مستندی که زیر پوست شهر را به نمایش می گذارد

پول و پورنی که همه باید ببینند/ وقتی قاچاق دختران ایرانی سوژه می شود!

مستند پول و پورن، به یکی از مهمترین معضلات اجتماعی کشور اشاره کرده و به قول این کارگردان در این زمینه شروع کار است و ممکن است نقدهایی به مستند وارد باشد ولی باید این مسائل را جدی گرفت و آگاهی بخشی گسترده ای از ابزارهای اغوا کننده به خانواده ها و جوانان صورت داد.

پول و پورنی که همه باید ببینند/ وقتی قاچاق دختران ایرانی سوژه می شود!

به گزارش ۸دی، مشاهده مستند پول و پورن به کارگردانی مهدی نقویان و تهیه کنندگی مرکز مستند سوره هنری، بار دیگر کف های روی آب را کنار زد تا زیر پوست شهر را که بستری برای فعالیت باندهای خلاف است، بهتر نشان دهد.

به گزارش  جهان نیوز، پس از شبکه جهانی مواد مخدر با بیش از ۲ هزار میلیارد دلار گردش مالی، صنعت سکس و پورن در رتبه دوم قرار می گیرد. تنها در آمریکا گردش مالی آن بین۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار است. بیزنسی که با باندهای بزرگ قاچاق انسان و زنان در ارتباط است.

برای رصد فعالیت های باندهای مواد مخدر، پورن، پولشویی و قاچاق اسلحه، هرگز نمی توان با فعالیت های معمولی اینترنتی به اطلاعاتی دست یافت اما دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی که همواره درگیر این مسائل اند، به نقاط تاریکی دست پیدا می کنند که گاهی انتشار بخشی از آن، باعث تعجب مخاطبان می شود. در همین زمینه مستند پول و پورن با استفاده از اطلاعاتی از یک باند تحت ریاست یک ایرانی آمریکای تبار به نام الکس تولید شده است.

در اواخر مهرماه سال جاری، شعبه دادگاه انقلاب برای اعضای یک باند با نام اسکورت سرویس، ۱۰۰ سال محکومیت زندان تعیین کرد. این باند با فعالیت دوساله در زمینه قاچاق دختر به دوبی و مالزی بیش از ۸۰۰ دختر را از کشور خارج کرده و در بازار سکس مالزی و دوبی به مشتریان ارائه سرویس می داد. شبکه ای پیچیده و گسترده که با نفوذ اطلاعاتی سرویس جرایم سایبری سپاه شناسایی و اعضای اصلی باند در تهران دستگیر شدند.

مستندات پرونده “اسکورت سرویس به ریاست الکس و مادرش” دستمایه‌ای شد برای ساخت یک مستند با عنوان “پول و پورن” توسط مرکز مستند سوره در حوزه هنری و یک مستندساز جوان مهدی نقویان به همراه برادرش؛ حسین نقویان که یکی از مشاوران وی در جریان ساخت فیلم بوده است. اطلاعات این مستند توسط نهادهای اطلاعاتی و امنیتی در اختیار این مستندساز قرار گرفته تا برای آگاهی بخشی به خانواده ها و افراد آسیب پذیر توسط پول، به کار گرفته شود.

در مستند پول و پورن، انگشت بر روی دو نقطه ضعف انسان ها گذاشته شده است. دخترانی به طمع پول و زندگی لاکچری اغوا می شوند و سپس با رهسپار شدن به دبی و مالزی به عنوان خدمت کاران جنسی دهها هزار مشتری در می آمدند.

الکس که با مادرش در آمریکا زندگی می کرد به دلایلی از این کشور دیپورت و به دبی پناه می آورد در دبی نیز با خاطر تجاوز و ارتکاب جرائمی به زندان و پس از آزادی از آنجا نیز اخراج می شود. در نهایت تهران مقصد بعدی الکس می شود و وی نیز با استفاده از تجربیات خود بستر فعالیت یکی از مخوف ترین و کثیف ترین باندهای تبهکاری را راه اندازی می کند.

دام فریب الکس به کمک مادرش، با اغفال دخترانی پهن می شود که همگی آنها تحت تاثیر زندگی لاکچری در شمال شهر تهران و خودروهای لوکس قرار گرفته اند و با پیشنهادات اغوا کننده همکاران جدید الکس، راهی هتل های دبی می شوند.

الکس به مرور با به خدمت گرفتن دختران بیشتری که با حربه هایی به دام وی می افتند، شبکه را گسترش و خود از خارج از کشور به وسیله واسطه ها، شبکه را کنترل و مدیریت می کند. یکی از پیام های اصلی که در مستند قرار دارد، ولنگاری افراطی است که در شبکه های اجتماعی از سوی دخترانی منتشر می شود و با به نمایش گذاشتن تصاویر خارج از عرف، سعی در ارضای حس دیده شدن می کنند.

اینستاگرام دقیقا به شبکه بازاریابی باند الکس تبدیل شده و دهها دختر از این طریق جذب شبکه الکس می شوند. دخترانی که با آرزوی زندگی آزاد و پول بسیار راهی دبی و مالزی می شوند اما آنچه انتظار آنها را می کشید، هزارن مشتری برای بهره گیری از اندام آنها بود.

هرچند این دختران از مقاصد باند برای خدمت در صنعت پورن آگاه بودند اما برخورد با واقعیت ها آنها را از کرده خود پیشمان می ساخت ولی دیگر هیچ راه فراری نداشتند. الکس با ترفندهایی آنها را مجبور به ارائه سرویس می کند که در مستند به خوبی به نمایش در آمده است.

مستند پول و پورن، زیر پوست شهری را به نمایش می گذارد که بوی منجلاب از آن بر می خیزد. اگر تا سال های قبل قاچاق دختران ایرانی به دبی تکذیب می شد، ولی واقعیات غیرقابل انکار در نهایت گوشه ای از این جرائم سازماندهی شده را که حتی برخی نهادهای دولتی و نظارتی نیز در آن شریکند، به نمایش گذاشت.

این مستند صریح و جنجالی، بدون توجه به فرم و نحوه ساخت و تولید، یک ابتکار جدید و مهم پس از مستندهای اجتماعی اوایل دهه هشتاد مانند مستند فقر و فحشا مسعود ده نمکی است. نقویان، کارگردان اثر عنوان می کند: «در جریان این پرونده متوجه شدم کسانی که در این پرونده قربانی شده‌اند یا مدیریت آن را برعهده داشتند به دنبال یک زندگی بسیار مرفه یا لاکچری بودند. آن‌ها همگی از یک زندگی متوسط برخوردار بودند و حتی شخصیت اجتماعی خوبی داشتند. مثلاً مانلی دانشجوی رشته‌ی هنر بود و شعر هم می‌گفت و درآمد خوبی داشت. به همین دلیل ما به دنبال انگیزه‌ی این افراد بودیم و در این راستا هم جمله‌ی مدّ نظر شما را در فیلم گذاشتم. یعنی اصلاً عمدی در بین نبود و این‌که پشت ماجرا چه مسأله‌ی‌ عجیب و غریبی است را خبر ندارم. اما می‌دانم که امروز شیعیان دارای استراتژی مشخص هستند که برای تمدن غرب خطرناک است و آ‌ن‌ها از هر راهی برای ضربه‌زدن به آن استفاده می‌کنند. در این میان آن‌ها از راه قاچاق دختران به دبی تنها برای ضربه‌زدن به زنان شیعه استفاده نمی‌کنند، بلکه برای خود نیز درآمد کسب می‌کنند. زیرا سیستم «اسکورت سرویس»، دومین صنعت پول‌ساز در دنیا بعد از قاچاق مواد مخدر است.

مستند پول و پورن، به یکی از مهمترین معضلات اجتماعی کشور اشاره کرده و به قول این کارگردان در این زمینه شروع کار است و ممکن است نقدهایی به مستند وارد باشد ولی باید این مسائل را جدی گرفت و آگاهی بخشی گسترده ای از ابزارهای اغوا کننده به خانواده ها و جوانان صورت داد.

در حال حاضر اقدامات فرهنگی برای روشنگری تغییرات شگرفی کرده اند و در حالیکه شبکه های اجتماعی محیطی را برای تبادل اطلاعات فراهم آورده اند همچون چاقوی دو لبه خطراتی نیز به دنبال دارند و بستری های را برای اقدامات خارج از عرف و خطرآفرین ایجاد کرده اند. بستری که مطئنا باندهای تبهاکار بر روی آنها سرمایه گذاری گسترده ای انجام داده اند و هر گونه غفلتی برای به دست آوردن شهرت، پول و اعتبار می تواند به بهای سنگینی برای افراد در دام افتاده، خانواده ها و حتی جامعه ایجاد کند. مستند پول و پورن با محور قرار دادن پورن، به بخشی از معضلات حاکم بر فضای شبکه های اجتماعی و تغییرات سبک زندگی در جامعه اشاره کرده است.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه