامهای گودسلر و فرسوف که به تازگی از روسیه آمدهاند، امروز از انزلی عازم تهران شدند. شومیاتسکی وزیرمختار روسیه به آنان دستور داده طرح آشنایی با رضاخان را بریزند. شومیاتسکی امیدوار است ازاین طریق اطلاعات مفیدی به دست آورد. قرار است این دو دوشیزه خود را مهاجر روس معرفی کرده، تا حد ممکن تماسهای خود را با سفارت روسیه مخفی نگه دارند.(۲)

هشتم آبان ماه ۱۳۴۴ شمسی، امام خمینی(ره) به طلاب و فضلای رشت نامه‌ای نوشت. با ورود امام خمینی(ره) به نجف اشرف، ۴۵ تن از طلاب رشتی مقیم قم نامه‌ای به امام خمینی نوشتند و ورود ایشان به قم را تبریک گفتند. امام خمینی (ره) در این روز نامه‌ای در جواب این عده نوشتند که به این شرح است: «بسمه تعالى‏. ۵ رجب ۸۵ خدمت ذى شرافت حضرات افاضل گرام و محصلین محترم رشت- دامت توفیقاتهم‏. به عرض مى‏‌رساند، تلگراف تبریک حضرات آقایان محترم در موضوع تشرف این جانب به اعتاب مقدسه واصل و موجب تشکر گردید؛ و چون اطلاع حاصل شد که تلگرافات حقیر را نمى‏‌رسانند، چنانچه نوعاً تلگرافات ایران را به این جانب نرسانده‏‌اند، لذا از جواب تلگرافى خوددارى شد. از خداى متعال ادامه توفیقات آقایان محترم را در تحصیل علوم دینیه و تبلیغ احکام الهیه مسألت و ملتمس دعا هستم. و‌السلام علیکم و رحمه‌اللَّه و برکاته. و آنچه لازم است تذکر دهم آن است که آقایان افاضل و محصلین حوزه مقدسه قم- کما فى السابق- در همان حوزه مقدسه اقامت نمایند و مشغول تحصیل و تبلیغ باشند. غیبت این جانب موجب سردى و سستى آقایان نشود. خداوند هر طور مقدر فرموده صلاح است و این جانب ان‌شاء‌اللَّه در اول وقت رفع منع در بین آقایان طلاب قم هستم. روح‌اللَّه‌الموسوی الخمینى‏.» (۳)

هشتم آبان ماه ۱۳۵۷ شمسی، «نعمت (فریبرز) برشنورد» از جوانان انقلابی صومعه سرا به شهادت رسید. او در صومعه سرا هنگام تظاهرات علیه رژیم مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید. شهید برشنورد اولین شهید گیلان در مبارزات انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ است. در پی شهادتش در اقصی نقاط گیلان برایش مراسماتی بر پا و هر کدام از این مراسمات به تظاهراتی علیه رژیم منجر شد(۴). نرگس برشنورد درباره‌ی روز شهادت برادرش می‌گوید: ساعت یک ظهر روز ۸ آبان ۱۳۵۷ به شکمش گلوله خورد و او را به بیمارستان فومن رساندند اما نتوانستند برایش کاری کنند و شهید شد(۵).

هشتم آبان ماه ۱۳۵۹ شمسی، کریم محمدی بلوکان از اهالی روستای کوکنه رحمت‌آباد و بلوکات شهرستان رودبار گیلان در بمباران هوایی رژیم بعث در دهلران به شهادت رسید(۶).

هشتم آبان ماه ۱۳۶۲ شمسی، شهید هادی شیخ ربیعی از رزمندگان شهرستان رودسر در سردشت به شهادت رسید. وی متولد یکم آذر ماه ۱۳۴۳ در رشت بود و از سپاه قم به مناطق عملیاتی اعزام شد. پیکر مطهر این شهید والامقام در گلزار شهید علی بن جعفر(ع) قم تدفین شد.

هشتم آبان ماه ۱۳۸۸ شمسی، عالم ربانی حضرت آیت الله سیدموسی حجتی شفتی امام جماعت مسجد سوخته تکیه رشت درگذشت. این عالم فرزانه سال ها در قم در محضر علمایی چون امام خمینی، آیت الله بروجردی و آیت الله گلپایگانی درس خواند و سپس به گیلان بازگشت. ایشان از علمای بنام گیلان بود که بعد از پیروزی انقلاب مسئولیت های مختلفی در استان بر عهده داشت از جمله رییس شورای روحانیت، نماینده بیش از ۱۰ مرجع تقلید دراستان و مسوولیت حوزه‌های علمیه استان را داشته است و امام جمعه موقت رشت نیز بود. وی اجازه نامه ای در امور حسبه از امام خمینی در سال ۱۳۴۰ ش دریافت کرده بود. گفتنی است که با درگذشت ایشان یک روز عزای عمومی در گیلان اعلام شد. رحلت ایشان در این روز مصادف با ولادت امام رضا (ع) شده بود(۷).

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران؛ جلد سوم، ص ۴۰۷؛ FO E 256/255/34; 680/255/34.

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران؛ جلد سوم، ص ۴۰۷؛ FO E 833/255/34.

۳- رنگ ایمان؛ صحیفه امام، ج‏۲، ص: ۶

۴-رنگ ایمان

۵- فجر آفرینان، ص۲۴٫

۶- سایت شهدای شهرستان رودبار

۷- رنگ ایمان

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه