پرسشی فراگیر؛

بهتر نیست هزینۀ زیارت امام حسین(ع) را خرج فقرا کنیم؟

این سوال در بسیاری از اذهان ایجاد می شود که آیا بهتر نیست پولی که خرج اربعین می شود را خرج فقرا و مستضعفین کنیم؟

بهتر نیست هزینۀ زیارت امام حسین(ع) را خرج فقرا کنیم؟

به گزارش ۸دی، این سوال در بسیاری از اذهان ایجاد می شود که آیا بهتر نیست پولی که خرج اربعین می شود را خرج فقرا و مستضعفین کنیم؟

پاسخ اول: با برگشت هزینه و افزایش روزی، صدقۀ بیشتری می توانید بدهید.
بنا به روایات متعدد، کسی که به زیارت امام حسین(ع) برود، اولا هزینه های که صرف کرده برمی گردد، ثانیا رزق و روزیش زیاد می شود. بنابراین با رفتن به زیارت حسین(ع) بیشتر می توانیم به فقرا کمک کنیم.
امام صادق(ع): زیارت حسین رزق را زیاد می کند، و آن چه برای زیارت هزینه کرده باشد، برمی گردد.

امام باقر(ع): شیعیان ما را به زیارت قبر حسین امر کنید. زیارت قبر حسین، روزی را زیاد و بلاهای سخت را دفع می کند.(تهذیب، ج ۶، ص ۴۵ و ۴۲ )

پاسخ دوم: با شرکت در «اردوی افزایش قدرت و موفقیت » بیشتر می توانید به فقرا کمک کنید!

الف. افراد موفق برای کسب درآمد بیشتر و موفقیت در زندگی، مهارتها و توانایی های خود را با شرکت در دوره های آموزشی افزایش می دهند، آنها می دانند چند برابر وقت و هزینه ای که برای این دوره های صرف می کنند، به زودی برمی گردد.
ب. از جمله ویژگی های کلیدی برای موفقیت در هر کاری، «حُسن خُلق، خستگی ناپذیری و سخت کوشی» است. امام صادق(ع): خوش خلقی روزى را زیاد می کند(الزهد، ص ۳۰)
ج. ما در زیارت امام حسین(ع) به بالاترین الگوهای فداکاری و خستگی ناپذیری، احترام، توجه، و ابراز محبت می کنیم و اراده و انگیزۀ ما برای فداکارای و .. تقویت می شود و به این صفات نزدیک می شویم.

در اربعین، علاوه به اینها، زیباترین جلوه های این صفات را در مسیر پیاده روی تماشا می کنیم و لذت می بریم و کمی هم از خودمان خجالت می کشیم، آنگاه با انگیزه و ارادۀ بیشتری برای بهتر شدن تلاش و تمرین می کنیم.

پیاده روی اربعین یک دورۀ ویژه برای زندگی و کسب و کار موفق است. با یک زندگی موفق تر، حتماً به دیگران هم بیشتر می توانیم کمک کنیم.

پاسخ سوم: بعد از زیارت مهربانتر می شوید و به فقرا بیشتر کمک می کنید!
امام حسین(ع) زیباترین و دیدنی ترین جلوه و نماد ایثار، ازخودگذشتگی و مهربانی است. حماسه  های بی نظیر ایثار، سخاوت، مهربانی و برادری که در مسیر پیاده روی اربعین می بینید، ثمرۀ توجه مردم به حسین(ع) است.

با مطالعات تجربی و نیز تفکر و تحلیل های روانشناسانه، می توان توضیح داد که چرا هیچ چیزی مثل توجه به امام حسین (ع) موجب کاهش خودخواهی ها و افزایش مهربانی و مهرورزی در جامعه و به تبع آن افزایش «از خودگذشتگی و تلاش برای کمک به نیازمندان » نمی شود، به خصوص زیارت اربعین که در آن، لذت، شکوه و زیبایی ایثار و بخشندگی را از نزدیک حس می کنید.

لذت بردن از تماشای جلوه های ایثار، فطرت ایثارگری ما را شکوفاتر می کند و در نتیجه از خدمت به دیگران بیشتر لذت می بریم و از خودخواهی بیشتر فاصله می گیریم.
با زیارت هرسالۀ حسینپپ(ع) در اربعین، فرهنگ بخشندگی و خدمت در خود ما و جامعۀ ما بیشتر می شود.

امامان ما بی جهت این همه تاکید بر لزوم زیارت هر سالۀ حسین(ع) نکرده اند!

پاسخ چهارم: هزینه کردن برای زیارت حسین(ع)، هزینه کردن برای ریشه کن کردن فقر است!

یکی از عوامل اصلی فقر و بی عدالتی، ظلم زورگویان، قلدرها و مفسدان است؛ چه داخلی، و چه بین المللی. سکوت و عافیت طلبی در مقابل ظلم و ترس از ایستادگی، مانع از اتحاد علیه زورگویان می شود. هیچ چیزی مثل توجه به عالی ترین نماد ایستادگی، یعنی حسین(ع)، مردم و نخبگان را برای مقابله با مفسدانِ خودخواه، متحد نمی کند.

هزینه کردن برای زیارت حسین(ع)، هزینه کردن برای ریشه کن کردن فقر است.

از قدیم گفته اند: «اگر می خواهی کسی را یک وعده سیر کنی، به او ماهی بده، ولی اگر می خواهی یک عمر سیرش کنی، به او ماهی گیری یاد بده.»

افزایش روحیۀ استقلال، آزادگی و استقامت در مردم، باعث می شود جلوی زورگویی بایستند و به حق خودشان برسند. خودمان هم وقتی به زیارت حسین(ع) می رویم، و به یاد شجاعت و فداکارای حسین(ع) و یارانش می افتیم، خجالت می کشیم که عافیت طلب و ترسو باشیم و در مقابل ظلم به انسانها سکوت کنیم.

چرا امام صادق(ع) فرمودند زیارت حسین(ع) مثل تجهیز ۱۰۰۰ مجاهد به اسب جنگی است؟(کافی، ج ۴ ص ۵۸۱)، یک وجهش شاید همین باشد که زیارت حسین(ع) فرهنگ ایستادگی در مقابل ظلم را در جامعه ترویج و تقویت می کند و باعث تولید هزاران مبارز شجاع علیه ظلم می شود.

امام خمینی(ره): «در قضیۀ امام حسین(ع)، باید این نکته را به مردم بفهمانیم: همه اش قضیه این نیست که ما می خواهیم ثواب ببریم، قضیه این است که ما می خواهیم «پیشرفت » کنیم! »(صحیفه امام،ج ۸، ص ۵۲۹)

پاسخ پنجم: یک حج بهتر از صدقه دادن یک کوهِ طلا به فقرا و زیارت حسین(ع) برابر با هفتاد حج قبول شده!

در روایات معتبر فراوانی، فضیلت زیارت امام حسین(ع) بیشتر از حج دانسته شده است. از طرف دیگر در روایات متعددی فضیلت حج بیش از صدقه در راه خدا دانسته شده است و مرجعی همچون امام خمینی(ره) نیز به برتری حج از صدقه فتوا داده اند.

نتیجه اینکه فضیلت زیارت امام حسین(ع) بیش از صدقه است، برخی دلایل این برتری پیشتر توضیح داده شد.

شخصی از رسول خدا(ص) پرسید: امسال مشکلی پیش آمد و نتوانستم به حج مشرف شوم. مال زیادی دارم، چه کنم که به ثواب حج برسم؟ حضرت فرمودند: اگر به اندازۀ این کوه در راه خدا انفاق کنی، به مرتبۀ حاجی نمی رسی!

امام صادق(ع): یک حج مستحبی بهتر است از خان های پر از طلا که همه را صدقه بدهید. (کافی، ج ۴، ص ۱۹۵ و ۲۶۰)

فتوای امام خمینی(ره): «حج نمودن، از صدقه دادن مخارج حج افضل است. » (تحریر الوسیلۀ امام خمینی(ره)، گفتارى درباره حج مستحبى، مسأله ۴)

توضیح ۱: اگر این روایات و فتوا به نظرتان غیرمنطقی می آید، مطالب قبلی را ملاحظه کنید تا متوجه آثار عجیب «زیارت حسین(ع) » و «حج ابراهیمی » که هرکدام نماد و
یادآور مجاهدت و فداکار ی خوبان هستند، در رفع و ریشه کن کردن فقر، ظلم و بی عدالتی بشوید.

توضیح ۲: انسان عاقل، کلان نگر، دوراندیش و غیرسطحی نگر، به موازات صدقه به فقرا، به فکر درمان پایدار و اساسی فقر هم هست، و علت مهم تر و موثرتر بودن هزینه کردن برای زیارت حسین(ع) را می فهمد؛ چه خودش به زیارت برود، و چه در ارزان ترین زمان برای زیارت، یعنی اربعین، فقرا را به زیارت پیادۀ حسین(ع) بفرستد که طبق عقل و نقل روزیشان افزایش یابد و زندگی شان بهتر می شود.

توضیح ۳: همیشه ممکن است لباس های چرکی پیدا شوند که دیرتر تمیز شوند یا هرچقدر شسته شوند، تمیز نشوند. برخی افراد نیز شاید در زیارت امام حسین(ع) کمتر از بقیه تغییر کنند یا بعد از زیارت هیچ تغییری نکنند و آدم بهتری نشوند، اما اینها اندک اند. اغلب انسانها که فطرتشان سالم است، با زیارت حسین(ع) پاکتر و مهربا نتر می شوند؛ برخی کمتر و بیشتر.

انتهای پیام/

منبع: بیان معنوی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه